close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Manta: tikken kleppen

Bouwjaar: 1979, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0S

Hallo,

De meningen zijn verdeeld, maar misschien weet iemand hier het echte antwoord.
Mijn ruilmotor geplaatst in 1991 bij de Opel staat nu op bijna 70.000 kilometer en naar mijn weten zijn de kleppen nooit gestelt, er is ooit eens door de Opel een hydraulische klepstoter vervangen op verzoek van mijzelf (toen ook een tikje, eerder een tokje...)

Meestal als ie helemaal is warm gereden, dan begin ik het "tokken" weer te horen van de kleppen ?

Is het nou wel of niet zo dat van een 2.0S blok met hydraulische klepstoters de "kleppen" gesteld moeten worden...
Of is het mogelijk wat anders ?
En wat zou een goed adres zijn voor de motor eens lekker na te laten lopen...

vriendelijke groeten,

Geplaatst door

Manta79 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De 2.0 S motor heeft inderdaad hydraulische kleppen.
Ze moeten wel gesteld worden maar dat is slechts eenmaal de basisinstelling.
Hierna doen ze het hydraulisch en heb je er geen omkijken meer naar.

Bij een te laag oliepeil of een te lage oliedruk kunnen ze behoorlijk gaan ratelen.

In principe is dit motortje simpel "na te lopen".
Stelt allemaal niet zoveel voor en is simpel te doen met een vraagbaak in de hand!

Wat lastiger kan zijn is die Varajet carburateur....

Santa 0

17 jaar

En als de basisinstelling niet goed meer is ? Hoe kom je daar achter ?

Oliepeil is in orde en oliedruk is nooit lager dan 3 bar (nieuwe oliepomp en drukventiel).
Varajet is inderdaad een lastige, maar die is ook helemaal afgesteld en toppie. De motor loopt heel erg goed en net nog even 169,75 km/uur in zijn 4e versnelling gereden ;-), alleen dan dat tokken..
Zou het dan toch de olie zijn die te dun is wanneer de motor warm is. Want bij koude motor is ie stil...

Manta79 0

17 jaar

Als je de basisafstelling van de kleppen wil controleren kan dit als volgt:
Motor warm laten lopen, als hij op temperatuur is afzetten, klepdeksel demonteren. Dan kleptuimelaars losdraaien tot ze net vrij liggen van de stoters (volgorde van kleppen stellen 1-3-4-2, 1 op tuimelen 4 stellen) Dan tuimelaars net aandraaien tot er geen speling meer is en dan nog 3/4 slag vast zetten. Dan staat alles weer op de basis instelling. Als een van de stelmoeren erg licht draait zou je die moeten vervangen, of in en bankschroef even klemmen zodat de borgmoer weer zwaarder draait.
Let ook even op of alle kleppen even ver open gaan, het gebeurde nog wel eens dat een nok van de nokkenas sleet, maar gezien het verdere rijgedrag zal dat bij jou nog niet het geval zijn.

succes, Nico.

ernst2884 0
badge

17 jaar

Kijk, hier hebben we aan, bedankt voor jullie antwoorden !

Manta79 0

17 jaar

Toevallig moest vandaag mun Vectra C 2.2i GTS sport voor de eerste beurt en raakte zo aan de klets met een oude rot in het vak, die de 2.0S blokken kan dromen.

Hij heeft mijn "unicum(zijn woorden)" Manta gezien en heeft met een stetoscoop op diversen plekken geluisterd, het motorblok is wat hem betreft prima in orde, het enige wat ik moet afstellen is het kunststof dopje achter het driehoekige plaatje, wat de speling op de nokkeas regelt, dit moet 0.1 mm zijn. Hij is bijna 100% zeker dat dit het toktok geluid is wat er even is en dan weer weg is en dan er weer wel is (het zingt als het ware rond).
Uhm bestellen zodat ik dit kan doen.... ware het dat er geen "fiches" met bestelnummers meer zijn...

Wie weet de kleppendeksel pakking nummer
Wie weet de pakking van de driehoekige plaat voorop het blok (dit plaatje moet je in/uit tikken voor het stellen)
Wie weet het kunstof "dingetje" nummer in de nokkeas.

groetjes

Manta79 0

17 jaar

Hahaha, ik WIST wel dat Nico zou reageren....!!
Een ECHTE ouwe rot wat dat betreft!

Maar hij vergeet echter iets heel belangrijks: feitelijk stel je de klepstoters van de 2.0 S motor DRAAIEND af.....

DAAROM was er indertijd ook zo'n handig plastic kapje wat je over de distributieketting moest plaatsen om er voor te zorgen dat je bakkes niet zwart van de olie werd.....

Zo uit mijn hoofd ging dat als volgt: warm laten draaien en dan de tuimelaars 1 voor 1 losdraaien tot het moment dat de motor echt beroerd begint te tikken.
1 tuimelaar tegelijk, niet allemaal .
Vanaf DAT moment de tuimelaar met 4 x een kwart slag aandraaien en na elke kwart slag eerst ff de klepstoter de tijd geven zich aan te passen dus wachten totdat de motor weer mooi rond loopt.

Zo deed IK dat bij mijn uit een Rekord komende 2.0 S........

En voor wat betreft het slijten der nokken: meestal gingen de nokken van de laatste cylinder als eerste slijten.

Dit kwam mede door te weinig olie toevoer, wat toendertijd heel simpel op te lossen was door een klein pijpje in het achterste olieafvoerkanaal bovenin de cylinderkop te slaan. Pijpje diende slechts een millimeter of zo boven de kop uit te steken.
Hierdoor steeg het peil van de afvloeiende olie en smeerde zodoende de achterste nokken voldoende....

Santa 0

17 jaar

Ik heb het wel eens met een 1.9N gedaan, met een hoop lappen en stukken karton... dat was niet hydraulisch..
Ik was wel vies toen ;-)

Zeg als ik dan toch de kleppendeksel eraf haal, ben ik toch al weer in de motorruimte, wat zou het kosten de hydraulische klepstoters te vervangen en waar haal ik die dingen... ?

Manta79 0

17 jaar

zoals santa zei
afstellen met draaiende motor
als ze niet mer tikken max 1/4 slag nadraaien
en dat nylon stelboutje kan je latenzitten
het dekselte met 3 sleutel 10 boutjes demonteren in de bank schroef en met een dikke drevel een tik geven
dan zonder pakking moet ie net aanliggen
dan monteren met nieuwe pakking
die pakking maak je zelf door een stuk paking papier te halen bij de auto shop en knippen maar
niet meteen de pakking dood trekken maar vast is vast
en voor die smering
neem een worst schuimrubber en leg die gedrenkt in olie bocven in de kleppendeksel
deden wij ook bij opel en later ook bij de ford taunus met ohc motoren
wel elke 10000 km even controleren en desnoods vervangen
en zon kapje maak je van de deksel van een doos
inknippen en rond vouwen dan de zijkant naar binnen en eroverheen klemmen tussen ketting en kop

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Hallo Manta79,

Santa heeft gelijk wat betreft het stellen met lopende motor, dat moest eigenlijk bij alle Opel modellen. Alleen bij de hydraulische stoters was het niet verplicht, daar kon het ook met stlistaande motor omdat de steller de speling bijregelde. Ik denk alleen dat jou specialist wel eens gelijk kon hebben, en dat het aan de nokkenasstelbout ligt.
Nummers: klepdekselpakking OE 607664
driehoekpakking OE 638252
stelbout OE 636655

ik weet niet of ze alles nog leveren bij Opel, maar je kan het altijd proberen,

succes, Nico

ernst2884 0
badge

17 jaar

Hoi allemaal,

Zo dadelijk gaat er eerst wat nieuwe olie en ga ik de nummertjes halen en anders de driehoekpakking knippen.
Ik laat het wel weten hoe het afloopt.

Bedankt nogmaals !

Manta79 0

17 jaar

Heel veel succes!!

Ach ja, dat goeie ouwe 2.0 S blokje doet mij nog altijd glimlachen.....
Heerlijk blokje om aan te sleutelen en een prachtig mooi geluidje erin.
Veel mooier dan die rauwe 1.8 S OHC.

Wel jammer van dat eeuwig aanwezig zijnde nerveuze schokje maar daar merk je na het sluiten van de motorkap toch niks meer van!

En voor wat die spatplaat betreft: die is inderdaad simpel zelf te maken.
"Vroeger" gebruikte ik er eentje die van plastic was en je simpel op de kop kon vastdrukken.
Pennetjes klemden dan in de boutopeningen voor het kleppendeksel.

Met wat simpel knip- en evt. laswerk (wil ook goed met Duck-tape!!) kun je dat simpel namaken.

Een oud CIH-kleppendeksel doorzagen wil ook nog wel werken!

Santa 0

17 jaar

ach. "De Goeie Ouwe Tijd" velen willen terug maar niemand wil lopen.............................

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Nou niet meteen gaan mopperen omdat anderen nog WEL verstand hebben van die fijne CIH-blokjes...!
Hahahaha!!

Santa 0

17 jaar

hoe zagen dier uit leermeester
waaaaat geen electronica op zo n blok
kleppen stellen
wah contact punten afstellen
wat zijn dat
co bijregelen
das toch electronisch
geen lambda sonde??????
ja santa
en hiermede sterft weer een stukje van dit mooie beroep uit
snik
zucht
time fly s

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Ach, Paul vindt alles met 4 ringen nu eenmaal heel mooi.

Is op de kermis dan ook niet bij het ring-werp tentje weg te krijgen!!!

Santa 0

17 jaar

En daarom houd ik mijn Mantaatje nog wel even op de weg... dat kan je nog zelf...en het is leuk om te doen.
Met mijn Vectra-C begonnen ze al de piepen als je de radio er zelf uit haalt...oeh je Can-bus zus....zo...blabla en je kan gelijk je klok niet meer instellen...

Manta79 0

17 jaar

[quote=Santa]Ach, Paul vindt alles met 4 ringen nu eenmaal heel mooi.

Is op de kermis dan ook niet bij het ring-werp tentje weg te krijgen!!![/quote]
jip... op een dag rij je geen diesel maar TDI ;)

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Ja, daar heb je gelijk in, Paul.

Heb diverse Mantaatjes, zowel A en B, EN de Asconaatjes B bereden maar na de "ramp" met de E-Kadett heb ik Opel vaarwel gezegd.....

De E-Kadett roestte sneller dannie kon rijden.................

Ennuh........... ik MOET erkennen: ik rijd inmiddels ook TDI, zowel die van VW als die met die 4 ringetjes in de wat sterkere uitvoering en ik moet zeggen dat dat me nog steeds goed bevalt......
"
En natuurlijk gaat er bij een VAG-produkt ook wel eens wat stuk.

"Zelfs de huisarts wordt wel eens ziek"...............

Santa 0

17 jaar

Nummers: klepdekselpakking OE 607664
driehoekpakking OE 638252
stelbout OE 636655

vervangen en afgesteld op de 0,1mm, nieuwe olie en het lijkt stil geworden

Dank u allemaal

p.s. 3 garages hadden ieder een onderdeel ;-)

Manta79 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Manta of stel zelf een nieuwe vraag.