Na het wegrijden gaat de temeratuur omhoog en komt er warme lucht uit de verwarming. Daarna zakt de temperatuur terug naar z'n koudste stand en komt er ook geen warme lucht meer uit de verwarming. Dit blijft de rest van de rit zo.
In het reservoir van de koelvloeistof zit nog voldoende in. Wanneer de dop hiervan los wordt gedraaid blijkt er enorm veel lucht uit het systeem te komen. Ongeveer een jaar geleden is de waterpomp en thermostaat vervangen. Ook is er een lektest uitgevoerd waarbij alles oké leek.
Het probleem tijdelijk opgelost door koelvloeistof bij te vullen rechtstreeks in de slang dit naar de verwarming gaat. Hierbij is het vreemd dat er geen koelvloeistof uit het systeem loopt wanneer deze slang wordt losgedraaid. Ook niet vanuit het reservoir. Na het vullen wel komt er wel koelvloeistof uit het systeem maar niet uit het koelvloeistofreservoir.
Gisteren weer koelvloeistof bijgevuld echter vanmorgen was het probleem nog steeds aanwezig. Lijkt net alsof het systeem ergens verstopt zit.
Iemand een idee.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koppakking lek. Deze (laten) vervangen. Hierdoor verdwijnt het koelwater en nontstaat ook de druk in het koelsysteem.
Laat meteen ook weer de thermostaat vervangen. Tevens de cilinderkop dan ook laten vlakken. Dit om narigheid later te voorkomen.
Bedankt voor je snelle reactie
Maar heb gisteren koelvloeistof bijgevuld en ik hoop toch niet dat dit alweer verdwenen is.
15 jaar
Henrico
Als je de dop bij warme motor los draait, is het normaal dat je lucht hoort ontsnappen.
Wat gebeurt er als je de motor even zonder dop op het reservoir laat lopen ? Begint hij dan te borrelen of gooit hij er alles uit ?
Koelvloeistof moet je niet hoeven bijvullen, je zegt dat hij niks verliest bij het reservoir, maar uit het systeem, wat bedoel je daarmee ? Lekt hij daar uitwendig ? Anders eerst de lekkage verhelpen, dat kan ook de koude lucht verklaren ( weinig koelvloeistof ), maar niet de druk in het systeem ( koppakking )
15 jaar
Beste Stafan,
Bedankt voor je reactie. Wat ik bedoel is het volgende. Als ik de dop van het koelreservoir losdraai komt er erg veel lucht uit. Vanuit het reservoir gaat een slang naar beneden die zich splits in een deel dat naar de motor gaat en een deel naar de verwarming. Als ik de slang naar de verwarming losdraai loopt er geen koelvloeistof uit het reservoir naar beneden uit de opening. Als ik vervolgens koelvloeistof bijvul in de slang dit ik heb losgedraaid (dus die naar de verwarming gaat) komt er na een enige tijd bijvullen wel vloeistof uit splitsing van wat naar de motor gaat. Ik verwacht eigenlijk dat de vloeistof uit het reservoir ook naar beneden moet lopen als de slang los is. Dit gebeurt niet. Is dit normaal?
15 jaar
even langs de garage rijden voor een lek test van je koel systeem
dat is denk ik het enige betrouwbare om te weten hoe of wat.
mvg willem2
15 jaar
Henrico
Maar de vraag blijft dan nog altijd, waar gaat de koelvoeistof heen omdat je telkens moet bijvullen, dat is meestal een uitwendige lekkage of hij verbruikt het in de motor.
Rookt hij ook bij warme motor ? ( witte rook )
Maar om het e.e.a. uit te sluiten evn een lektest laten doen zoals willem al aangaf, of even met een CO snuffelaar boven het reservoir laten testen of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten..
Het niet goed kunnen vullen of ontluchten van het koelsysteem kan ook komen door een kapotte koppakking of kop..( Druk opbouw )
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar