Opel Astra: Tweede sigarettenaansteker stopcontact inbouwen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: c1.8i NZ Club Sationwagon

Geen probleem maar een uitdaging(kje). Ik wil graag in de achterbak van mijn Astra Stationwagon een extra stroomvoorziening in de vorm van een sigaretten aansteker inbouwen. Deze gaat dienen om een koelbox op aan te sluiten om mee te nemen op vakantie.

Vraag 1: is het überhaupt verstandig om je accu hiermee te belasten? de accu (55AH) is gloednieuw en de zwaarste soort voor mijn Astra. Maar de auto is inmiddels wel 13 jaar oud.

Vraag 2: hoe bouw ik dit het beste in? Waar haal ik de stroom vandaan? Ik kan me voorstellen dat je het niet kunt aftakken van de bestaande bedrading i.v.m overbelastng er van (te dunne draad).

Koelbox:
verbruik: op 12 V = 75W, 6,25 A

Columbus

Geplaatst door Columbus (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

stefan84 (0), 18 jaar geleden

geen probleem columbus,

de + en aarde kabels zijn dik genoeg voor een '2de' op aan te sluiten!

je krijgt van die verleng stukken,met 2 of 3 aansluitingen,deze steek je in de bestaande sigarettenaansluiting of je trekt een extra kabel van bv de accu..

er zit trouwens ook een glas zekering in de houder die je in de aansteker duwt!dus als hij te erg belast word,gaat deze kapot..

Stefan

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het is veel beter om een stopcontactje in de achterbak in te bouwen. Je hebt kans dat de kabelboom al voorbereid is. Je hoeft dan alleen een relais in de relaiskast bij te plaatsen, de stekker in te bouwen en het is klaar.
Voor het relais en het stopcontactje kun je zo bij de dealer terecht.
Stopcontactje inclusief afdekdopje circa 9 euro. Relais ongeveer 10 euro.
Het relais zorgt ervoor dat het stopcontact alleen ingeschakeld is als het contact aan is. De koelbox is dan alleen aan als de motor loopt. Dan is het geen extra belasting voor de accu.

Groeten,
Paul

Columbus (0), 17 jaar geleden

Maar waar haal ik de bedrading dan vandaan? Of bedoel je daar de 'kabelboom' mee?
Ik heb eens gekeken in de achterbak maar daar loopt geen bedrading langs die me de indruk geven dat er een extra stroomvoorziening voorbereid is.

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik bedoelde inderdaad de kabelboom. Bij de meeste Astra's ligt de draad tot aan de plek waar de stekker moet komen. Ik ben er zelf nog niet achter bij welk model/bouwjaar nou wel of niet, maar de dealer kan je op basis van het kenteken vast meer vertellen.

Als de kabelboom niet voorbereid blijkt, dan wordt het een kwestie van zelf draden trekken. Gebruik soepel installatiedraad voor de auto (bijv. bij Brezan) van 2,5qmm. Van de massa-aansluiting van de stekker naar het chassis. Van de plusaansluiting van de stekker naar de pluspool van de accu. Belangrijk: plaats zo dicht mogelijk bij de accu een zwevende zekering van 10A of 15A in de draad.

Met deze oplossing staat de stekkerdoos permanent onder spanning en is het oppassen de koelbox niet te lang ingeschakeld te laten als de motor niet draait. Een uurtje is geen probleem, maar langer wordt vragen om problemen.

Je kunt ook een relais in de leiding naar de stekkerdoos plaatsen. Je kunt dit relais dan zo aansluiten dat er alleen spanning op de stekkerdoos staat als de dynamo stroom levert (dus als de motor draait). Heb je hier interesse in dan kan ik je wel een schemaatje mailen.

Groeten,
Paul

Columbus (0), 17 jaar geleden

[quote=Paulus8636]Heb je hier interesse in dan kan ik je wel een schemaatje mailen.[/quote]
als je dat zou willen doen dan heel graag. Je vind mijn e-mail adres gewoon onder mijn gebruikersnaam.
alvast heel erg bedankt. De laatste oplossing met het relais er tussen lijkt me de beste en veiligste oplossing.

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Komt eraan, ik moet het even opzoeken.
Groeten,
Paul

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Columbus, om problemen met de huidige bedrading (en electronica) te voorkomen zou ik gewoon een geheel nieuwe draad trekken voor de koelbox (wel met een + EN een massa !) . De + zou ik wel aan laten schakelen via een relais, dat bediend wordt als de auto loopt, anders heb je kans dat je na een rustpauze langs de snelweg de auto aan moet duwen (of erger). Wel kort bij de accu afzekeren !. Sjaak

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.