Opel Vectra: uitval turbo

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 cdti

vraagje?

ik heb een probleem met mijn turbo.
deze valt uit op het moment dat hij kracht moet leveren, met een aanhangwagen er achter bijv.
op het moment dat hij uitvalt gaat het storings lampje branden en kan ik geen gas meer geven, als ik de auto uit zet en 5 sec wacht dan is het lampje weer uit en doet hij het weer totdat hij moet trekken(ook zonder aanhangwagen)
ik kreeg te horen dat het mijn gas regelhuis was en heb deze 2x laten vervangen en ook mijn luchtmassa meter
heeft iemand een iedee wat het kan zijn?

mvg gerald

garfie80

Geplaatst door garfie80 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als het probleem in de turbo zit, dan is het dat deze een te hoge druk levert.
De "uitval" wordt verzorgd door de motor-computer als bescherming van de motor tegen gevolg schades, maar dat gebeurt ook bij andere oorzaken.

Wat zijn de foutcode(s) die uitgelezen zijn? Liefst met nummer indien die bekend zijn.
Kun je de fout opwekken? Door met een beladen aanhangwagen te rijden?

garfie80 (0), 12 jaar geleden

ik ga even proberen de codes te achterhalen.
de auto heeft er ook last van als er geen aanhangwagen achter hangt, wel minder maar hij doet het af en toe ook bij een helling en bij ongeveer 90km/h
er zit geen regelmaat in bij het uitvallen.

garfie80 (0), 12 jaar geleden

ik heb even de codes achterhaald,
codes zijn. P0638na
P1105na
P0105na
de auto is bij de garage geweest en heeft er nog steeds last van maar wel minder dan eerst.
graag hoor ik van iemand wat het kan zijn.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat wordt er bedoeld met die "na" aan het eind van de code?
P0105 - Boost sensor
P1105 - Barometrische druk sensor
P0638 - Gasklep
Elk van deze fouten heeft verschillende mogelijkheden, dus teksten zijn hier ook van belang.
Omdat zowel de Boost sensor als de Barometrische druk een fout geeft, zal 1 van die 2 wel de verhouding ertussen zijn.

Data uitlezen (eventueel rijdend) en dan turbodruk en Barometrische druk vergelijken en met de werkelijke buiten luchtdruk vergelijken.
Wordt de turbodruk rijdend lager dan de barometrische druk, dan controleren of die "gasklep" wel altijd open blijft staan.
De "gasklep" wordt eigenlijk altijd open gestuurd en alleen bij motor uit, staat deze dicht om het afslaan netter te laten verlopen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.