š Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
Het volgende probleem:
wanneer ik mijn auto met een koude motor start, dan hoor ik geratel als hij stationair loopt. Dat verdwijnt vrijwel bij het stijgen van de motortemperatuur bij stationair lopen.
Maar nu het volgende: Als ik ga rijden (ongeacht koude of warme motor) dan hoor ik in de auto getik. Naar mate je harder rijdt gaat het getik ook sneller. Niet extreem hard wat betreft geluid, maar het is binnenin de auto goed te horen. Het beste hoor je het getik als ik even optrek, koppeling in trap en afrem (zodat motor en rijwind stiller zijn). Zodra ik onder de 10 km/u en/of 1000 toeren kom, dan is het opeens weg. En als ik de motor afzet tijdens het tikken, dan is het getik ook verdwenen. Dus wiellagers en dergelijke zijn uitgesloten en moet iets zijn met de motor.
Ik ben iemand die veel waarde hecht aan mijn auto en alles moet in goede conditie zijn. Daarom maak ik me ook redelijk zorgen en wil ik dit (motor/transmissie)probleem opgelost hebben. Ik ben bij verschillende Opel-garages in West-Brabant en Belgiƫ geweest en geen enkele garage kan me iets concreets vertellen. Schijnbaar is de tik moeilijk te vinden voor de heren van Opel. Het varieert van een flesje Forte toevoegen, tot het vervangen van de motor...
Het is een Opel Astra G cabriolet uit 2002. De motor is een 1600, 16 klepper, Z16XE, met handgeschakelde bak. Inmiddels heeft de auto 149.000 km gelopen. Tot 2009 gebruikte ik 10W30 olie van Texaco, momenteel Shell Helix Ultra 5W40. Wat betreft onderhoud: 1 keer per jaar kleine beurt inclusief oliewissel, 1 keer per jaar grote beurt incl. alle filters vervangen en oliewissel.
(1 maand geleden ook bougies vervangen (Bosch Super), oliewissel, alle filters, nieuw bobineblok)(getik was al voor deze onderhoudsbeurt)
(1 jaar geleden distributieriem vervangen met spanrollen)
Wie kan mij helpen?! Alvast bedankt,
Ralph
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zal een klep zijn die blijft hangen
lekke klep stoter
klepstoter denk ik niet aangezien stationair een lage druk heeft dan op toeren. dus zou dan stationair beter hoorbaar moeten zijn.
als de koppeling ingetrapt wordt en het geluid verdwijnt dan niet dan kun je v-bak ook uitsluiten.
Laat het distributie gebeuren, even voor de zekerheid nakijken en de waterpomp, om zeker te weten dat de motor niet in de soep loopt.
Verder is het moeilijk zo te zeggen wat er aan mankeert zonder het te horen.
Mvg,
13 jaar
Morgen ga ik met deze punten naar de garage. Op aanraden van de Opel ben ik van 10W30 naar 5W40 gegaan om het tikken minder te laten worden. Zonder resultaat dus.
Maar kan een waterpomp tikken dan? Ook heb ik iets opgevangen over een versleten nokkenas. Maar wat zijn de symptonen van een versleten nokkenas?
En kunnen de nokkenas en klepstoters worden bekeken zonder al te veel moeite (lees: zonder motor eruit te halen)? (Z16XE 1600 16 klepper)
Alvast bedankt.
Ralph.
13 jaar
een goede monteur die kan je dat wel vertellen
13 jaar
He Ralph,
Een waterpomp kan een tikkend geluid maken als het lager defect is, versleten nokkenas of zo iets dergelijks geloof ik
niet zo aan. zeker niet bij iemand die de auto goed onderhoud zoals jij.
laat even weten hoe het afgelopen is.
13 jaar
Ik ben zojuist naar de garage geweest, maar dan zeggen ze: "laat hem hier maar staan, dan kijken we er wel naar". Ik wil gewoon weten wat het probleem is en niet achteraf een belachelijk hoge rekening krijgen.
Wat betreft de waterpomp; is het zo dat de waterpomp sneller kan gaan tikken naarmate de auto sneller rijdt? Volgens mij is dat niet zo, dus die valt misschien al af...?
Ik blijf naar garages rijden om achter het probleem te komen, maar elke monteur zit achter z'n oor te krabben en begint een waslijst met mogelijke problemen op te noemen...
13 jaar
Ralph erg belangrijk is het tempo van het tikken. Haal anders het bovendeel van de distributiedeksel en zet een stip op een van de nokkenas-wielen. Luister en zie of het met hetzelfde tempo gaat dan die as. Zo ja ,dan kunnen het een of meerdere stoters zijn . Zo niet dan kan ook een tikkende spanner van de distributie de oorzaak zijn omdat deze tegen zijn eindaanslag tikt. Dit tempo is een stuk lager dan de nokkenas. Je ziet ook daar beneden de spanner bewegen. Geen wiel is exact rond vandaar. Succes.
waterpomp gaat met het motortoerental mee, wat punt zegt is inderdaad een goed idee. Je moet namelijk wel zeker weten als het niet uit het distributie komt. moet je wel eens koelwater bijvullen?
13 jaar
donderdag a.s. ga ik voor de zekerheid naar een revisiebedrijf. Misschien kunnen hun het probleem vinden.
Bij de Opel testdag van afgelopen november kwam aan het licht dat mijn thermostaat lekte. Deze kon ik niet meteen laten vervangen vanwege de drukte, maar de dag erop begaf de thermostaat het. Alle koelvloeistof spoot eruit en toen ben ik naar huis gereden op 2 flessen SPA blauw. Dat was 5 km bij -5 graden, dus de motor heeft weinig te verduren gehad. Dag erna gelijk laten vervangen. Dat is het enige probleem wat ik heb (gehad) met de koelvloeistof. Maar dat getik speelde al voor dit probleem...
Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
(Als er iemand met verstand van zaken binnen een straal van 50 km van Roosendaal woont, dan hoor ik het graag)
13 jaar
toen de distributieriem vernieuwd is, is toen de waterpomp ook vernieuwd?
probeer anders eerst evenwat `punt` voorstelde, daarna kun je de motor nog even laten lopen zonder multi-v riem. zo
sluit je ook de dynamo, spanrol en enventueel aircocompressor uit. Daarna door het naar het revisiebedrijf, die moeten het ook kunnen vinden.
13 jaar
voor zover ik weet is de waterpomp niet vernieuwd (niet door mij in ieder geval).
Ik blijf het raar vinden dat het getik abrupt stopt zodra ik onder de 10 km/u kom... Als ik dus de auto uit laten rollen, dan gaat het tikken ook steeds langzamer. Zodra ik op de 10 km/u zit, dan is het weg. Kunnen hier geen conclusies aan worden verbonden? Zijn er dan onderdelen, riemen of iets dergelijks die niet meer worden belast/aangedreven...?
13 jaar
even voor de duidelijkheid, gaat het met het toerental van het motortoerental mee of met het toerental van de wielen?
tikt het ook als de motor uit staat, maar de auto nog wel rolt? met de de koppeling ingetrapt?
13 jaar
Dus die tik is er alleen rijdend. Dat werpt een ander licht op de zaak . Om daar zeker van te zijn kan je de motor even uitzetten ,niet in druk stadsverkeer natuurlijk. We horen graag wat van je . Groeten.
het getik is alleen te horen als de motor loopt. Zodra ik de motor tijdens het rijden/uitrollen afzet, dan is het weg. (eerst dacht ik dat het de wiellagers ofzo waren, maar dat kon ik dus uitsluiten)
zodra ik de koppeling intrap, dan blijft het tikken. Dus de transmissie kan ook worden uitgesloten.
het is gewoon hoe sneller ik rijd met ingeschakelde motor, hoe sneller het getik. Dus met het toerental van de wielen
13 jaar
in alle versnellingen het getik het zelfde frequentie? of varieert deze per versnelling?
13 jaar
ga ik morgen voor de zekerheid eerst proberen, durf ik niet zo te zeggen. Denk het wel want getik is in 1e versnelling en in z'n vrij sowieso hetzelfde.
13 jaar
Kijk maar eens goed naar de pulley van de waterpomp, als daar een slinger inzit is de kans groot dat je waterpomp het aan het begeven is, hoe hoger het toerental des te meer kracht wordt er op het lager van de waterpomp uitgevoerd en lopen de schoepen van de waterpomp aan.
die van ons begaf het met 190.000KM, zelfde getik, leek wel een diesel terwijl het toch echt een benzinemotor is, als je het geluid binnen hoort is het een flinke tik.
Hierbij een update over mijn auto. Wederom een aantal garagebedrijven bezocht, maar nog geen steek verder gekomen. In het kort:
======================================================================================
Gegevens auto:
- Opel Astra G cabriolet, 2002, Z16XE motor (1.6 16v, benzine, 150.000 km, handgeschakelde bak)
Omschrijving probleem:
- Bij stationair lopen van koude motor is geratel te horen in/bij de motor. Naar mate de motor op temperatuur komt verdwijnt dit geratel vrijwel
- Bij rijden (ongeacht koude of warme motor) is binnenin de auto een vreemde tik te horen vanuit de motorruimte, niet hard maar wel hoorbaar
- Getik neemt NIET af als koppeling word ingetrapt
- Getik komt NIET van wiellager, homokineet of iets dergelijks
- Getik verdwijnt WEL wanneer motor wordt afgezet tijdens het rijden/rollen
- Getik verdwijnt WEL zodra snelheid onder 10-20 km/u komt
- Snelheid en/of toerental zijn niet van invloed op de frequentie van het getik, dus een constante frequentie (in alle versnellingen en in z'n vrij blijft tijdens rijden frequentie van getik gelijk)
Onderhoud:
- Vorig jaar distributieriem + spanrollen vervangen (kan niet met zekerheid zeggen of getik sindsdien aanwezig is)
- Ieder half jaar een onderhoudsbeurt (incl. Shell Helix Ultra olie 5W-40)
======================================================================================
Ik wacht jullie reacties graag af.
13 jaar
Dit is een raadsel, immers als het van de distrubutie of andere draaiende gedeeltes van de motor zou komen dan zou het getik in toerental moeten mee veranderen.
Het getik verandert ook niet als je het stuur draait ?
Inderdaad een raadsel. Maar ik maak me wel zorgen omdat getik steeds beter hoorbaar word. Getik verandert niet als ik aan het stuur draai.
Blijf het vreemd vinden dat het getik abrupt stopt zodra ik onder de 10-20 km/u kom...
13 jaar
Het enige wat ik nog aan ''oplossing'' kan bedenken is de auto op een rollerbank zetten, 30km/u laten rijden tot de tik hoorbaar wordt en dan met een stethoscoop gaan luisteren of je de plek van de tik kan lokaliseren.
Ben ik weer.
Inmiddels is het getik duidelijker hoorbaar (zelfs voor de monteurs). Maar een oplossing, ho maar. Word er een beetje gek van! Wel zeggen ze allemaal dat het NIET de klepstoters zijn...
Motor maar gereinigd met Forte motor flush (2x), oliewissel, nieuwe oliefilter. Maar ook dat helpt niks...... *zucht* Auto rijd gewoon heel fijn en zonder problemen, maar van dat getik word ik gewoon zenuwachtig en gek. En het word dus steeds luider.
13 jaar
Ga die waterpomp nu eerst eens (laten) vervangen. Goede kans dat je probleem dan opgelost is.
13 jaar
heb je al geprobeerd door de multiriem iets te lichten
dus sleutel op spanner zetten en iets lichten waardoor druk van de multie riem verandert
misschien een idee
13 jaar
Even mn licht er op laten schijnen: Motor wordt koud gestart - tik hoorbaar die verdwijnt bij het warmer worden van de motor = klepstoters
Dan ga je rijden (boven de 20km/u) en hoort een tik die ongeacht de snelheid of toerental in frequentie gelijk blijft. Zou het niet zo kunnen zijn dat dat een tik is die niet van dezelfde bron afkomt als de andere tik?
Je verhaal is wel wat tegenstrijdig overigens want eerst vertel je dat het getik oploopt naarmate je sneller rijdt en later vertel je weer dat de frequentie gelijk blijft?
13 jaar
@Eddieee73: Juist, en daarom weten de (Opel) garages er ook geen raad mee ;-) Ze hebben het allemaal waargenomen, maar ze staan allemaal voor een raadsel...
Volgende stap is wederom distributieriem en waterpomp vervangen.
13 jaar
[quote=opelastragek]@Eddieee73: Juist, en daarom weten de (Opel) garages er ook geen raad mee ;-) Ze hebben het allemaal waargenomen, maar ze staan allemaal voor een raadsel...
Volgende stap is wederom distributieriem en waterpomp vervangen.[/quote]
Blijft m'n opmerking over je tegenstrijdige verhaal staan.. gaat het tikken nu wel of niet sneller als je rijdt? en met warme motor bij stilstand is het dan hoorbaar als je het toerental laat oplopen, loopt het dan op met het toerental van de motor of niet?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar