Opel Tigra 1997: Toetental stationair 1400 RPM

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4xe

Hallo,

Ik heb al een tijdje het volgende probleem;

Koude start gaat in 1 keer , nadat de motor op temp is zakt de toerental niet naar 900 toeren. Maar naar 1200 tot 1400 toeren.
Als ik de motor uit doe en daarna weer wilt starten dan happert ie en valt weer uit en weer starten geeft hetzelfde, tenzij ik de gaspedaal in gedrukt houdt tijdens het starten dan gaat het wel goed en blijft ie lopen alleen is de toerental dan bijna 2000 rpm als ik de gaspedaal loslaat, als ik dan ga rijden en moet stoppen voor een stoplicht of kruising dan zakt ie langzaam trug naar ong 1200 rpm.(nog steeds te hoog voor stationair) krijg hem zo niet door de keuring.

Ik heb de gasklephuis al schoongemaakt met een speciale cleaner, slangen visueel gechecked op scheuren en geen scheuren aanwezig.
Wat mij opviel was dat als ik het slangetje naar de mapsensor( ik denk dat het de mapsensor is , zie foto) eruit trok ging de toerental wel omlaag maar dan gaat de engine storings lampje branden en als ik de slang terugplaatste ging het lampje uit maar de stationair toerental weer omhoog. Zou het misschien aan de mapsensor liggen of is dit een normale reactie als je de slang eruit trekt.

Uitlezen gaf geen melding.

Iemand suggesties of ideeen.

mvg,

Jopie

VampireSK

Geplaatst door VampireSK (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Tigra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

ronny530 (0), 9 jaar geleden

Koelvloeistof temperatuur sensor defect of bedrading onderbroken. Deze sensor staat los van de temperatuurmeter en is afhankelijk van het type motor onder het inlaat spruitstuk gemonteerd.

VampireSK (0), 9 jaar geleden

Ik heb net ff een testrit gemaakt nadat mijn vrouw zei dat de tigra weer goed loopt en ook weer normal start. En idd de toeren zijn bij stoppen voor een stoplicht rond 1000 rpm en en zakt na een paar seconden stilstaan naar iets onder de 1000.

Voordat ik de vraag gesteld hier had net de gasklep voor de 2de keer gereinigd maar dit keer viel mij op dat er een paar vuilbulten zaten aan de behuizing op de hoogt van de klep. en ik heb de inlaat spruitstuk naar de motor ook gereinigd had ik vorige keer niet gedaan.

blijkbaar moest het ff een dagje settelen allemaal . want hedenmiddag reed hij weer als vanouds.

Dank voor de input.

Mvg

Jopie

VampireSK (0), 9 jaar geleden

Hallo,

Helaas is sinds mijn laatste berichtje toch niet alles goedgekomen, gisteren vertelde mijn vrouw dat de tigra toch weer hoog in de toeren ging en slecht startte na een half uur. Na een paar uur kwam ik thuis en was de autoinmiddels helemaal afgekoeld. Toen ik de auto startte ging het goed tot de auto weer op temp was. de toeren gingen omhoog. Met die info dacht ik dat Ronny530 weleens gelijk kon hebben en koelwater temperatuur sensor moet vervangen worden. Maar nu start de auto helemaal niet meer (startmotor draait wel).

Iemand enig idee? wel de sensor vervangen?

Mvg,

Jopie

kleijn (0), 9 jaar geleden

Hoh ff langs de dealer leest die hem uit voor je kost je 45 euro maar dan weet je ook wat

VampireSK (0), 9 jaar geleden

Hoi,

ja dat heb ik gedaan destijds toen het problem zich voordeed maar die kreeg geen foutmelding. Ik moest de auto laten staan en dan zouden ze het gaan uitzoeken.
Maar als de opel dealer dat zegt dan kan je de portomonee wijd opentrekken , laatste keer kost het me 350 eur om een probleem met de lucht aanzuiging op te lossen. en weet je wat ik kreeg voor dat geld een pvc buis van de luchtfilter naar de voorfront.

Maar nu rijdt ie niet dus is naar de garage brengen wat moeilijk op dit moment

dus kga zo ff de sensor halen kost 15 eur, dan ga ik vanaf daar verder zoeken

[quote=kleijn]Hoh ff langs de dealer leest die hem uit voor je kost je 45 euro maar dan weet je ook wat[/quote]

kleijn (0), 9 jaar geleden

Ja wel vreemd dat ze het niet zien
al naar je nullast stappen moter gekeken
of je gasklep potentie meter

meriva7673 (0) PRO, 9 jaar geleden

Die pvc buis die jij noemt is waarschijnlijk de luchtmassameter en dat is heel wat anders
En ja je kan natuurlijk ook voor naar achter onderdelen vervangen
Maar wat kost het dan uiteindelijk?
Even laten uitlezen en live data bekijken daar wordt je wijzer van en dan kun je gericht repareren

Gr. MERIVA

VampireSK (0), 9 jaar geleden

Hoi,

Kleine update, Eerste wat ik deed was de connector van de Koelvloeistof temperatuur sensor ff eraf halen om te kijken wat voor kop de sensor .
Daarna starten ...sputterde wel in het begin met het starten en na een paar keer flink gas geven waren de toeren weer op peil.
Kheb toen een flink stuk gereden om de motor goed op bedrijfstemp. te krijgen en daarna uitgezet en weer gestart. dat ging goed startte zonder sputterren.
Later na een paar uur weer gestart, en hupsakee geen vuiltje aan de lucht en vanochtend weer in keer starten en lopen. Dus voorlopig gaat het goed.

VampireSK (0), 9 jaar geleden

[quote=meriva7673]Die pvc buis die jij noemt is waarschijnlijk de luchtmassameter en dat is heel wat anders
En ja je kan natuurlijk ook voor naar achter onderdelen vervangen
Maar wat kost het dan uiteindelijk?
Even laten uitlezen en live data bekijken daar wordt je wijzer van en dan kun je gericht repareren

Gr. MERIVA[/quote]
Echt waar joh is dat een luchtmassameter ik dacht die meter tussen de filter en gaskllep waren gemonteerd . en waar zit die meter dan in de buis wat ik kan er gewoon doorheen kijken en zie geen meters of bedrading of iets dergelijks wat mij erop duidt dat hier iets gemeten word.
Het enige wat deze buis doet volgens mij doet is zorgen dat er lucht van buiten de auto naar de luchtfilter beguizing word gezogen ipv lucht vanuit de motor cabine. Of heb ik het fout wbt de luchtaanzuiging.?

kleijn (0), 9 jaar geleden

Mooi toch

check

Beste antwoord, geplaatst door VampireSK (0), 9 jaar geleden

Hallo,

De auto loopt weer goed en is weer zuiniger dan voorheen.

Voor andere tigra rijders die dit probleem mochten krijgen, dit is wat ik heb gedaan:

1 Lucchtfilter en bougies en oliefilter vervangen(ook de olie uiteraard)
2 de gasklep en de inlaat spruitsuk schoongemaakt met specaail reinigings spul met een lange slang om de motor ook draaiend te reinigen . De vloeistof spoot ik via de luchtslang in. een 2de persoon hield het gas erop. Deze handelingen hebben overigens geen verandering in de klacht gebracht.
3 Weer de klep schoongemaakt er bleken nog vuilbulten te zijn precies waar de klep sluit. toen merkte ik wel een verandering , de motor liep weer oke, maar na een stuk rijden als de motor goed op temp. was kwam het euvel terug en startte niet tenzij ik de gaspedaal ingedrukt hield.
4 de koelvloeistofsensor bedrading los gehaald en schoongemaakt en daarna was het euvel verdwenen (voor de zekerheid wel de sensor vervangen khad hem al besteld en kostte 11 eur.

Met dank aan Dhr Kleijn.

probleem gesloten

Mvg,

Jopie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.