Opel Astra: uitlijnen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: x2.0dtl

Hallo allemaal,
Vorige week heb ik mijn astra (4drs.sedan) uit laten lijnen bij omdat mijn voorbanden aan de binnenkant wel hard sleten (205 50 16). Ik ben echter niet tevreden
want mijn stuur staat iets linksom en de wagen trekt bij hogere snelheid (120km) naar rechts. Iets wat deze auto voor het uilijnen niet deed.
Ik heb er een uitlijnrapport bijgekregen en zal deze bijvoegen.

Is er iemand die kan vertellen wat hieraan mankeert?
alvast bedankt voor de moeite.

groeten Eric

http://img250.imageshack.us/my.php?image...

lunaro

Geplaatst door lunaro (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

matthijs1 (0) PRO, 16 jaar geleden

Sorry kan het bestand niet vergroten of openen. Maar een ding moet je niet meer doen, je auto laten uitlijnen bij kwik-fit.
Ik zeg niet overal, maar bij de meeste fitters staan jonge, onervaren en niet erg gemotiveerde mensen, met druk achter hun kont jou auto te repareren. Ga gewoon is naar een banden specialist die eerst je kogels en ophanging bekijkt, je bandenspanning corrigeerd, alvorens uit te lijnen.
groet Thijs

lunaro (0), 16 jaar geleden

Misschien doet de link het nu wel

eric

jjbalmszonen (0) PRO, 16 jaar geleden

Volkomen met Thijs eens, had een eerlijk advies moeten krijgen, wielvlucht, camber dus staat uit de min-max marge, mag hoogstens tussen -1 graad 55 min en-0 graad 25 min zitten; deze geeft als laatst -2 graad 00 aan.Rechts geeft een positieve camber aan, ook niet goed, kijk maar naar de min en max marge.Moet tussen -1 graad 55 min en -0 graad 25 min zijn. De sporing hebben ze wel goed gezet maar van de foute cambers trekt hij weg.De sporing zelf verstellen was een fluitje van een cent, minimale verstelling was er nodig.Weet dit niet uit mijn hoofd of er tijdens de meting 70 kg aan beide zijden nodig was, dit staat als het nodig was tijdens het uitlijnen aangegeven.

lunaro (0), 16 jaar geleden

bedankt voor de uitleg, ik heb rapport nu ook bestudeerd en je hebt inderdaad
gelijk. Ik ga er dus deze week mee terug.

nogmaals bedankt!

Nic8069 (0) PRO, 16 jaar geleden

Camber kan je helaas niet regelen op die wagens. Alleen de sporing.
Zit je nog met deie schuin afgesleten banden te rijden?

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

Indien je camber niet kunt regelen, ( volgens mijn informatie zou dat wel moeten kunnen ), lijkt het me dat je een serieus probleem hebt ergens met de wielophanging. De waarden zijn wel een eind verlopen tussen de metingen, dus zou je gaan denken aan versleten fuseekogels, of rubbers van draagarmen.

Groeten Marcel

Hans4040 (310) PRO, 16 jaar geleden

Camber is wel af te stellen, zij het beperkt:

[url=http://imageshack.us][img]http://img254.imageshack.us/img254/8427/...[/img][/url]

mvg,
Hans.

lunaro (0), 16 jaar geleden

Ik ben er vanmiddag mee teruggeweest en daar werd mij door de niet klantvriendelijke arrogante bedrijfsleider
gezegd dat de camber niet verstelbaar was en dat ze verder niets voor me kunnen doen.
Ik zit dus nog steeds met het stuur niet in de midden en een lichte afwijking naar rechts.
(Ik had overigens voor het uitlijnen wel mijn achterwielen voorop gelegd.)

voor mij dus geen meer!!

eric

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik heb ook slechte ervaringen met KF. en vele met mij.

Ik kom er niet meer in ieder geval.

ALs de auto is uitgelijnd MOET ie weer recht rijden en moet je stuur RECHT staan, anders heeft hij zijn best niet zijn, of moet ie kunnen aantonen dat je banden TE scheef zijn afgesleten, ofdat je auto krom is.

Willem

hoogfrequent (0), 16 jaar geleden

@lunaro; er zit een goed bandenbedrijf bij je in de buurt die deskundig uitlijnen. Kom hier zelf al jaren. Mail maar even voor adres maar ze zitten in Westervoort en verkopen ook sierbestrating. Weet je mogelijk voldoende. Leg hun de klacht eens voor.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

een trekkende auto kan heel goed veroorzaakt worden door de achterbanden die nu voor zitten.....

ben ook geen fan van kf...maar hier kan heel goed het probleem zitten.
wissel je wielen eens van voor naar achter rijd eens een stukje..kan soms veel verklaren.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

Kwik-frotters,

Basta

jjbalmszonen (0) PRO, 16 jaar geleden

Al is de camber niet verstelbaar, Lunaro had gewoon een advies na het uitlijnen moeten krijgen dat deze auto niet goed op zijn wielen staat; daar kan dan Kf niets aan doen, maar zeg het de klant dan, dat is toch veel eerlijker en krijg je achteraf geen boze gezichten. Maar niets zeggen is veel erger, klant kwijt dus.... Ben je inmiddels al verder gekomen?

lunaro (0), 16 jaar geleden

Ik zal even vertellen hoe het is afgelopen. Ik ben vanochtend naar een ander filiaal geweest. Heb daar de 4 voor de prijs van 3 laten monteren. (bridgestone turanza) en daar het verhaal over het uitlijnen verteld. In dit splinternieuwe filiaal met vriendelijk personeel hebben 'm nog eens opnieuw uitgelijnd. Op dit nieuwe apparaat was al snel duidelijk waar het probleem zat en hebben 'm kosteloos gefixt. Ik moet zeggen met deze nieuwe banden en de nieuwe afstelling rijdt deze wagen weer als een nieuwe. Ik dacht overigens dat ik voorheen een wiellager stuk had, maar dit bleek achteraf mijn oude banden te zijn.
Dus de ene KF is nog lang de andere KF niet.

bedankt voor jullie meedenken en adviezen


groeten, Eric

Treb (0), 16 jaar geleden

Mooi zo. Een positief bericht over de kwakvast...da's weer es wat anders.
Maar nu zijn we natuurlijk wel nieuwsgierig waar het probleem zat.

Hans4040 (310) PRO, 16 jaar geleden

Dat heeft ie net uitgelegt (?)

Treb (0), 16 jaar geleden

[quote=lunaro]... nog eens opnieuw uitgelijnd. Op dit nieuwe apparaat was al snel duidelijk waar het probleem zat en hebben 'm kosteloos gefixt....[/quote]
Tenzij alles is terug te voeren op die nieuwe banden?

Hans4040 (310) PRO, 16 jaar geleden

Nee, de uitlijning was de 1e keer niet goed gedaan, want dat zag men op het apparaat in het nieuwe filiaal.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

psssssssssssssst...........die 4 de band was niet gratis.......die heb je gewoon betaald....

kwikfit gaat nl, van de adviesprijs uit, en op de adviesprijs heb je de 4 e band gratis, echter een beetje bandenboer zit zomaar 25% onder de adviesprijs....

25%x4 is 100%...de 4 de band dus.

maar mooi dat het in ieder geval toch opgelost is..

lunaro (0), 16 jaar geleden

4 x bridgestone turanza maat 205/50/16 87W inclusief monteren balanceren en inname oude banden voor 447,88 Euro.
Ik ben ze nergens goedkoper tegengekomen

eric

Hans4040 (310) PRO, 16 jaar geleden

Mooi zo, probleem opgelost.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

Prijs uit prijslijst*: EUR 131,00 !
Bij ons maar EUR 112,60
Dus 14 Procent goedkoper!
En dat inclusief verzendkosten!
--------------------------------------------------------------------------------

[Naar bandenoverzicht]
Prijzen zijn per band en incl. BTW, verwijderingsbijdrage en verzendkosten in Nederland.

*Wij vermelden, indien beschikbaar, ook de richtprijzen van de fabrikant incl. BTW.

Arie 549 heeft gewoon gelijk.
Je hebt ze dus gewoon alle 4 betaald, geeft niets, je hebt in plaats van de verzendkosten de montage betaald. Eind goed als goed in elk geval.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.