close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Temp. meter loopt niet op

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: z1.6 se

Hallo,
Ik heb een opel astra met het volgende probleem.
De temperatuurmeter (dashboard) loopt niet op.
De koelslangen worden beide warm.
Ik heb ondertussen de sensor vervangen, echter zonder resultaat.
Nu verdenk ik de thermostaat en wil deze gaan vervangen. Ik weet dat ik hiervoor de distributieriem moet verwijderen.
Nu heb ik de luchtslang verwijdert en zie ik sludge in de gashuisklep en ook onder de olievuldop.
Zijn dit tekenen van een lekke koppakking.
Er worden alleen maar kleine afstanden met deze auto gereden.
Alvast bedankt voor alle reactie.
Guus

Geplaatst door

leboef (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk niet dat de thermostaat de oorzaak is, de bovenste en onderste radiateurslang worden immers warm. Ik neem aan dat je kachel ook gewoon warm wordt.
Lijkt meer in bedrading of dashboard te zitten. Geen zekeringen kapot?
Sludge wordt vermoedelijk veroorzaakt door het rijden van korte stukjes. Als je geen koelvloeistof verliest, niets aan de hand.

vr.gr. Theo

Ik zal de zekeringen eerst eens controleren.
Hoe kan ik het beste de bedrading en dashboard controleren/testen.
Kachel wordt idd warm en geen koelvloeistofverlies.
Groet,
Guus

leboef 0

11 jaar

Zekeringen zijn ok.
Mss als extra info, de temp. meter loop heel langzaam op als de astra lang stationair draait.
Alle hulp is welkom.
Guus.

leboef 0

11 jaar

Thermostaat vervangen.
Als beide radiateurslangen warm worden, is dat een teken dat de thermostaat veel te vroeg opent en het koelen veel te vroeg begint.
De thermostaat mag pas openen tussen de 92 en 95 graden.
Die sludge komt inderdaad door de korte afstanden met als extra dat de thermostaat niet werkt en de motor dus niet warm wordt waardoor het condenswater nog minder snel verdampt en er nog meer sludge ontstaat.
Advies: thermostaat vervangen en eventueel iets vaker olie verversen incl. het oliefilter.
Met 1 keer verversen ben je nog niet de sludge kwijt. Vaker grote(re) afstanden rijden en dan zal langzamerhand de sludge wel verdwijnen.

moderator 0
badge

11 jaar

Om van die sludge af te komen kan je een rondje IJselmeer rijden . Het kleppendeksel reinigen kan ook ,wel de pakking vervangen.
In dat deksel zit een zeef en dat raakt helemaal vol met drap.
Dit veroorzaakt de druk in het carter met allemaal nare gevolgen vooral als het in een koude nacht bevriesd.
Maak ook de doorgang van het dunne slangetje goed gangbaar,speciaal bij het spruitstuk .Het gaatje lijkt groot maar is verder maar 1,5 mm.
Het nut daarvan wordt vaak onderschat.
Motor loopt daarna veel mooier stationair. enzomeer.

Groeten.

Punt 50
badge

11 jaar

Thermostaat en koelvloeistof vervangen en alle slangen schoongemaakt zoals hierboven aangegeven,
Motor loopt idd mooi stationair en de temp. meter loopt weer netjes op.
Allen bedankt voor jullie reacties.
Guus.

leboef 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.