auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Kadett: Stuurbekrachtiging inbouwen

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: E18NV

Is het moeilijk om stuurbekrachtiging zelf in te bouwen?

Heb zelf al eens een koppakking vervangen met succes en wielophangingen, remmen etc...

Weet iemand welk type past? Zijn er veel verschillen of passen ze eigenlijk bijna allemaal op elkaar van verschillende Opels? De E Kadetten beginnen namelijk op de sloop bedrijven hier in de buurt met de dag schaarser te worden...

Wat heeft zo'n ding nodig? Heb ik goed begrepen dat de pomp een onderdeel van de motor is?

Zeer bedankt alvast voor ieder die reageert!

Geplaatst door

vinci (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vincent,

Of dat moeilijk is ligt aan jezelf en hoe handig je bent,maar het is zeker te doen,je bent er alleen niet binnen een uur mee klaar..je hebt diverse onderdelen nodig,zoals het stuurhuis,stuurbekrachtigingspomp,hydrauliek slangen/leidingen,reservoir,andere multieriem etc..

De pomp is gewoon los te demonteren,en is dus een onderdeel van de motor..

Het geintje gaat je een paar honderd euro kosten,het ligt er natuulijk aan wat je ervoor over hebt.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Hoi Stefan,

zeer bedankt voor de reactie.

Ik mag aannemen dat elke motor een plekje heeft voor zo'n pomp aangezien elk model met stuurbekrachtiging geleverd kon worden in het verleden?

Aan de andere kant overweeg ik ook om te bouwen naar een 2.0 16V blok en zag een gereviseerde met stuurbekrachtigingspomp. Dan zou het alleen nog een kwestie zijn van een ander stuurhuis, wat hydroliek aansluiten, een reservoir etc...

Wat is een multieriem?

Ik heb er best wat voor over...

Is het een idee om gewoon een complete auto te kopen waar alle benodigdheden op zitten en de boel om te bouwen en het "wrak" op te laten halen door zo'n export handel die hem ophaalt en RDW vrijwaring geeft.

Ik zag voor 750 euro een 2.0 16V kadett E cabrio met schijven achter en stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling etc..... Allemaal leuks....

vinci 0

15 jaar

Vincent,

Ja dat klopt,deze zijn ook uitgerust met stuurbekrachtiging,dus het compleet over zetten is een optie.

Maar als ik je verhaal zo lees,lijkt het me makkelijker en verstandiger om gelijk jou auto voor de export te reserveren..indien je een complete auto kopen kan,waarom zou je dan een hoop werk en moeite gaan doen met het ombouwen ervan ? zelf ben ik ook wel zo gek,maar bedenk dan ook dat hij RDW gekeurt moet worden,en dat ook geld kost en de nodige ellende,omdat je vermogen erbij gaat krijgen.

En wat is er nog beter dan in een cabriootje te rijden ( mits het weer mee zit natuurlijk :-) )

Je hebt een V-snaar en een multieriem,dus hetzelfde allleen een bredere riem met meer ribbels om het zo maar te zeggen,dat ding wat ook je dynamo aandrijft.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

als ik me het nog goed herrinner zat er meestal geen schroefdraad getapt in het blok waar de steun van de pomp op komt alles kan natuurlijk maar niet alles is even eenvoudig

harnak 0

15 jaar

Jeetje ja...dat dacht ik al...

Ik heb alleen geen garage bij mijn huis en dus niet zo'n trek in een cabrio. Die GT die ik heb is ook lekker 5 deurs. Bovendien is mijn GT kei en kei hard roestvrij en altijd bodysafe behandeld. Die cabrio uiteraard niet...

Die multieriem is dat dan de distributieriem? Of een opgevoerde v-snaar? Ik begrijp dus goed dat de pomp aangedreven wordt door een riem, een soortgelijke aandrijving als de dynamo en v-snaar. Of bij de distributieriem ergens naast de waterpomp ofzo...

Ik doe er denk ik goed aan eens in mijn vraagbaak te kijken, al is die niet altijd even duidelijk en staan er enorm veel modellen in beschreven....

vinci 0

15 jaar

multiriem of distributie zijn twee verschillende dingen
multie riem drijft div aangebouwde delen aan
distributie onder andere de kleppen.
de eerste mag breken met de tweede heb je een probleem
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

Inbouwen zou wel kunnen, denk er ook wel eens aan voor mijn kadett 16 i, maar is het wel verstandig als de pomp niet geregeld wordt dan kun je bij 1 keer niezen de bocht uit vliegen.

ronny530 0

15 jaar

Dat lijkt me dan een risico die voor elke stuurbekrachtigde wagen geldt? Of wordt die pomp normaal gesproken gemonitord door de ECU ofzo?

De multieriem is dus de V-snaar? Want die drijft de dynamo aan en god mag weten wat nog meer toch? Of wordt er nog een pulley op geschroefd (of zit die al ergens?) om een derde riem aan te drijven?

vinci 0

15 jaar

[quote=ronny530]Inbouwen zou wel kunnen, denk er ook wel eens aan voor mijn kadett 16 i, maar is het wel verstandig als de pomp niet geregeld wordt dan kun je bij 1 keer niezen de bocht uit vliegen.[/quote]
Geregeld word ? als de pomp kapot gaat of de riem knapt,heb je enkel geen stuurbekrachtiging meer,en eventueel geen laadstroom..uit de bocht vliegen is wat te hoog gegrepen,leg eens uit als je wilt ?

stefan84 0

15 jaar

[quote=vinci]Dat lijkt me dan een risico die voor elke stuurbekrachtigde wagen geldt? Of wordt die pomp normaal gesproken gemonitord door de ECU ofzo?

De multieriem is dus de V-snaar? Want die drijft de dynamo aan en god mag weten wat nog meer toch? Of wordt er nog een pulley op geschroefd (of zit die al ergens?) om een derde riem aan te drijven?[/quote]
Je pomp word enkel aangedreven door een snaar dan wel multieriem,en niet door de ECU

Google eens wat,er staan zat dingen beschreven over naderhand inbouwen van stuurbekrachtiging..dan krijg je er een idee en beeld van hoe en wat..

De distributieriem is inderdaad wat anders,deze zit achter een plastic kap en zie je zo niet draaien,kijk maar eens naar de snaar van de dynamo,met stuurbekr. loopt de poulie van de pomp ook over de snaar,dan wel door een langere dan die je nu hebt,of er zit een andere poulie naast de krukas erbij die alleen dat aandrijft,wat dan ook,dat maakt niks uit en blijft hetzelfde.

En ja vind nog maar eens een kadett die geen rotte plaatsen heeft,lekker houden dan ;-)

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

je kunt het wel als je alles maar hebt ook een andere multie riem
want hij moet ook de stuurpomp aandrijven
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

Veel dingen dacht ik al, maar fijn om het even helder te krijgen met jullie hulp.

Ik dacht bijvoorbeeld zelf ook al dat de bekrachtiging werkt of niet, maar niet één kant op ineens wel of niet...

Ga met behulp van wat googelen inderdaad maar eens wat verder uitzoeken voor ik er de schroevendraaier in zet, hij rijdt immers zo ook al lekker...

Nogmaals zeer bedankt!

vinci 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.