close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Trillen van het stuur. Kapot lager of iets anders?

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7dr

Het volgende is aan de hand:

Ik heb vorige week andere (bredere) velgen onder mijn auto gezet en qwa rijden veranderde er niets.

Nu rijd ik vanmorgen naar mijn werk en opeens trilt het stuur boven de 50km/u maar alleen als ik constante snelheid rijd of gas loslaat, bij gasgeven en remmen is er niets aan de hand en bij een bocht naar links stopt het ook maar bij een bocht naar rechts niet.

Nu is mijn vraag kan dit aan de velgen liggen of is dit toch een kapot lager want als het trillen begint hoor je ook een hard geluid wat het beste te omschrijven is als een helikopter die overvliegt.

Ik hoop dat iemand weet wat hier aan de hand is voordat ik onnodig naar een garage ga en dingen laat vervangen.

Met vriendelijke groet,

Ramon.

Geplaatst door

ramonmartin (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt mij een wielager of aandrijfas...

arie549 0
badge

17 jaar

Ik was nog vergeten erbij te zeggen dat bij het intrappen van de koppeling het trillen ook blijft zou het dan nog aan de aandrijfas kunnen liggen want ik ben van mening dat dan ook de aandrijfas stilstaat of heb ik het mis?

ramonmartin 0

17 jaar

je hebt het mis.

Meestal zijn de schijven enigzins krom,maar van hier niet te beoordelen.
Velgen verwijderen en de slingering van de schijven opmeten.
Trillen moet dan ook tijdens het remmen optreden.
Anders goed balanceren met de wielen aan de auto.
Het geluid komt waarschijnlijk van de homokineet die naar de filistijnen is.
In bochtenwerk links of rechts merk je dat.
Ik denk dat het laatste het geval is.
rubbers homokineet controleren,als deze gescheurd is, gaat de homokineet binnen de kortste keren stuk.

popey

popey 0

17 jaar

Het trillen treed niet op tijdens remmen dan verdwijnt het juist.
Dus waarschijnlijk is een lager overleden kan ik hier dan uit concluderen...

ramonmartin 0

17 jaar

Auto opkrikken en lagerspeling controleren,rechte lagers zijn wat moeilijker te controleren.

popey

popey 0

17 jaar

Dit controleer ik door de auto op te krikken en dan het wiel zijwaarts proberen te bewegen is het niet?

ramonmartin 0

17 jaar

ja, en dan ronddraaien,maakt de 1 meer geluid dan de ander of bonkt zelfs,dan is dit lager overleden.
het is soms moeilijk te beoordelen omdat het lager dan onbelast is.

popey

popey 0

17 jaar

Ik zal er morgen eens naar kijken na het werk, ben allang blij dat er nog een tweede auto voor de deur staat want met deze rijd ik niet meer met een veilig gevoel nu.

ramonmartin 0

17 jaar

Beter laat dan nooit de oplossing plaatsen (auto is inmiddels al verhuisd naar polen).

Blijkbaar had ik indertijd de wielmoeren niet goed aangedraaid waardoor deze na een aantal kilometers los waren gekomen en dus het trillen deden veroorzaken, niet slim en levensgevaarlijk dus.

ramonmartin 0

16 jaar

bedankt voor de feedback.



moderator.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.