close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Thermostaat en koppakkings problemen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 X16SZR

Even de geschiedenis:
Nadat ik de auto een tijd had is op een gegeven moment de koppakking lek geraakt....kan gebeuren, de auto is niet echt nieuw.
Dit is ongeveer 1,5 jaar geleden.
Na het vervangen van de koppakking werd de motor warmer als voorheen (95 ipv 90 graden)

Vreemd genoeg verbruikte de motor blijkbaar wat koelvloeistof....dus na verloop van tijd moest dat bijgevuld worden.

Volgende probleem: enorme plas koelvloeistof onder de auto....radiator gebroken.
De vervanging was een HR radiotor ofzo...veel meer lammellen.
Hierna was ineens ook het probleem van het warmer zijn over....gewoon weer 90 graden dus

Ongeveer een jaar geleden deed ineens m'n thermostaat het niet meer...nogmaals....kan gebeuren natuurlijk. Door de bouw van de motor is het vervangen daarvan relatief super gecompliceerd, maar goed, distributieriem moest toch gedaan worden...

drie weken na die reparatie deed de thermostaat het weer niet.
Heb ik maar zo gelaten....het was inmiddels geen winter meer....en de verwarming had ik niet nodig.

Ondertussen begon hij steeds meer koelvloeistof kwijt te raken.
Ik vond geen plas onder de auto, maar de olie bleef ook normaal en ik zag geen witte wolken...dus geen idee waar het heen ging.
Dit werd wel vrij veel, denk een liter per week (a 500 km)

Laatst was het oliepeil ineens laag....litertje erbij.
1,5 week later gaat ineens het olielampje brangen....bijna alle olie op. 2 liter erbij.....maar nu valt het ineens op dat de olie blijkbaar in de koelvloeistof terecht komt...

Conclusie, koppakking is wederom lek...maar die thermostaat is ook niet goed.
1 ritje met file: 100 graden en de ventilator slaat niet aan. Ook dat is dus stuk...

Mijn vermoeden is dat de motor een keer veel te heet is geworden waardoor de koppakking er weer uit is geknald.

Mijn vragen: Hoe vaak komt het voor dat een koppakking bij dit type motor er na een relatief korte tijd weer uit knalt?
Hoe groot is de kans dat het hele zooitje veroorzaakt werd door een defecte thermostaat?
(en welke opel ontwerper vond het handig om dat ding achter het distributietandwiel te monteren???)
Heeft er iemand nog andere ideeen wat er aan de hand kan zijn?

Geplaatst door

buzzin (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kop wel gevlakt bij het vervangen van de koppakking vorige keer?

moderator 0
badge

14 jaar

En de waterpomp ook vervangen samen met de distributie?

Mausx 0

14 jaar

Misschien net zo belangrijk, is de kop met het juiste moment vastgedraait en ook in de juiste aanhaalvolgorde ?

Het kan veel oorzaken hebben..

stefan84 0

14 jaar

De kop is niet gevlakt (wel schoongemaakt etc) door de monteur (waarvan ik verwacht dat hij weet wat ie doet). Het aanhalen op moment is goed gedaan....echter met de oude bouten.
Is er een 'makkelijke' manier om te zien of de kop krom is? (en zo ja, wat moet ik aan kosten verwachten voor vlakken?)

De waterpomp is niet vervangen....die lijkt het nog prima te doen. In de periode dat de thermostaat het wel deed leek daar ook geen probleem te zijn, maar ik sluit nu niets uit helaas.

buzzin 0

14 jaar

ja wat ik weet is kopvlakken nieuwe kopbouten gebruiken. alles vernieuwen dus waterpomp thermostaat distriebutie riem maar om het goedkoop te houden
word dat vaak vergeten met kans op een nieuw probleem die je al aanhaalt.
mvg willem2

kleijn 0

14 jaar

De kopbouten had je dus ook moeten vervangen! Als ze uitgerekt zijn, en met aandraaien op het einde van de schroefdraad zitten, kun je ze wel op het moment vast trekken, maar in feite zit de kop dan 'los'

De waterpomp loopt over de distributie, ook die gaat vroeg of laat problemen geven, of hij gaat lekken, of nog erger, loopt kapot met alle gevolgen van dien.

De kop kun je controleren met een 'rei' maar daarvoor moet hij gedemonteerd worden.

Kosten van het vlakken is het geld niet, bel maar eens een revisiebedrijf in de buurt.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Goedkoop is ook nu weer duurkoop................Altijd vlakken en nieuwe bouten gebruiken bij deze koppen.

moderator 0
badge

14 jaar

Ok, weet iets geleerd door schade en schande :(
Ik ga altijd af op het inschattingsvermogen van de vaste monteur....maar blijkbaar zat hij er ook naast deze keer, duur geintje....

buzzin 0

14 jaar

Dat is jammer Bas! Iedereen maakt fouten en dat kan gebeuren en is ook helemaal niet erg, maar als het probleem is gekomen door de eerder genoemde dingen vind ik het gewoon dom van de monteur, zoiets moet je toch op zijn minst weten als je eraan begint..

Misschien kan hij een leuk bod doen om hem nogmaals te repareren, maar dan op de goeie manier :)

Succes..

stefan84 0

14 jaar

Even terug komend op dit probleem....koppakking was nu niet lek....blok was te heet geworden (waarschijnlijk doordat wederom het koelcircuit stuk was) en is nu rijp voor de sloop.
Blok ombouwen kost even veel als een zelfde andere kopen....dus dat laatste doen we maar :)

buzzin 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.