ik vroeg mij af of iemand mij kan vertellen wat er gaande is met de motor als daar sinds kort een tik hoorbaar is.
tijdens het stationair lopen van de motor valt het het meest op en als je wegrijd uit stilstand.
ook is mij opgevallen dat er recentelijk buitensporig veel koelvloeistof wordt verbruikt.
gekoppeld aan het koelvloeistof verhaal het volgende mankement, de temperatuurmeter doet het niet meer
kan iemand mij adviseren???
met vriendelijke groet,
tiemen wiersma
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het 1 kan met het ander te maken hebben , dan zou het een lekke koppakking zijn.
Maar om dingen op een rijtje te krijgen , moet er wat onderzoek gedaan worden.
Je hebt geen uitwendige lekkage van koelvloeistof , systeem af laten persen en controleren op lekkage.
Temperatuurmeter kan met de lekkage in verband staan , als de koelvloeistof op peil is , doet hij dan wel wat ?
De tik is dit een felle tik of meer een klop ?
Loopt de motor wel op 4 cilinders of ploft hij en rookt hij wit uit de uitlaat ?
Er heeft 4weken geleden een keuring plaats gevonden en daarbij is geen lekkage geconstateerd. Er komt als het koud is buiten wel wat witte rook uit de uitlaat, maar bij wat warmere temperaturen buiten is dit niet echt zichtbaar. De temperatuur meter blijkt al defect te zijn geweest voor het grote koelvloeisof verbruik en de tik in de motor loopt synchroon met het toerental.geen plof hoorbaar.
10 jaar
Apk keuring ? daar wordt niet gekeurd op koelvloeistof lekkage.
oke, maar hoe zit het dan met de defecte temperatuur meter en de tik in de motor??
10 jaar
Een apk is een keuring en geen onderhouds beurt, als de auto op moment van keuren aan de eisen voldoet is hij goed, voor dit moment, sommige personen denken dan dat de auto er weer een jaar tegen kan maar dat is dus niet zo
Waterpomp loopt met de distributieriem mee en zal bij stilstand niet lekken. Echter de riem slijt door de inwerking van koelvloeistof zo snel dat de riem gaat rafelen kan maar zo zijn dat delen van de riem ook het getik veroorzaken. Eerst de boel controleren want breken van de riem is vaak einde oefening voor de motor.
10 jaar
[quote=kaleido 1]Apk keuring ? daar wordt niet gekeurd op koelvloeistof lekkage.[/quote]
Dacht `t wel.....milieu kwestie
Dan moet het er echt uit zeiken , dat doet het hier schijnbaar niet.
Ben het voor de apk nog niet tegen gekomen , olie en brandstof wel.
zijn er ook andere oorzaken wat het getik in de motor kan veroorzaken?
en hoe kan ik het defect van de temperatuurmeter controleren?
10 jaar
Hoeft niet perse de temp.meter te zijn.
Kan ook je thermostaat zijn.
Dit controleer je d.m.v stationair warm laten lopen, loopt ie dan op, is je thermostaat defect.
Loopt ie niet op, kan het je metertje zijn, maar ook nog je temp.sensor.
10 jaar
je zou de temp kunnen controleren door miv een infrarood termometer
[quote=man!ac]Hoeft niet perse de temp.meter te zijn.
Kan ook je thermostaat zijn.
Dit controleer je d.m.v stationair warm laten lopen, loopt ie dan op, is je thermostaat defect.
Loopt ie niet op, kan het je metertje zijn, maar ook nog je temp.sensor.[/quote]
wat moet er dan op lopen als hij stationair draait? de meter in mijn dashboard loopt in ieder geval niet op
10 jaar
De naald van je temp.meter op je dashboard.....kan wel ff duren natuurlijk he.
Als die na 10 minuten nog niet uit de hoek is, terwijl je koelslangen wel goed warm zijn, dan misschien je temp.sensor.
Metertjes gaan volgens mij niet zo vaak kaduuk (correct me if im wrong)
10 jaar
[quote=Hans4040][quote=kaleido 1]Apk keuring ? daar wordt niet gekeurd op koelvloeistof lekkage.[/quote]
Dacht `t wel.....milieu kwestie[/quote]
Dacht 't niet........ Wel op olielekkage, niet op koelwater.
Maar dit terzijde.
Mvg.
Is een temp. Sensor door een doe het zelver te vervangen en waar zit hij bj ijn type auto?
10 jaar
welke 1400 is het,er zijn 4 verschillende .
10 jaar
ik check vanaf dat ik problemen constateerde elke dag mijn olie en koelvloeistof peil en nu heb ik witte smurrie in mijn olie en blauw witte rook uit mijn uitlaat
ook valt mij op dat de koelventilator niet aan slaat
nu hebben ze bij de laatste keuring de peilstok er niet goed op terug gedaan waardoor er allemaal olie in mijn motorcompartiment is rondgesproeid en ik heb het idee dat daarna de problemen zijn begonnen.
is dit een mogelijkheid, dat er door het rondspetterende olie een onderdeel defect raakt? iets waardoor de koelventilator niet meer draait, waarna de motor oververhit is waardoor de cilinderkop krom is getrokken en zodoende de koppakking eruit ligt?
10 jaar
De druk in jouw carter is te hoog waardoor je pijlstok omhoog vliegt.
Dit komt door kapotte koppakking of door verstopte carterontluchtig.
Zet er even bij welke motor er in zit dan kijk ik even naar de termostaat.
10 jaar
heb een opel astra voor een mooie prijs op de kop weten te tikken, hij neemt mijn auto zoals hij staat voor een kleine prijs over.
probleem opgelost!
in ieder geval dank voor alle input!!
gegroet tiemen
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar