Hallo,
Ik heb hier een astra 1.6 16v, na het vervangen van de distributieriem is de klant naar huis gereden en eenmaal thuis hoorde hij een tikkend geluid bij de distributie?, de spanrol rechtsom gespannen!, kan dit de waterpomp zijn?, de motor loopt mooi rond dus lijkt het mij niet dat de riem versprongen is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi
Volgens autodata moet de spanner linksom gespannen worden.
Misschien dat hij dan tegen de waterpomp aan komt als je hem rechtsom spant.
Gr Ron
De bout van de spanrol is dat een torx?
Bij vervanging van spanrol moet je ook een nieuwe torxbout erin zetten als je de oude zeskant terug zet komt deze iets verder naar buiten omdat het binnenwerk van spanrol iets dikker is en loopt de krukaspoelie net iets tegen deze bout aan, dit hebben wij een keer gehad alleen dan hoor je het wel meteen als je start.
succes
ja ik heb wel een torx bout gemonteert.
Vermoedelijk de riem te slap of te strak staan. Hierdoor willen de spanners nog wel eens gaan rammelen.
Gr.
spanner moet linksom gespannen worden.... na het spannen van de riem.... de krukas iets verder draaien, je zult zien dat de spanner weer iets terug zal komen waarna je de spanner opnieuw zult moeten spannen.... (op het punt waar de spanner weer slap staat)
Hier wordt vaak de fout gemaakt, en gaat de spanner inderdaad tikken.
succes!
groet'n Pieter
Je moet de spanner altijd van de waterpomp afspannen. En in jou geval is het, zoals eerder vermeld, de spanner die rammelt (tikt).
Otto
Draai de riemspanner rechtsom, totdat de pointer in één lijn is gezet met A voor een nieuwe riem en met B voor een gebruikte riem!!!
[url=http://imageshack.us][img]http://img154.imageshack.us/img154/8486/...[/img][/url]
Weet niet hoor, maar volgens mijn data heb je wel degelijk de goeie kant uit gespannen.
Sytze
Jij tekent wat af , zeg!
mvg,
Hans.
Andere dingen doe ik dan weer wat minder........
sytze bedankt voor je informatie....maar daar waar jij rechts zegt moet het toch echt links zijn....Sinds jaar en dag span je een opel distributie "linksom"(tegen de klok in). om onnodige problemen voor te zijn reageer ik toch maar even. mvg. peer
Sorry Sytze, maar peerbmw heeft gelijk hoor.
Links om , tegen de klok in.
Je kunt het trouwens op de tekening ook zien.
mvg,
Hans.
Ik wil jullie wel gelijk geven, maar ik heb alleen maar iets uit mijn data gecopieerd. Ik weet het niet uit het blote hoofd, zoals jullie.
Indien jullie gelijk hebben wil ik wel de bijdrage wissen, maar ik ben nog niet volledig overtuigd.
Sytze
Oke ,Sytze , maar kijk dan eens naar de tekening.
welke kant draai je op om de riem te spannen?
de tekening geeft dus aan dat je de rol RECHTSOM moet spannen, met de klok mee, duidelijk te zien met die grote zwarte pijl. wel span je deze dus aan de LINKERzijde van de distributie.
P.S. Sytze, mijn data geeft hetzelfde aan( heb codes teruggevonden.)
Groeten Marcel
Draai de riemspanner rechtsom, totdat de pointer in één lijn is gezet met A voor een nieuwe riem en met B voor een gebruikte riem
Ik ben het niet met jullie eens , want de bout zit niet in het midden.
Ik heb het opgezocht in een vraagbaak , daar staat ook links om , tegen de klok in.
Maar ......laat dit niet onze Zondag verpesten, hoor.
neenee, maar ik denk het nu toch te hebben gevonden, je moet de spanner eerst linksom spannen, en dan de motor 2 slagen geven, daarna de spanner loshalen, en rechtsom spannen.
Groeten Marcel
Zorry, Voutje, moest dus spanner zijn, en niet Riem.
Welke kant draait de motor om? Juist ja rechtsom. Hoe kan de spanner dan ooit linksom gespannen worden???
Als je oorlog wilt kun je het krijgen, hahahaha.
Marcel heeft gelijk .
Het is geen kwestie van spannen , maar afstellen tot de merktekens goed staan en dat is heel wat anders.
Daar bij draai je zowel links als rechtsom.
Prettige Zondag verder.
mvg,
Hans.
Hahaha, wat is het nou? links of rechtsom? Ik durf het niet meer te zeggen.
Nog een fijne dag des Heren........
Voor de ene is het links als je ervoor staat en voor de andere als je er achter staat :)
de leute nog met den distributierieme
hier nog een plaatje uit TIS van opel zelf... er staat dat er tegen de klok ingespannen moet worden en dat is met een beetje nadenkwerk zelf ook te verzinnen...maar het verklaart wel waarom die distributies altijd verkeerd staan!! ik denk dat de leverancier van de data van Sytze daar even attent op moet worden gemaakt. prettige dag allemaal
peter.[url=http://imageshack.us][img]http://img337.imageshack.us/img337/5194/...[/img][/url]
(maar hans heeft ook gelijk!! haha)
Nou, ik begon al aan mezelf te twijvelen!!
Bedankt Peter.
mvg,
Hans.
nou weet ik het niet meer??
Gewoon checken Pieter of die spanner het tikkend geluid maakt en je eigen logica volgen Pieter als dat de oorzaak inderdaad is.
de laatste tekening van peerbmw is de juiste.
Het is toch te zien , dat als je rechtsom draaid de spanning eraf gaat?
Als je de ratel op de tekening nu naar beneden beweegt, gaat de rol links om en gaat de panning er op.
mvg,
Hans.
Nee man, als je hem ver genoeg rechtsom draait zal ie ook strakker komen te staan.
Sytze. als je zo`n auto binnen hebt voor de distributie , hoor ik het graag .
dan gaan we dit in de praktijk uitvechten (onder het genot van een bak koffie , uiteraard).
Want....ik ben het niet met je eens , maar een gezonde discussie is alleen maar leuk, toch?
Als jij nou intussen een kwartiertje naar die tekening gaat zitten staren, ga ik weer verder met m`n steunlager vervangen.
En laat je niet in de maling nemen door die pijl op jou tekening.
mvg,
Hans.
Doen we! Hoort van me, heb ik je nummer? Anders even naar mijn mailbox als je wilt.
Sytze
Mailbox.
ik heb het al (denk ik). Je moet de spannner helemaal linksom zetten, dus zo strak mogelijk, dat de pointernaald buiten de plaat valt ( is te zien op tekening), dan de motor 2x ronddraaien, en daarna, de spanner terugstellen ( dus rechtsom) zodat de spanning minder wordt, en dus de pointer op positie A of B komt te staan, afhankelijk of je wel of niet een nieuwe riem gebruikt.
Groeten Marcel
Bingo!!!!!!!!!!!!!
Ga ik nu door voor de volgende ronde ????
Jij wel
wat is hier nou moeilijk aan. je zet alles op tijd. dan geef je de riem een voorspanning. hierna span je de spanner door deze linksom te draaien. DUS TEGEN DE KLOK IN. dan draai je de krukas 720 graden en controleer je de spanning. valt het puntje op de uitkeping dan is de spanning goed. Dus niks rechtsomdraaien.
Astra27,
daar waren we al uit, bedankt.
mvg,
Hans.
Ook namens mij bedankt...
Sytze
Maar is Pieter er ook achter gekomen wat het nou was (of is?)
Siem , dat is nou het probleem met veel vraagstellers :
ze reageren niet meer op onze antwoorden ,als ze er een oplossing uithalen.
Geen feedback meer en de topic gaat een eigen leven leiden.
Ik hoop dat PIETER9040 hier nog op reageerd en ons verteld of het probleem opgelost is en hoe.
Ben benieuwd,
mvg,
Hans.
Wie trekt um es even aan zijn mouw? Joehoe Pieter???
Update: wij zijn na gezamelijk overleg, met Hans, Sjoerd en mijzelf (Sytze) tot de conclusie gekomen waar de fout zat in eerder geplaatste berichten.
In de data staat wel degelijk dat de spanner rechtsom moet worden gedraait tot de pointer goed staat, maar een stuk daarboven wordt eerst nog gemeld dat de spanner eerst strak linksom moet worden gezet. Dus eerst linksom (te ver) spannen, even rond draaien en dan stukkje rechtsom lossen totdat de pointer goed staat. Dus inderdaad zoals peer zei: linksom spannen!
met vriendelijke groet,
Hans 4040, Sytze en onze trouwe viervoeter Sjoerd.
hehe, endelijk,, zie dus 11 berichten terug voor de juiste oplossing. :-)
Groeten de Bingomaster.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar