als mijn auto een tijd stationer gedraaid heeft!en geef dan een beste straal gas rook ie enorm!ik denk zelf dat ie wat olie verbruikt en het co is ook veel te hoog!het is blauwe met zwarte rook!
iemand anders nog een idee!
het is een 1.6 16v XEl motor en heb al gehoord dat het probleem auto"s zijn!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Blauwe uitlaatrook duidt inderdaad op verbrande olie.
maar wat is het probleem dan van die motoren ik kan verder niets echt wat vinden of trekken de cilinder wanden ovaal!
Er is een bepaalde serie X16XEL motoren geweest waar inderdaad problemen mee zijn wat betreft olie verbruik.
voor de te hoge uitstoot controleer de lambda sonde maar eens.
Willem
al compressie gemeten???
heb al compressie gemeten!dat is wel goed!heb de klephoedjes vervangen!heb de motor schoongebrand met forte en speciaal spul in de olie gedaan!
maar hij blijft olie verbruiken 1liter op 400km! ben aan het bezine bij vullen en olie tanken!
enig idee?
gooit hij het er niet uit in het inlaatspruitstuk.
dat hij druk opbouwt of iets dergelijks door de carterontluchting of zo.
de compressie ook gemeten bij warme motor en koude motor(kun je dan een beetje vergelijken)
Als je de kop eraf haalt en gaat meten blijkt dat de cilinders en zuigers ovaal trekken.
Ook na boren/honen kan dit het geval zijn, een zeer vervelend motortje!
Succes
vernieuw de zuigerveren maar. probleem opgelost ...
heb ik al meer meegemaakt. gr zegert
let wel,
zuigers horen iets ovaal te zijn, maar dat weet je wel denk ik.
En als de kop er toch af gaat kijk dan ook even naar de hoongroeven
in de cilinders.
maar als het de zuigerveren zijn dan moet het toch naar buiten komen met de compressie-test?
1liter olie op 400km vind ik heel veel.
Als je met een warme motor compressie meet zal het er uitkomen. Mey koude
motor, dikke olie, is het verschil niet waarneembaar. Auto zal wel moeten roken.
compressie is makkelijk te controleren
eerst compresse meten..heb je bv een aantal cilinders die minder zijn,doe dan bij deze een klein beetje olie in het bougiegat laten lopen!laat de motor een paar keer draaien,1 sec aan sleutel..erna weer compressie meten,is het nu hoger dan zijn je zuigerveren aan vervanging toe..anders je klepsteel hoedjes...
probeer het maar eens en kijk wat er gebeurt!
Stefan
18 jaar
Ik zou eerst eens de lamdasonde doormeten/vervangen!
dit kleine irri ding zorgt wel eens voor problemen als de auto op leeftijd is!
volgens mij hebben we het hier over olieverbruik en roken.
kompressie zal mischien best goed zijn.
maar dit heeft niets te maken met de olieschraapveren.
zuigerveren vervangen en cijlinderwand iets opruwen met hoonsteen.
probleem opgelost gr zegert
volgens mij hebben we het hier over olieverbruik en roken.
kompressie zal mischien best goed zijn.
maar dit heeft niets te maken met de olieschraapveren.
zuigerveren vervangen en cijlinderwand iets opruwen met hoonsteen.
probleem opgelost gr zegert
Zegert zegt :
kompressie zal mischien best goed zijn.
misschien hebben we niks aan,dat moet je als eerste zeker weten of dat ók is!
wat doet een schraapveer dan volgens jou ? als het olieverbruik e.d. niks te maken heeft met het olieverbruik ?
als je de zuigerveren vervangt etc etc..kun je hem beter fatsoenlijk 'helemaal' reviseren..is hij weer nieuw..maar eerst achter de oorzaak zien te komen natuurlijk!
Stefan
18 jaar
Auto in het verleden mischien distributieriem gebroken gehad ??
Hierdoor stuiken dse zuigers en komen de olie schraapveren klem te zitten in de groeve van de zuigers is enkel maar te controleren door de zuiger te demonteren en dit te bekijken.
Je moet bij deze motoren dus altijd bij een gebroken riem en gevolg schade de zuiger veren mee vervangen word bij zeer veel opel dealers dan ook gedaan
zegert
Gisteren 18:26:28 volgens mij hebben we het hier over olieverbruik en roken.
kompressie zal mischien best goed zijn.
maar dit heeft niets te maken met de olieschraapveren.
zuigerveren vervangen en cijlinderwand iets opruwen met hoonsteen.
probleem opgelost gr zegert
Volgens mij stond in het oorspronkelijke bericht ook iets over hoge co waarde??!!
daarop doelende zei ik lamdasonde checken!
Misschien een motor waarvan de d-riem gebroken is geweest. Kwam wel eens een keertje voor bij dit type motor :-)) In de meeste gevallen werden alleen de kleppen/geleiders vervangen, maar werd vergeten om de zuigers te controleren.
Heeft de zuiger een te harde tik op zijn kop gehad, wil deze wel eens gestuikt zijn, wat resulteert in olieverbruik.
Edit: werd hierboven al vermeld.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar