close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Temperatuur vraagje ?

Bouwjaar: 1996

Goedemiddag allen,

Even een vraagje over mijn astra 1.4i uit 1996.
Als ik rij komt de temperatuur meter niet in beweging.
De verwarming doet het wel na enige tijd.
Maar als ik file rij dan klimt de meter tot bijna 100 graden.
Komt niet hoger. En als ik weer ga rijden daalt de temperatuur
wel weer snel (=normaal). nu is mijn vraag klopt
het zo, heb net heel wat gelezen op dit forum, maar
niet echt gevonden wat ik zocht.

Bedankt alvast en groet van Rob.

Geplaatst door

Hutspot (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zover ik je klacht kan beoordelen lijkt t erop dat je thermostaat niet meer funktioneerd en vervangen moet worden.
Deze bevind zich bij jou motor op een nogal lastig plekje(nl achter de distributie riem)als je een bbetje handig bent en kleine vingers hebt ben je in staat deze te vervangen zonder dat de distributieriem los hoeft.

Mvg General Motors

Hmmm, zal dat het kunnen zijn ?
Ik heb namelijk niet de indruk dat ie loei-heet wordt
tijdens het filerijden. ± 95 graden. En niet hoger.

Dan moet er maar naar gekeken worden als ik
wat tijd heb. Ben net begonnen bij een nieuwe baas,
en wil niet meteen vrij gaan vragen.

In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Hutspot 0

19 jaar

Dat is toch normaal, wanneer je rijdt en dan weer stopt dan kan je motor niet afkoelen door de lucht van wanneer je rijdt en dan kan die oplopen tot 95-100 graden voordat je ventilator gaat draaien. Of heb ik het fout.
Groeten

Hallooo 0

19 jaar

Correct....Temperatuur loopt inderdaad op in de file totdat de ventilator aanslaat.Deze tragt de temperatuur zoveel mogelijk weer te laten dalen en of constant te houden.

Mvg General Motors

Net terug, het was druk onderweg, beetje rijden, stilstaan,
beetje rijden en nu kwam de temperatuur net boven de 90 °.
En niet hoger. Hou het wel in de gaten, vooral als het
weer warmer wordt.

Een ieder bedankt voor antwoord !

Groet van Rob.

Hutspot 0

19 jaar

Doet je ventilator het wel ?
Auto stationeer laten draaien en wachten tot ie aanslaat, dit moet tussen de 90 en 100 graden gebeuren.
Heb je wel genoeg water in je koelsysteem ?
Controleer of het expansievaatje halfvol is.
Werkt je thermostaat wel goed ?
Koude motor stationeer laten draaien, beide dikke waterslangen moeten koud blijven, bij ongeveer 90 graden gaat de thermostaat open en stroomt het warme water door de dikke slangen naar de radiateur, plotselinge temp verhoging voelbaar aan de slangen.

Mistral 0

19 jaar

Hallo.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Opel Vectra.
Wat bleek, ook ik had problemen dat de naald in het blauw bleef staan en in een file werd hij heet.
Ik heb mijn thermostaat vervangen en dan moet je wel ook even kijken naar de ontluchting, dit was bij mij een sendor op het huis van de thermastaat.
Ik moest dit even opendraaien en mijn expantietankje vullen met koelvloeistof, totdat er koelvloeistof uit het gaatje gaat stromen en dan weer dicht draaien, dan ontlucht het systeem zich.
De rest ( ontluchten !! )gaat bij mij althans door het laten warm draaien van de motor.
Bij mijun Opel Vectra staat er in het handboek: dat de thermostaat opent bij 93 C en de fan slaat aan bij 100 C, dus dat kan mogelijk ook bij jou gebeuren, ik zou dat even navragen als ik jou was.
Je kunt de fan controleren, door de accu rechtstreeks door te verbinden met de ventilator, deze moet dan meteen werken, dus om de sensor heen.
Als je weet dat de ventilator goed werkt, is dat een hele geruststelling, toch?
Verder kun je eventueel kijken of je ventilator voorzien is van een temperatuursensor / schakelaar en deze zou je kunnen vervangen, net als de sensor op het thermostaathuis, althans, zo zat het bij mij.

Genoeg koelvloeistof in het systeem?
Misschien een gekke vraag, maar ik stel hem toch maar even.
Verder weet ik het anders ook niet meer.

Eventueel de hele radiateur verwijderen en totaal doorspoelen, kan ook met vuil dichtgeslibt zitten.
Als de temperatuur niet goed werkt, de motor blijft dus koud,dan is er tevens een slechte verbranding en kan de CO niet goed worden gemeten, hij loopt dan duurder, want hij verbrandt de benzine niet goed.
Afgelopen week had ik een APK keuring, en zij deden een 4gasmeting, 5 minuten vol gas op 3000 toeren, dat was lachen, niet dus.....
Mijn koelvloeistof spoot er aan alle kanten uit, het bleek dus lucht te zijn, welke ik tijdens het vervangen van mijn thermostaat niet had verwijderd.
Hierdoor bleef mijn temperatuurmeter dus laag staan en kon de CO gehalte bij de keuring niet goed worden afgelezen.
Nu is alles dus weer goed en was de waarde van de CO na de ontluchting weer prima en heb ik geen probleem meer met mijn temperatuur.

succes ermee !!

Christo

Christo1704 0

19 jaar

Mijn auto in het stadsverkeer:
starten en eerste stuk rijden --> nauwelijks warm
paar stoplichten --> motor wordt warmer
even rijden ---> koelt weer af tot 'net boven het blauwe'
soort stadsfile/chaos---> als het lang duurt komt hij tot de 90C en verder, volgens mij is er niet zoveel mis hoor bij de onderwerp opener.

Groeten Marga

Hallooo 0

19 jaar

Mensen, als een motor maar langzaam op temperatuur komt, en bij langzaam rijden / stilstaan uiteindelijk op temperatuur komt, en vervolgens weer daalt (metertje komt nog net uit de hoek, en verwarming geeft niet echt veel warmte meer) dan blijft de thermostaat open staan.
Blijf niet rondrijden met een defecte thermostaat, de motor komt zo niet op de ideale werktemperatuur, en zal daardoor sneller slijten, en het brandstofverbruik zal hoger zijn dan normaal!
Voor de meeste auto's kost een thermostaat nog geen 10 euro! dus daar hoef je het niet voor te laten!

Oke goed dat je dit zegt, bij mij is het ongeveer hetzelfde als de persoon 2 posts hierboven. Als ik rij koelt hij een stuk af in vergelijking met stukken stilstaan. Dus thermostaat (of waterpomp??)

kareltje6136 0

19 jaar

Thermosstaat.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Mijn verwarming doet het nog prima al komt hij pas na +_8minuten warm. Mijn motor temperatuur is tussen 60 graden en vooral bij stilstand tot de 90. Ik besluit het niet te vervangen, ik lees in mijn vraagbaak (astra92/1.4) dat de distributieriem en het nokkenasriemwiel verwijderd moet worden, daar heb ik geen zin in.

Hallooo 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.