Opel Astra: Turbo voor astra g

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo.

Ik wilde hier even informeren of het mogelijk is om op een opel astra g 1600i szr 8v een turbo te plaatsen?

Zo ja, wat geeft dit extra?

begreep wel dat dit enigzins met normaal gebruik wel zuiniger moet werken doordat de uitlaatgassen onder hogedruk worden ingespoten?

Golfie II

Geplaatst door Golfie II (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Petje57 (0) PRO, 14 jaar geleden

Uitlaatgassen inspuiten? Je weet blijkbaar niet hoe een turbo werkt. De uitlaatgassen drijven de turbo aan om de ingaande lucht met overdruk de motor in te laten gaan.........dat is iets heeelll anders......Dan moet zo'n turbo ook nog gesmeerd worden, nog afgezien van allerlei afregelingen die er op van toepassing zijn. Gaat niet lukken dus.

Gr.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mogelijk is het wel..Maar als je een rond beld wat de kosten ervoor zijn, denk ik dat je snel afhaakt.

De kosten lopen al snel in de duizende euro's!

Ook moet de software aangepast gaan worden,heb je een intercooler nodig, aan en afvoer van de olie maken, goede turbo met uitlaatspruitstuk,dump valve, brandstofsysteem etc etc etc etc

Met een lage druk levert het niet veel op, wil je er meer uithalen, kom je ook de compressie aan het verlagen of andere zuigers aan het monteren met de hele handel erop en eraan en erbij, en dan stijgt de prijs gelijk de lucht in,

Niet echt een motor om dit te gebruiken icm met een turbo..

Ook niet echt aan te raden als de motor al veel gelopen heeft.

Het klinkt allemaal leuk, maar als je ziet wat erbij komt kijken en wat het kost, houden velen het voor gezien.

Heb laats nog een een andere motor gekocht voor mijn Bmw ( E36 325 ) en deze helemaal gereviseerd en aangepast met een KMS motormanagment, en dan ben je zo al een € 7000,- verder met alles erop en eraan, het monteren en inbouwen heb ik zelf gedaan dus dat zit er nog niet bij.

longdude6634 (0), 14 jaar geleden

Ja precies, en dan heb je na de investering een klap extra vermogen en koppel erbij maar dan kan je koppeling en versnellingsbak het weer niet aan. Dus die ook maar meteen aanpakken. Ik zou het niet doen.

Gr. Arjan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

En het verbruik wordt minstens 1,5 maal zo veel.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

en dan rij je 120 en doet de turbo ook niks meer
of je bent snel je roze deel kwijt
doet je turbo helemaal niks meer

Golfie II (0), 14 jaar geleden

oke, nou in iedergeval bedankt voor jullie reacties, ik haak ook van het idee af. klinkt inderdaad simpel maar zoveel dingen die moeten veranderen.

iemand wel een andere suggestie voor wat meer pk te behalen?

is chip tunen dan wel een aanbevolen onderneming?

gr frans

ronny530 (0), 14 jaar geleden

@golfie II een cursusje turbo werking zal geen kwaad kunnen. Mocht je er toch één opzetten dan kun je bij de eerste felle acceleratie meemaken hoe de motor op letterlijk opgeblazen wordt. Leuk verhaal op een verjaardags feestje.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Met enige kennis van zaken blaas je de motor niet zomaar op als je er een turbo opzet, je moet dan niet tot het uiterste gaan natuurlijk..

Het is belangrijk dat de turbodruk niet te hoog oploopt, zeker niet als je de compressie niet doet verlagen, het brandstofmengsel en ontsteking dienen ook in orde te zijn onder deze omstandigheden ( goede software aanpassing )

Indien mogelijk kun je hem laten chippen, het beste is dan een chip op maat voor jou auto, bv geen marktplaats of ebay rommel..

Het is niet zo dat je gelijk in je stoel gedrukt word na het chippen, echt heel veel zul je niet merken, en het beloofde brandstofverbruik omlaag halen lukt ook meestal niet, de kosten hiervoor zijn ook ettelijke honderde euro's en voor het geen wat je ervoor terug krijgt is het veel geld.

Wellicht in de toekomst een wat snellere auto kopen of mooi zo door tuffen ?

Gr Stefan

sel (0), 14 jaar geleden

Astra 1.6i chippen of turbo op zetten... niet aan beginnen..

pe3hmp (0) PRO, 14 jaar geleden

Chippen kan wel, maar het blijft een 1600 acht klepper, blower kan ook, dat is minder problematisch als een turbo, maar dan nog, het blijft een 1600 acht klepper, verwacht er niet te veel van.

Mark

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het is inderdaad teveel geld wat je betaald in vergelijking wat je ervoor terug krijgt..

Zou er niet teveel aan doen, anders word het een 'slopel'

Gr Stefan

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

kan je beter kiezen voor een andere motor...

Zelfs de origineel in deze vectra geleverde V6 motor is geen probleem om in te bouwen....

en als je het goed inbouwd is een RDW keuring ook geen probleem!!

staat de boel netjes op kenteken zoals het hoort, kunnen ze je niks maken.

Willem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Inderdaad, het kost geen drol meer als je er bv een 6 cilinder in legt, kosten voor het omkeuren incl nieuwe papieren aanvragen € 50,-

Herkeuren kost € 25,- extra en daar kun je geen risico meer voor lopen.

Gr Stefan

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Rijdt je wel gewoon verzekerd rond!! voor die 50 euro RDW kosten.

ik kan je melden, zo'n 6 pittert loopt heerlijk, is betrouwbaar (mist juiste onderhoud natuurlijk), en heel veel verbruikt deze niet (ik rijdt met een Vectra-B V6 gemiddeld 1 op 11 (tov de 1 op 7 van een Collega van me in zijn VR6 met normaal rijden) vind ik dat een nette score)..




Willem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mag ik jou collega een hand geven Willen, M'n VR6 loopt ook 1/8,5 maar wel voornamelijk korte afstanden..Maar dat litertje meer maakt me niks uit, ik krijg er een mooie roffel voor terug en lekker vermogen natuurlijk, dus hou ik dat voor lief.

Gr Stefan

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

haha, lopen lekker die VR6jes, dat is zeker, maar erg gustig lopen ze niet in het verbruik, en ja, er zit een prachtig geluid in..

hij rijdt zelf ook veel kortere en stadswerkritten mee.

Maar op de snelweg is ie ook niet heel zuinig zegt ie.

dat terwijl 1 op 14 met de Vectra goed is te halen.

Willem

pe3hmp (0) PRO, 14 jaar geleden

als je een v6 uit een vectra in een astra stopt verwacht ik dat je de chip ook aan zal moeten passen(custom tuning), ivm evt ander gewicht, evt andere verhoudingen van versnellingsbak/achteras, uitlaat, en samenwerking met de rest van de computers, sensoren e.d.

Mark

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja kan, als je een 2.5 motor erin hangt met 2.5 aanbouwdelen, is er niks aan de hand, kan je gewoon rijden en heb je een Juist vermogen en koppel

Wel een minimaal 60mm uitlaat van voor tot achter.

Wij hebben een 3.2 V6 op de aanbouwdelen van een 2.5 V6 (Vectra-A) lopen, en dat loopt ook prima.

Deze gaat nog wel gechipt worden trouwens

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

Willem

Golfie II (0), 14 jaar geleden

klinkt allemaal heel erg leuk, maar valt dit allemaal te realiseren?

Dat omkeuren bleek nogal veel gedoe want die moet ook aan een aantal eisen voldoen en als ze het niet vertrouwen moeten ze daar de testbaan op. alles bij elkaar zou het in de 500 euro kunnen komen om alleen om te keuren!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nee Frans

Jou verhaal is verleden tijd! Als alles deugdelijk is ingebouwt en naar behoren werkt is het € 50,- afrekenen en klaar is kees..

Dus niet de accu met een draad vastbinden en met remschijven aankomen die gescheurt zijn bij de rdw..Zie het als een uitgebreide APK keuring met remmentest en CO meting..meer is het letterlijk niet.

Golfie II (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Nee Frans

Jou verhaal is verleden tijd! Als alles deugdelijk is ingebouwt en naar behoren werkt is het € 50,- afrekenen en klaar is kees..

Dus niet de accu met een draad vastbinden en met remschijven aankomen die gescheurt zijn bij de rdw..Zie het als een uitgebreide APK keuring met remmentest en CO meting..meer is het letterlijk niet.[/quote]
O dan valt dit mee, had voorheen een golje II en ik wilde een gti erin leggen maar iedereen raadde het toen af vanwegie die keuring.

sonds wanneer is die keuring zo veranderd dan?

en als ik er een ander blok in leg, welke raden jullie aan als vervanging van de 1600 8v 75 pk? moet ik bij een zwaardere motor nog wat aan het chassis verstevigen og is dit bij auto's van nu tegenwoordig sterk genoeg?

welke motoren passen er allemaal in de astra g trouwens

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb laatst nog een Golf 2 VR6 laten keuren bij de RDW..Allemaal geen probleem!

Wel had ik grotere remschijven voor gemonteerd ( 280mm geperforeerde en geventileerde schijven ) en de remkracht was zelfs meer als voldoende op de remmentestbank..

Ook het onderstel en ophanging zijn veranderd..

Deze was standaard een 1.8 8V GTI, erna is er een 16V KR ingekomen, en nu dus de VR6..In de winter staat de ombouw naar R32 of VR6 Turbo in de planning, wel in een andere Golf 2, maar het kost al met al veel geld.

[url=http://img695.imageshack.us/i/sdc10353.j...][img]http://img695.imageshack.us/img695/802/s...[/img][/url]

Welke motor je in kan of wilt bouwen, ligt een beetje aan je budget om het zo maar te zeggen.

Golfie II (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Heb laatst nog een Golf 2 VR6 laten keuren bij de RDW..Allemaal geen probleem!

Wel had ik grotere remschijven voor gemonteerd ( 280mm geperforeerde en geventileerde schijven ) en de remkracht was zelfs meer als voldoende op de remmentestbank..

Ook het onderstel en ophanging zijn veranderd..

Deze was standaard een 1.8 8V GTI, erna is er een 16V KR ingekomen, en nu dus de VR6..In de winter staat de ombouw naar R32 of VR6 Turbo in de planning, wel in een andere Golf 2, maar het kost al met al veel geld.


Welke motor je in kan of wilt bouwen, ligt een beetje aan je budget om het zo maar te zeggen.[/quote]
wat ik dan minimaal wil als ik dan de motor laat vervangen is op zijn minst dan een 2.0 16v blok, kan ook nog naar een opc blok.
Hiermee blijf ik in de sfeer van opel zelf.

Of is het mogelijk om een 2.0T blok van audi in te bouwen om maar eens wat pk op te noemen.
hierbij heb je een richtlijn over wat ik ongeveer wil, in iedergevaal moet het meer als 150 pk bedragen anders heeft die hele ombouw geen nut denk ik.

jackvectrac2.0ne (0), 14 jaar geleden

JE moet niet beginnen met blokken van andere merken erin te hangen.

Zoek eens eerst uit voor welke motoren deze astra een type goedkeuring heeft.

Deze kun je zonder veel problemen inbouwen en zijn vaak ook nog veel onderdelen voor te krijgen.

Volgens mij een paar
c2.0xe 2.0 16v
c2.0let/z2.0let 2.0 16v turbo
c2.0ne/c2.0seh
z2.2se 2.2 16v
c2.5xe 2.5 v6 24v
Met iets meer moeite krijg je ook een
x3.0xe 3.0 v6 24v erin.

Een V6 kun je ook zonder problemen inbouwen en is best goed te doen.

Moet alleen rekening houden met delen die je moet vervangen zoals remmen, kabel boom, ecu, enz.

Gr Jack

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Over het algmeen is het makkelijker ombouwen dan VW bij opel...

dit ivm draadbomen welke vaak makkelijk aan elkaar te koppelen zijn..

daar de zekering kasten van ALLE astra's G tot 2002 gelijk zijn aan elkaar, of je nu een 1.4GL hebt zonder enige optie of een 2.0 16V CDX met alles erop en eraan.

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.