Als ik een eind ga rijden blijft de temperatuur meter van begin tot eind op de 'koud' stand staan.
Alsof de motor niet warm wordt. Dat wordt hij natuurlijk wel want als ik bijvoorbeeld in een file terecht kom (gebeurt zelden in nederland) dan loopt de meter na een paar minuten ineens op.
Als hij boven de 90 graden komt slaat de grote coolfan aan en zakt de temperatuur tot rond de 85-90 graden.
De termostaat lijkt dus goed te werken of niet? Koelvloeistof en radiator zijn zover ik weet in orde.
Als ik vervolgens weer verder rijd daalt de meter weer naar 'koud'.
Ik heb geprobeerd in de forums voor particulieren hetzelfde euvel te vinden maar het is me maar gedeeltelijk gelukt.
Kan het iets te maken hebben met een temperatuur sensor? En zo ja kan ik dat zelf vervangen?
Ben geen monteur maar wel handig als ik weet wat ik moet doen. En is dat een duur onderdeel?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dt de thermostaat defect is....een onderdeeltje van een euro of 5.......
maar wat voor motorcode staat er precies op je kentekenbewijs? een c18nz of een x18xe?
het is een C1.8 NZ
18 jaar
ok..dan moet de disributie riem geheel gedemonteerd worden om de thermostaat te vervangen. niet echt een fijn klusje...de thermostaat zit er namelijk achter..
Ja en garages doen dat niet graag tenzij je meteen de distrubutieriem vervangt.
Nouja dat is op zich niet zo'n probleem want de distributie, spanrollen en waterpomp staan gepland voor vervanging in juli dus dan laat ik de thermostaat er meteen bij vervangen. Maar een thermostaat is dus een goedkoop onderdeel en als de distributieriem er toch eenmaal af is ook makkelijk te vervangen?
18 jaar
Toch vind ik het een beetje vreemd, de thermostaat werkt blijkbaar toch wel gedeeltelijk want de koeling slaat wel aan als de motor boven de 90 graden komt. Hoe zit dat dan?
18 jaar
Nee vreemd is het niet, de radiateur heeft een grote koel cappaciteit, dus bij een theromstaat die open blijft staan koelt tijdens het rijden hij veel te veel waardoor het geheel niet op temperatuur komt, sta je stil dan is er geen rijwind en loopt de temperatuur op en schakelt de ventilator in zodat er weer meer gekoelt wordt, de theromstaat is enkel een mechanische klep die je kunt vergelijken met een kraan, de ventilator slaat aan op een thermisch contact en staat dus niet in contact met je thermostaat(klep).
Mark
Okee zo had ik het me niet voorgesteld. Dus het manco aan de thermostaat is dus het feit dat de klep er van constant open blijft staan waardoor er tijdens het rijden (veel) te veel gekoeld word? Stel dat ik de thermostaat dus laat vervangen dan zou de temperatuur meter op het dashboard ook weer normaal moeten gaan functioneren?
18 jaar
jazeker
Ja en niet alleen heb je dan ook een werkende temp meter maar ook een iets zuiniger rijdende auto omdat hij dan wel op bedrijfstemperatuur komt.
en zo is dat ;)
18 jaar
Okee mannen, bedankt voor jullie analyse en uitleg !
Ik laat de thermostaat meteen meevervangen als de distributieriem vervangen wordt.
18 jaar
[quote=Opeltje]ok..dan moet de disributie riem geheel gedemonteerd worden om de thermostaat te vervangen. niet echt een fijn klusje...de thermostaat zit er namelijk achter..[/quote]
Is dat bij de x18xe ook het geval???
17 jaar
Het ligt dacht ik aan het motortype CaddyWim. Ik heb een NZ type motor en daarbij zit de thermostaat direct achter de distributieriemkast. Latere modellen zijn anders ingedeeld onder de kap. Ik heb beide laten vervangen samen met de waterpomp en spanrollen. Motormanagement is nu weer top! de toeren worden perfect geregeld en de auto is zuiniger geworden.
17 jaar
bij een x18xe zit de thermostaat gewoon voor op de motor. is dus te vevangen zonder de distributie te demonteren
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar