Opel Tigra 1.6: tigra 1.6 geen vermogen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16xe

Hoi,

Ik heb een vervelende tigra staan, de auto start goed, loopt na een tijdje wat onregelmatig stationair, en heeft geen vermogen over het gehele bereik.
Met uitlezen is te zien dat de voor-ontsteking erg snel en veel varieert. De auto kwam met een storing in de egr, deze is vernieuwd en komt niet meer terug. De klachten over weinig vermogen waren er toen ook al.
De temperatuur sensor hebben we vernieuwd, de driem timing gecontroleerd. Geen speling op poulie onderaan krukas.
De krukas sensor hebben we gewisseld maar geeft geen verbetering.
Map sensor geeft ook goede waarden aan in de ecu.

Als ik de nokkenas sensor eraf haal gaat de storingslamp branden en komt die storing er dan ook in, ik ga er dan vanuit dat deze dan ook zijn werk doet.
Verder heeft de motor goede compressie, alle 4 ruim voldoende.
Wat zou dit nou weer kunnen wezen.

Mvg peter

peterse

Geplaatst door peterse (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Tigra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

driver3 (0), 15 jaar geleden

heeft hij een kat ?? mischien dicht ofzo ??

peterse (0) PRO, 15 jaar geleden

kat is er tussenuit gehaald..

driver3 (0), 15 jaar geleden

en wat is er met de lamba gebuurt die erop zat :s deze zal nu dan wel een stornig moeten geven toch

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Lambda geeft GEEN storing als de kat weg is gehaald

lambda moet je wel laten zitten.

weet je zeker dat de nokkenasensor goed is??

Klopsensor niet kapot??

Willem

romeoraf (0) PRO, 15 jaar geleden

EGR klep zijn regelmatig problemen mee.

sugarbelly (0) PRO, 15 jaar geleden

Mogelijk is de tube tussen de gasklep en de buis van de inlaatspruitstuk gescheurd

danny1929 (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat voor waarden geeft hij tijdens de viergasmeting?
Heb je de map-sensor al uitgewisseld?
Als je manchet gescheurd is gaat hij alleen hoog stationair lopen.

peterse (0) PRO, 15 jaar geleden

egr klep is vervangen, ik heb de klopsensor doorgemeten op weerstand, was binnen de fabiekswaarde. Komt ook niet als storing in de ecu.
Als de nokkenassensor tijdens het draaien eraf gehaald wordt komt er een storing in. Het is toch zo als deze een verkeerd signaal af geeft er dan ook een storing herkend zal worden als ie gemonteerd is? Of heb ik dat mis..
Ga maar es een andere map- , klop- en nokkenassensor proberen als die et niet zijn moet et de ecu wezen..:)
Groeten

R_Bakker (0) PRO, 15 jaar geleden

Zit de pakking van EGR er wel goed tussen, je er zo lekker bij??

Gr Ron

peterse (0) PRO, 15 jaar geleden

jep de pakking zit goed, de motor reageert ook nergens als er met remmenreiniger op gespoten wordt.
Heb inmiddels de bobine gewisseld, en map sensor. Geen resultaat.
Het valt op dat de auto met starten erg laag in toeren begint, en na een seconde of 5 bijgeregeld wordt, de stappenmotor moet er flink aan werken zeg maar..
Ga vanmiddag de klopsensor nog verwisselen.
Iemand nog suggesties??
groeten

janh5107 (0) PRO, 15 jaar geleden

te weinig benzine (druk).
J.E

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=peterse]jep de pakking zit goed, de motor reageert ook nergens als er met remmenreiniger op gespoten wordt.
Heb inmiddels de bobine gewisseld, en map sensor. Geen resultaat.
Het valt op dat de auto met starten erg laag in toeren begint, en na een seconde of 5 bijgeregeld wordt, de stappenmotor moet er flink aan werken zeg maar..
Ga vanmiddag de klopsensor nog verwisselen.
Iemand nog suggesties??
groeten[/quote]
Lijkt mi jiets van een hangende injector (Te veel of te weinig brandstof)

Lambda sensor in orde??

Willem

danny1929 (0) PRO, 15 jaar geleden

Kun je de waardes van de 4-gasmeting eens doorgeven?
Kan idd heel goed de benzinedruk zijn.
Wat gebeurt er als je de retourslang afsluit en daarmee dus de benzinedruk verhoogd?
Als hij daar niet op reageerd zou ik toch de benzinedruk eens meten!

peterse (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb de benzinedruk gemeten, netjes rond de 3 bar met een tolerantie van 0.2 bar. Moet goed wezen dus.
Ik heb zelf et idee dat et in de ontsteking zit en de vervroeging ervan.
Het valt op dat de motor stationair niet mooi rond loopt, op toeren draait ie wel goed rond mist dan alleen vermogen.
Voornamelijk onderin toeren erg traag.
Misschien toch ecu? heb nu alleen de nokkenas sensor en de klopsensor nog niet gewisseld. Verder alles gewisseld geen resultaat.
Zou dan de klopsensor of de nokkenas sensor er voor kunnen zorgen dat ie zo beroerd loopt? Als de stekkers van deze sensors eraf worden gehaald blijft de motor zo slecht lopen, geen verschil. Alleen dat het storingslampje dan gaat branden en die storing er dan in staat.

Heb de injectoren ook op weerstand doorgemeten, geen verschil. Zal de 4gas tester er ook es aanhangen, (heb em zelf in reparatie dus moet even naar een collega..) :(

Groeten

janh5107 (0) PRO, 15 jaar geleden

kontroleer dan de onsteking eens met een stroboscoop op de krukas-poelie. heb bij vekra's meegemaakt
dat de centrering van de krukaspoelie uitgeslagen was.
J.E

peterse (0) PRO, 15 jaar geleden

Krukaspoelie gecontroleerd, geen speling op, en vulcanisatie ook goed vast.
Benzinedruk netjes op 3 bar.
Compressie goed.
Inlaatsysteem goed dicht, geen lekkage's op slangen e.d.
Heb de injectoren doorgemeten en los gehad, geen druipers er tussen.
Hoe controleer ik de injectoren op lekkage, toch gewoon door eruit te halen en te starten als ze op de rij gemonteerd zitten?
Zo heb ik et gedaan, ze vernevelen goed en lekken niet na.
Temperatuursensor is nieuw.

De co waarden zijn te rijk, vooral bij koude start.

Zou het de nokkenas sensor kunnen wezen?
En las ook een verhaal hier over gerommel met ecu, zit er een losse eprom in deze ecu's? Heeft iemand mischien een standaard ecu liggen?

Vroeg me ook nog af of de nokkenaspoelies met een spie op de nokkenassen zit gemonteerd, of zijn deze alleen met een conisch vlak, zodat ze misschien wat verdraaid kunnen wezen? Ik kon zien dat de kop er eens afgeweest is , er zaten nog oude riem resten hier en daar (gebroken riem)
Mvg Peter

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Spie in nokkenas:

Nokkenas en krukas met spie.


Uitstoot:

Co te hoog koud is logisch, loopt dan op verrijkt mengsel.


Computer:

Meestal wel uit te wisselen de Eprom.

C16XE zit losse Eprom in die er via een klepje uit gehaald kan worden

X16XE moet de komp volledig open.

Willem

peterse (0) PRO, 15 jaar geleden

we zijn er uit, ecu gewisseld.
BEdankt voor de hulp!
Mvg Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.