Opel Corsa: Tikkende motor

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: X16XE

Beste mensen,

Vanavond kwam ik thuis met de auto, en toen kwam er een hele rare tik onder me motor kap vandaan.

Als je even meer toeren draaiede werd de tik ook sneller maar het maakte niet meer herrie.
Olie pijl heb ik gecontrolleerd en er zat net genoeg olie in.

Ik heb gelijk olie begevuld tijdje gewacht en de motor opnieuw gestart, die tik was er weer.
Toen ben ik heel even een blokje om gaan rijden en uit eindelijk was het weg.

Weet iemand wat die tik kon zijn, me olie lampje branden niet.

Zou het zo kunnen zijn dat er te weinig olie in zat om me hydraulische klep stoters te vullen en dat daar die tik vandaan kwam?

Ik hoop dat iemand weet wat het kan/kon zijn?

Groetjes

Scheel

Geplaatst door Scheel (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

stefan84 (0), 17 jaar geleden

zou inderdaad goed kunnen rene..

maar met een beetje pech is het heel wat anders..dat is moeilijk te zeggen vanaf hier

maar je moet even opnieuw peilen bij een koude motor!

dan weet je exact wat erin zit!

als het olielampje gaat branden dan wil het wel zeggen dat er nog maar heeeel weinig olie aanwezig is!dan is de druk ook veel te laag!en dat is helemaal niet goed!!

je kan beter wat te vaak die stok eruit trekken dan helemaal niet..

Stefan

Scheel (0), 17 jaar geleden

Hey Stefan,

Ik heb gekeken naar het olie pijl met een koude motor en die is nu helemaal goed, de olie staat tot aan het maximum.

Ik heb ongeveer 1,5 liter bijgevuld.

Nu hoor alleen die tik 2x keer als je de motor koud start, en dan is het gelijk weg.
Zouden dan de klep stoters gevuld zijn?

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja klinkt als hyrdaulische units die zich vullen

Scheel (0), 17 jaar geleden

Dus dan was het gewoon een feit van te weinig olie?

Of moet moet ik nog verder iets doen, of na kijken?

(Ik heb nu stukje gereden, en heb geen last meer van die tik of iets dergelijks.)

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Hydraulische units slijten, het is dus moeilijk te zeggen hoe de staat is van de units.

Mark

stefan84 (0), 17 jaar geleden

maak je geen zorgen rene..

dat tikken bij koude motor is vrij normaal hoor,na een paar seconden houd het op en zijn de hydraulische stoters gevuld met olie.

geen reden om je druk te maken!

kan inderdaad door te weinig olie zijn gekomen!

maar voor het bijvullen van de olie,stond hij toen niet iets onder het minimale ??dacht dat tussen min en max op de peilstok 0.75 Liter was..

anders ververs de olie eens een keer,kan nooit kwaad..en slechter word het er niet op.

Stefan

Scheel (0), 17 jaar geleden

Het zou inderdaad iets minder kunnen zijn.

Ik zal cker dan even me olie gaan verversen + filter.

Dankje wel.

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb wel eens iemand gehad die een erg simplistysche kijk op onderhoud had, tikken de kleppen dan olie bijvullen, wordt de kachel niet meer warm dan moet er koelvloeistof bij (waar gebeurd) ;-)

Je moet je inderdaad pas echt zorgen gaan maken als ze blijven tikken, het een en ander hangt af van hoe veel km de motor heeft gelopen en hoe de vorige eigenaar er mee omgesprongen is kwa onderhoud en oile.

Scheel (0), 17 jaar geleden

De motor heeft 76000 km gelopen.

stefan84 (0), 17 jaar geleden

is dus nog 'nieuw' ;-)

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja dan is er in die 11 jaar niet zo heel veel mee gereden als de km stand klopt.

Scheel (0), 17 jaar geleden

Ik heb er nieuw blok in gezet vandaar de lage km stand.

Het oude blok had 183000 +/- gelopen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.