Opel Corsa: transmissie olie controleren en vervangen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Weet iemand hoe ik de transmissie olie kan controleren en eventueel vervangen of bijvullen?
Mag dat zomaar eender welke olie zijn of moet dat vol syntetische olie zijn? Mogen verschillende olien gemengd worden hierin?
Waar vind ik de vulopening en de pijlstok hiervan? Als het kan met een foto ofzo erbij.
Kan ik hiermee iets misdoen?

Alvast bedankt

patie

Geplaatst door patie (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

is het een automaat??
zo ja kan je die gewoon verversen en er zit volgens mij geen pijlstok in een automaat. dealer weet wel hoeveel olie
en een handbak niks aan doen, tenzij deze lekt.

gr marc

patie (0), 14 jaar geleden

neen is handgeschakeld, maar hij gaat heel slecht in 1 en 2 en achteruit. Denk niet dat hij lekt, op de motorblok waar de versnellings stang ingaat is hij wel vuil van olie ja.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Volgens mij klink dit als een koppelings probleem, koppeling zelf of bediening ervan, schakeld hij wel goed als de motor uit staat ?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Inhoud versnellingsbak olie = 1,6 Liter ( 93 165 290 )

[url=http://img710.imageshack.us/i/62762073.p...][img]http://img710.imageshack.us/img710/7594/...[/img][/url]

patie (0), 14 jaar geleden

bedankt voor de foto stefan. Neen hij schakeld ook niet goed als de motor stil staat. Hoe moet ik de versnellingen terug afstellen dan? Heeft hier iemand uitleg rond?
Alvast bedankt

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

ik weet niet of dat deze modellen dat nog hebben, maar je kon de pook hoes optillen en dan zaten er twee gaatjes die je boven elkaar kunt zetten en dan in de deksel op de bak een boor 3,5 mm via een dopje er in. onder de motor kap bij de schakelstangen een bout 13 mm daar kan je het stangenstelsel afstellen.
ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, nogmaals ik weet niet zeker of deze auto dit kan.

marc

kleijn (0), 14 jaar geleden

en niet te vergeten de juiste olie dus geen motor olie
maar versnellingsbak olie
mvg willem2

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

is dit de corsa c ,zo ja ,,deze kun je afstellen door eronder te kruipen dan zie je je schakelstang die zit met een bout vast draai je wat los en verdraai de ingaande as ten opzichte van de uitgaande as die de bak ingaat van tevoren even met stift aftekenen weet je wat je aan het doen bent is fluitje van een eurocent,in dit geval moet je de as die van je pook afkomt beetje rechtsom draaien dat is echt maar paar millimeter,echter is voor deze auto's wel een modificatie gekomen wat betreft schakelmechanisme,de oude originele zijn met plastic kogels die in een huis zitten en die gaan na verloop van tijd slijten en eruit springen zodat je niet meer kunt schakelen,dan moet je een nieuw schakelmechanisme plaatsen die beter van kwaliteit zijn,dealer is op de hoogte hiervan,let wel ik heb het over de corsa c en jou bj is een twijfel geval corsa b of c

patie (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties.
Ja dit is een corsa c. Als hij niet in 1 gaat en ik trek de versnellingspook verder naar links dan normaal dan gaat hij wel zonder problemen in zen 1. De pook word tegen gehouden door een plastieke stootstuk. Als ik dus de pook met kracht hiertegen duw zodat die een milimeter naar de zetel toe plooit dan gaat het wel. Dus dan moet ik gewoon de vijs onder de auto losdraaien en de staaf die naar de motor gaat een milimeter naar rechts draaien? Moet ik de pook blokeren door iets in die openingen te stoppen onder de stofhoes? Moet op de motor waar de stang binnengaat moet dat pinnetje ook ingedrukt worden? Of waar dient dit voor?

patie (0), 14 jaar geleden

onder de stofhoe zie je een witte bus rond de stang zitten, deze komt ongeveer een cm uit het zwarte plastieke omhulsel is dit normaal of is dit wat je daaromschrijft dat de kogels uit het huis gaan springen?

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

nee onder je auto onderkant bak die stang losdraaien dan beetje verdraaien weer proberen enz. je hoeft niet in je auto bij je pook te komen,en wat ik omschrijf zit onder je motorkap die plastic stangetjes die je ziet bewegen als je schakeld

patie (0), 14 jaar geleden

ok dan zal ik dat eens proberen, dus aan de olie moet ik niet komen of naar kijken?

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

een voor een anders weet je dadelijk helemaal niet meer waar je moet zoeken,maar ik heb zelf corsa c gehad met exact hetzelfde probleem

patie (0), 14 jaar geleden

ok dan probeer ik de versnellingen af te stellen zoals je voorstelt.
Alvast bedankt voor de info

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

wat robby zegt klopt als een bus, maar je kan de assen blokeren door een boor 3,5 in het schakelhuis boven op de bak te stoppen. daarna pas de stelbout losdraaien.

marc

kleijn (0), 14 jaar geleden

laat het anders even doen of naar kijken als het fout gaat heb je niets meer

patie (0), 14 jaar geleden

ja dat is waar daarom vraag ik dat hier allemaal, het zelf doen is altijd leuker dan het te laten doen.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

kan niks fout gaan met stift streepje zetten dan moertje 13 wat losdraaien stangetje beetje rechtsom moertje weer vast en proberen

patie (0), 14 jaar geleden

Probleem is opgelost, heb de versnellingen wat bijgeregeld zoals hier omschreven staat, fluiten van een cent.
Bedankt allemaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.