Opel Astra: Storingslampje motorelektronica brandt na vervangen middendemper

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z16SE (1.6 8V)

Ik heb gisteren de middendemper vervangen omdat de flens bij de einddemper al een weekje of wat rot was. Nu de middendemper weer goed is gaat het lampje "motorelektronica" branden.

Kan dat kwaad of komt het omdat de druk in het uitlaatsysteem nu anders is en gaat deze vanzelf weer uit na een aantal starts? Ik heb alles van voor tot achter gecontroleerd, ik heb niets beschadigd voor zover ik kan zien... Lijkt me ook sterk, alles ging soepel met demonteren en monteren.

benadski

Geplaatst door benadski (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als er echt niks aan de hand is, gaat het lampje na een dag of 3 weer uit.
Heb je misschien het kontakt aangezet terwijl er een stekker los was - lambdasonde misschien?
Zeker weten dat de flens helemaal dicht is en niet lekt?
Kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn en dan kan je beter de foutcode laten uitlezen.

benadski (0), 13 jaar geleden

Heb helemaal niets elektrisch losgehad, motor loopt verder prima, zelfde verbruik als vanouds, ook stationair koud en warm zijn zoals voor de uitlaat vervanging.

Kan ik iets resetten? Accuspanning los voor een bepaalde tijd misschien? Ik heb voor de zekerheid de "periodieke onderhouds reset" uitgevoerd met het resetknopje en het sleutelcontact, maar dat hielp niets. Logisch eigenlijk, dat is een heel ander lampje, maar proberen kan geen kwaad dacht ik.

Oja, luchtdicht, dacht van wel. Heb de uitlaat even dicht gehouden en voelde druk opbouwen. Niet te lang gedaan, 2 sec. ongeveer. Heb alleen een klein gaatje achterin de einddemper gemaakt, daar stond wat vocht in namelijk. Dat moet toch kunnen?

S400 (0), 13 jaar geleden

zal wel ergens lekken vrees ik hoeft maar een beetje te zijn.
2 seconden is wel erg kort om lekken te constateren.

benadski (0), 13 jaar geleden

Als een klein lekje al voldoende is zal ik het nog wel even beter controleren. Is het niet slecht om de uitlaat langer dicht te houden?

Een maat van me heeft trouwens een OBD2 apparaatje voor de laptop. Ga vanavond eens kijken welke codes ik terug krijg. Wat kan ik verwachten als de uitlaat lek is? En wat bij een defecte (lambda) sensor?

Misschien dat er een sensor intern is stukgegaan door trillingen, heb wel wat lopen wrikken met de uitlaat en wat met een hamer getikt om 'm los te krijgen, maar niet met een moker geramd ofzo.

EDIT: Ik krijg storingcode 0141 met het gas en rempedaal trucje. Lambda sensor verwarming. Ik denk dat het gloeidraadje in de sensor toch is geknapt. Eigenlijk geen enorm groot probleem dus. Als de motor warm is werkt de sensor alsnog wel waarschijnlijk. Maar ik meet 'm wel ff door van de week en als ie stuk is gewoon vervangen. Er zit er maar 1 in of niet? Of kan het ook wat anders zijn dan die sensor?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.