close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: trillen stuur

Bouwjaar: 2001, Motorcode: 2.2 DTI

Sinds een tijd last van (soms) heftig trillen van het stuur.
Auto heeft ongeveer een jaar geleden rechts voor een klein paaltje van beton geraakt.
Compleet overheen gereden, met de nodige schade waaronder lekke band...
Hierna zijn er zowel rechts als links voor 2 nieuwe banden om gegaan, premium contacts...
Het lager rechts voor is vervangen, had klein tijdje na ongeluk een slepend geluid rechts voor.
Een half jaar later en nogsteeds licht trillen, had ik weer dit geluid. Bleek weer lager kapot te zijn...
Weer vervangen (Garantie werk) en tevens de remschijven en blokken vervangen.
Na dit alles te hebben vervangen (bij dealer) heb ik nogsteeds last van trilling in het stuur.
Dit komt nu nog alleen voor bij snelheid boven 120 (weet dat dit niet mag ;)....
Mijn vragen:
-kan het zijn dat dit veroorzaakt wordt door de velg (licht krom)? Hier heb ik de dealer nog niet naar laten kijken....
-Viel mij eergisteren (met wassen auto) pas op dat er wel 2 premium contacts onder zitten (deze zijn een week na elkaar er onder gezet) maar dat de ene band premium contact is en de andere premium contact2....
Zou het aan de banden kunnen liggen?
-Of zou een bepaalde as een opdonder hebben gehad van dit paaltje?

Alvast dank!

Geplaatst door

DvanLeen (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

2 verschillende banden is niet het je van het....maar daar mag hij in feite niet om trillen.

is het hele zaakje na het repareren destijds ook uitgelijnd?
en indd..een kromme velg kan heel goed trillen veroorzaken..

arie549 0
badge

18 jaar

Uitlijnen, is wel gedaan, alleen het stuur staat nog niet helemaal recht met het rijden, hij heeft toch nog een draai naar rechts... zeg maar 5 over 12....
En zou die velg niet eerder moeten gaan trillen dan alleen boven de 120??

DvanLeen 0

18 jaar

dat hangt wel enigzins samen met de mate van de kromheid...een flinke slag in de velg is indd al bij lage snelheden te merken.
maar een hele lichte slingering voel je waarschijnlijk niet bij lagere snelheid.

het is een kleine moeite voor je garage om het wiel even te laten draaien op het balanceer apparaat en zo te checken of ie een afwijking heeft.
probeer anders eens met je achterste banden voor te rijden..let wel...deze moeten wel goed gebalanceerd zijn..anders kun je nog niks uitsluiten.

mocht dan het trillen verdwenen zijn...zit het in ieder geval in de band/velg combi.

arie549 0
badge

18 jaar

Dit wil ik zeker even proberen...
Maar is het monteren van de reservenband ook geen optie. Erg lastig om even met een krikje op straat voor en achter te vervangen. Woon in een smalle straat en sta een deel op de stoep geparkeerd. Zijn daar evt. nog tips voor?

DvanLeen 0

18 jaar

Speedy... ik ben hierin een leek, maar kan dit dan ook voor heftig trillen van het stuur zorgen?

DvanLeen 0

18 jaar

als de achterbanden niet goed gebalanceerd zijn.... geeft ditmeestal trillingen in de auto, vaak voelbaar in de stoel.


ik zou het niet met het reserve wiel proberen dennis... dan ben je nog aan het klooien met verschillende wielen voor en kun je nog niks uit sluiten.

arie549 0
badge

18 jaar

Ik denk dat ik toch maar even langs de garage ga om het een en ander te laten uitsluiten....
Nog dank voor de antwoorden en zal nog laten weten wat de reden van dit trillen is geweest.

DvanLeen 0

18 jaar

Bijna opgelost.....!?

Uiteindelijk dacht ik dat het helemaal opgelost zou zijn, maar helaas nog niet helemaal.
Men had bij de dealer geconstateerd dat de naaf zeg maar uitgelubberd was en de lager dus veel speling had.
Voordat ze deze vervanging zouden uitvoeren, waren de banden gebalanceerd en voelde dat het een stuk minder was.
i.p.v. al boven de 80 te trillen was dit pas boven de 120. Na vervanging van de naaf en lager is het idd nog iets minder geworden, maar rond de 120 voel je nog steeds een trilling in het stuur.
Het is niet meer zo hevig als daarvoor, maar het zit er nog steeds.....
Ik moet ook zeggen dat ik de achterbanden nog niet heb laten balanceren, omdat ik er van uit ging dat men het probleem gevonden had.
Wat ik me toch af vraag en volgens mij niet is nagekeken, of het niet een licht kromme velg kan zijn??

Iemand nog een punt om goed naar te laten kijken?

DvanLeen 0

17 jaar

Vanmorgen toch nog voor een check naar de dealer geweest....
Advies tegen trillen: 4 nieuwe banden
gemeten profiel voor 2,6 - 2,3 achter 2,4 - 2,1

ZOu dit nou echt de reden zijn voor het nog licht trillen van het stuur alleen boven de 120??
En is het bij deze profieldikte noodzakelijk te vervangen?

Iemand!?!?.....

Alvast dank

DvanLeen 0

17 jaar

verlplicht is het vervangen nog niet....1.6mm is de wettelijke grens.

in deze tijd van het jaar is voldoende profiel geen overbodige luxe.

het kan heel goed in je banden zitten dat de zaak alsnog trilt..

arie549 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.