auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Tweede sigarettenaansteker stopcontact inbouwen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: c1.8i NZ Club Sationwagon

Geen probleem maar een uitdaging(kje). Ik wil graag in de achterbak van mijn Astra Stationwagon een extra stroomvoorziening in de vorm van een sigaretten aansteker inbouwen. Deze gaat dienen om een koelbox op aan te sluiten om mee te nemen op vakantie.

Vraag 1: is het überhaupt verstandig om je accu hiermee te belasten? de accu (55AH) is gloednieuw en de zwaarste soort voor mijn Astra. Maar de auto is inmiddels wel 13 jaar oud.

Vraag 2: hoe bouw ik dit het beste in? Waar haal ik de stroom vandaan? Ik kan me voorstellen dat je het niet kunt aftakken van de bestaande bedrading i.v.m overbelastng er van (te dunne draad).

Koelbox:
verbruik: op 12 V = 75W, 6,25 A

Geplaatst door

Columbus (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

geen probleem columbus,

de + en aarde kabels zijn dik genoeg voor een '2de' op aan te sluiten!

je krijgt van die verleng stukken,met 2 of 3 aansluitingen,deze steek je in de bestaande sigarettenaansluiting of je trekt een extra kabel van bv de accu..

er zit trouwens ook een glas zekering in de houder die je in de aansteker duwt!dus als hij te erg belast word,gaat deze kapot..

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Het is veel beter om een stopcontactje in de achterbak in te bouwen. Je hebt kans dat de kabelboom al voorbereid is. Je hoeft dan alleen een relais in de relaiskast bij te plaatsen, de stekker in te bouwen en het is klaar.
Voor het relais en het stopcontactje kun je zo bij de dealer terecht.
Stopcontactje inclusief afdekdopje circa 9 euro. Relais ongeveer 10 euro.
Het relais zorgt ervoor dat het stopcontact alleen ingeschakeld is als het contact aan is. De koelbox is dan alleen aan als de motor loopt. Dan is het geen extra belasting voor de accu.

Groeten,
Paul

Paulus8636 0
badge

18 jaar

Maar waar haal ik de bedrading dan vandaan? Of bedoel je daar de 'kabelboom' mee?
Ik heb eens gekeken in de achterbak maar daar loopt geen bedrading langs die me de indruk geven dat er een extra stroomvoorziening voorbereid is.

Columbus 0

18 jaar

Ik bedoelde inderdaad de kabelboom. Bij de meeste Astra's ligt de draad tot aan de plek waar de stekker moet komen. Ik ben er zelf nog niet achter bij welk model/bouwjaar nou wel of niet, maar de dealer kan je op basis van het kenteken vast meer vertellen.

Als de kabelboom niet voorbereid blijkt, dan wordt het een kwestie van zelf draden trekken. Gebruik soepel installatiedraad voor de auto (bijv. bij Brezan) van 2,5qmm. Van de massa-aansluiting van de stekker naar het chassis. Van de plusaansluiting van de stekker naar de pluspool van de accu. Belangrijk: plaats zo dicht mogelijk bij de accu een zwevende zekering van 10A of 15A in de draad.

Met deze oplossing staat de stekkerdoos permanent onder spanning en is het oppassen de koelbox niet te lang ingeschakeld te laten als de motor niet draait. Een uurtje is geen probleem, maar langer wordt vragen om problemen.

Je kunt ook een relais in de leiding naar de stekkerdoos plaatsen. Je kunt dit relais dan zo aansluiten dat er alleen spanning op de stekkerdoos staat als de dynamo stroom levert (dus als de motor draait). Heb je hier interesse in dan kan ik je wel een schemaatje mailen.

Groeten,
Paul

Paulus8636 0
badge

18 jaar

[quote=Paulus8636]Heb je hier interesse in dan kan ik je wel een schemaatje mailen.[/quote]
als je dat zou willen doen dan heel graag. Je vind mijn e-mail adres gewoon onder mijn gebruikersnaam.
alvast heel erg bedankt. De laatste oplossing met het relais er tussen lijkt me de beste en veiligste oplossing.

Columbus 0

18 jaar

Komt eraan, ik moet het even opzoeken.
Groeten,
Paul

Paulus8636 0
badge

18 jaar

Columbus, om problemen met de huidige bedrading (en electronica) te voorkomen zou ik gewoon een geheel nieuwe draad trekken voor de koelbox (wel met een + EN een massa !) . De + zou ik wel aan laten schakelen via een relais, dat bediend wordt als de auto loopt, anders heb je kans dat je na een rustpauze langs de snelweg de auto aan moet duwen (of erger). Wel kort bij de accu afzekeren !. Sjaak

sjaak10918 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.