auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Kadett: E18NV of C18NE

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: E18NV

Ik heb een Kadett GT met E18NV motor met Pierburg electronic carb. en kan een 1.8 GSI motor kopen met injectie en ECU. Een C18NE welteverstaan.

Volgens deze site is deze motor wat pittiger:
http://www.ascona-info.de/Ascona_Motoren...

En ik kan hem voordelig op de kop tikken.

Nou vraag ik me af of dat inhoudt dat hij na ombouw een RDW keuring moet ondergaan of niet?

Heeft het zin?

Hoe is het met het verbruik? Mijn oude 1.4i met C14NZ was bloedzuinig, uiteraard omdat het een 1.4 is, maar ik denk ook door de Multec injectie en ECU sturing...

Of zou een 2.0 16V blok een veel betere keus zijn?

Geplaatst door

vinci (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik heb een c20NE deze is best zuinig als je er normaal mee rijdt...dus dat zal met de C18NE ook wel zo zijn, goede keuze motor iig.....of je m bij de rdw moet laten keuren weet ik niet...
groet

marckie88 0

15 jaar

Hoi Marckie, bedankt voor je reactie. Ik heb me vergist, de motor die ik op het oog heb is een C18E, zou 116PK moeten zijn, maar wel met injectie.

Ik nijg toch wel aan het avontuur te beginnen, aar hoop dat ik geen ernstige dingen over het hoofd zie...

Als het goed is kan ik de trommels achter gewoon behouden, bij gelijkblijvende cylinderinhoud zou volgens een collega van mij geen RDW keuring nodig zijn..

Iemand die het vaker gedaan heeft?

vinci 0

15 jaar

eeeh vince,

schijnen erg betrouwbare motoren te zijn iig...

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je kan de trommels gewoon behoude achter ja heb zelf n gsi met n 2 liter motor en daar zitten ook standaart achter remtrommels op...dat zou wel eens kunnen kloppen ja dat je dan niet naar de rdw hoeft...

wens je er veel suc6 mee!

groet

marckie88 0

15 jaar

hou er wel rekening mee dat je ook de kabelboom moet hebben,en er komt achter een electrische benzinepomp onder de auto te hangen.
OOk moet de benzineleiding vervangen,zit nu een kunststof onder,moet een stalen worden,motorsteunen,bak en aandrijfassen kan je behouden,
Is wel een leuk project,zelf meerdere kadetjes verbouwd,van 1.4i,1.6i naar C20NE en zelfs van 1.2SC naar 2 liter 16V,en dan uiterlijk standaard.
Je moet dan wel iets grotere geventileerde schijven voor zetten met minimaal 14 inch velgen,anders heb je echt te kort

je vermogen word ook vergroot,dus ook meer dan op papier staat,dus je zal dan toch richting de rdw moeten fietsen..

stefan84 0

15 jaar

C18E??? C18NE???

welke er wel zijn:

18E 115pk.
18SE 112pk.

houd er wel rekening mee dat een benzine pomp van een kadett GSi geplaatst dient te worden naast de bransdstoftank.

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Hee, ik krijg helemaal geen bericht meer van jullie reacties.... Erg bedankt in elk geval, ook toevallig met google op mijn eigen draadje hier uitgekomen :-)

De huidige eigenaar heeft het blok ooit uit een 1.8GSI uit 86 gehaald en een 2.0 16V erin gezet. Het blok staat sindsdien in opslag. Er is maar 80000 mee gereden en de kabelboom, ECU, bak etc. zitten erbij. Zelfs een radiateur...

Ik had zelf het vermoeden dat het om een 18E gaat.

Er zitten 14" gegoten alu velgen onder mijn auto met nieuwe Bridgestone banden. Daar zal het niet mee misgaan denk ik.

Hoe zit dat met RDW keuring, vervalt dan tevens de (semi) oldtimer status? Kost herkeuren veel? Waar kijken ze vooral naar? Gaat het opvallen als ik het niet doe?

vinci 0

15 jaar

Zie ik trouwens goed dat er dan ineens super getankt moet gaan worden?! Is dat ook zo met het gemiddelde 2.0L blok?

vinci 0

15 jaar

Misschien beter op zoek gaan naar een C18nz, maar dan moet ik weer een kat en andere bak monteren waarschijnlijk...

vinci 0

15 jaar

C18NZ, is een motor met slechts 90pk en niet al te veel koppel, als de E18NV dus.

niet echt vooruitgang.

en nee je hoeft je kat niet te plaatsen bij een C18NZ.

dan zou ik toch voor de 18E gaan

en dit zal bij de APK niet erg opvallen.


Keuren RDW.

mits alles netjes is ingebouwd en alles in goede staat is mag het geen probleem zijn.

er is namelijk een TYPE goedkeuring voor dese motor. dan ben je met enkel 55 euro technische keuring klaar.

willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Hoi Willem, bedankt voor je reactie.

De 18E lijkt me op papier ook de beste vooruitgang van alle 1.8 blokken. Het lijkt me ook dat de injectie die daar op zit bij dezelfde rijstijl zuiniger is. Hoewel dat blok volgens de gegevens alleen op super rijdt...

Waar ligt dat aan? Is zo'n blok ook op '95 om te bouwen? Of ben je dan meteen de prestaties ook kwijt?

vinci 0

15 jaar

kun je geloof ik instellen zoals bij de meeste motoren van die bouwjaren van opel door een connector te wisselen....
ik heb altijd in al mijn kadettjes 98 getankt, doe ik nog tot op heden lopen ze toch wat lekkerder op, is mijn ervaring


groet

marckie88 0

15 jaar

Hoi Marckie, bedankt!

Connector wisselen lijkt me te makkelijk... Ik had van iemand anders begrepen inmiddels dat de compressieverhouding moet kloppen met het octaangetal. En dat verander je niet zomaar. Volgens hem kan je ontbrandingstijdstip ook gaan afwijken en de motor gaan "pingelen". Dat zou betekenen dat de kleppen de kans lopen dat er ontbranding plaats vindt op het moment dat ze dicht staan...(?)

Aldus een collega van mij...

Kan iemand dit bevestigen? Of ontkrachten?

vinci 0

15 jaar

Met het wisselen van de connector wordt ook het onstekingstijdstip iets aangepast. "Met die "connector" wordt de octaanstekker bedoeld. Hierop staan 2 getallen: 95 en 98, de respectievelijke octaangetallen.
Bij de desbetreffende auto's die daar mee uitgerust zijn, zit dan ook een regeleenheid ( soort ecu) gemonteerd tegen het schutbord.

moderator 0
badge

15 jaar

Een andere collega had er inderdaad ervaring mee, het zou wel betekenen dat het verbruik flink omhoog gaat.

Dan kan ik waarschijnlijk toch veel beter een 2L 16V GSI multipoint injectie blok nemen. Is alleen wel weer veel duurder in aanschaf.

Of toch een rotte carbrio kopen met een goed blok en alles overzetten.

vinci 0

15 jaar

de 18E kan gewoon op 95 rijden. Octaan stekker omdraaien op B zetten.

Geen probleem.

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Geweldig! Bedankt voor de reacties!

Is 300 Euro redelijk voor dit blok met 80000km, 5-bak erbij, kabelboom, ECU, radiateur?

vinci 0

15 jaar

Is geen verkeerde prijs Vincent..

stefan84 0

15 jaar

Zeker niet, de 18E is een zeldzaam blokkie

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

[quote=vinci]Hoi Marckie, bedankt voor je reactie. Ik heb me vergist, de motor die ik op het oog heb is een C18E, zou 116PK moeten zijn, maar wel met injectie.

Ik nijg toch wel aan het avontuur te beginnen, aar hoop dat ik geen ernstige dingen over het hoofd zie...

Als het goed is kan ik de trommels achter gewoon behouden, bij gelijkblijvende cylinderinhoud zou volgens een collega van mij geen RDW keuring nodig zijn..

Iemand die het vaker gedaan heeft?[/quote]
elke verandering aan de auto moet aangemeld worden zelfs als je hem in een andere kleur spuit
moet dat doorgegeven worden OFFICIEEL maar geen mens doet het.
en zolang het geen 6 cil word waarom zou je

kleijn 0

15 jaar

Hoi Mensen, bedankt nogmaals voor de reacties. Die 18E is inderdaad leuk, maar zeldzaam heeft vaak als nadeel dat er niet veel voor te krijgen is... En wat RDW betreft was ik inderdaad niet van plan om het te laten keuren, vaak gaan ze dan over van alles en nog wat lopen zeuren. De garage waar ik hem jaarlijks laat keuren is ook niet de moeilijkste...

Ik ben erg in dubio wat nou wijsheid is...

Ik zie namelijk ook nogal wat C20XE blokjes aangeboden staan op internet. Dat levert natuurlijk helemaal vet vermogen.

MAAR.

Zijn zoals de geruchten zeggen die dingen nou altijd zo afgetrapt of is dat betrekkelijk? Waar moet ik op letten?

In elk geval wordt het een stuk ingewikkelder omdat er een andere uitlaat moet komen, ik weet ook niet of het instrumentenpaneel compatibel is. Het lijkt er wel op dat de veerpoten en wiellagers die er nu op zitten "dik" zijn. Dacht dat daar twee maten voor waren? De 1.4i kadett die ik heb is in elk geval met dunnere aandrijfassen uitgerust en op de sloop zie ik altijd maar twee verschillende modellen, dik en dun...

Dan, wat heb ik nodig?

-De radiateur van mijn 1.8 is net nieuw, past die ook voor een 2.0?
-Een luchtmassameter.
-Past de bak van mijn 1.8 ook op de 2.0?
-Eerder genoemd: een brandstofpomp op de tank?!

????

Liefst zou ik mijn blok willen inruilen en het 2.0 blok laten inbouwen... (of iemand die ermee kan helpen...)

Maar ja, ook wel weer een avontuur om zelf te doen natuurlijk! :)

vinci 0

15 jaar

Okay, heb min of meer besloten om een C20XE blok te kopen. heb er een op het oog met 170000km en gereviseerde kop, alles er op en er aan voor 900eur.

Dan dus nog een uitlaat nodig en de benzinepomp, metalen benzineleidingen, grotere geventileerde schijven (en klauwen?) en dan nog kijken of de teller erop kan.. Schijnt een kwestie te zijn van de juiste impulsgever?

Ik hoop maar dat het allemaal lukt...

Heb in ieder geval een ruimte tot mijn beschikking met lasapparatuur, was van plan daar eerst een takel te lassen om de oude motor eruit te halen en de nieuwe motor erin te hangen. Dan alle onderdelen verzamelen om het als een groot bouwpakket in elkaar te knutselen. Die ruimte is alleen van mijn werkgever en ik kan daar niet dagenlang bezig zijn, dus ik hoop dat het snel voor mekaar kan zijn...

vinci 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.