Opel Zafira: uitvallen auto na hevige regenbui

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 Dti

Afgelopen mei-vakantie begon onze auto te horten en te stoten nadat wij een 50 a 60 minuten in de stromende regen hadden gereden, in Zwitserland. Op het laatst sloeg de motor af en wilde niet meer aanslaan, startmotor ging wel rond.
Na een 1,5-2 uur op de pechhulp te hebben gewacht heb ik mijn verhaal aan de jongens van de pechhulp gedaan, toen ze gearriveerd waren. Het was inmiddels droog geworden met een zonnetje. En wat denk je,.... starten en lopen. De motor maakte geen slag verkeert.
Dit alles was zaterdagmiddag. We zijn toen maar terug gereden naar ons overnachtingsadres.
Zondag was er een soort van auto-loze zondag dus is de auto niet van z'n plek geweest terwijl deze wel in de regen stond.
Maandag startte de auto wederom niet. De Zwitserse pechhulp dacht dat de hogedruk-brandstofpomp stuk was, maar daar kon hij verder niets aan doen, waarna de auto is afgesleept naar de Opel garage in het dorp. De defecte brandstofpomp werd maandagmiddag door de Zwitserse opel garage bevestigd. Deze had de pomp niet op voorraad maar wilde deze vervangen, à €XXX,- exclusief montage. We hebben toen besloten de auto op transport (ANWB) te doen. Toen de auto in NL gearriveerd was heeft de garage de storingen uit gelezen; P0340, nokkenas positiesensor signaal buiten bereik, P0340, nokkenas positiesensor funktionerings-storing. ECHTER wederom starten en lopen!!!

De auto staat weer bij ons op de oprit maar echt vertrouwd voelt het niet. Ik denk zelf dat we een vocht probleem hebben maar waar??? Volgens de garage in NL zou er geen nokkenas positiesensor in de auto zitten?! Ik heb geen onderhoudsboek maar heb wel een sensortje boven op het motorblok gezien. Ik heb de stekkers van de EGR klep, laaddruk sensor en luchtmassameter gecontroleerd. De EGR klep heb ik schoongemaakt en ge-olied. Wie heeft een idee!! Ik heb begrepen dat er ook een krukaspositie sensor op de auto zit, kan deze een oorzaak zijn? Ik kan mij voorstellen dat als de onder in het motorblok zit dat deze nat zou kunnen worden?!

T-shirt2.2

Geplaatst door T-shirt2.2 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Een gewoon natte stekkerverbinding zal niet voor deze storing zorgen.. Ook een gewone sensor zal dat niet doen... De oorzaak moet gezocht worden in een wat gecompliseerder electronisch onderdeel.. bv de ECU.. Soms is het omhulsel te verwijderen en kun je zien of er interferentie ( een soort kortsluiting via door vocht gegenereerde oxidatie) heeft plaats gevonden. Als alles geseald is hoef je die ook niet te verdenken...

Het vocht zorgt eerst voor oxidatie..(witte aanslag of poeder) en later zorgt het vocht er voor dat de oxidatie sluiting veroorzaakt.. De droge poeder ligt dan geisoleerd,, maar eenmaal vochtig is er een ongewenste electrische verbinding.. Denk aan een stuk bouwland bij droogte.. Er komen scheuren in de grond en de stukken liggen tov elkaar geisoleerd.. Na regen komen de stukken aarde weer tegen elkaar aan te liggen... Hetzelfde gebeurt op bv een printplaat. (maar dan in een mini uitvoering).

T-shirt2.2 (0), 11 jaar geleden

Bedank voor de tip, echter heb ik over de ECU wel een vraag. Ik heb een vraagbaak liggen van een Opel corsa, en hierin staat dat de Regeleenheid EPS onder het dashbord zit aan de bestuurders zijde. Is dit iets gelijkwaardigs als bij een Zafira wat u als ECU bedoeld?

Ik heb ik nog met een gepensioneerde buurman gesproken, deze is meen ik leraar dieseltechniek geweest.
Hij vertelde dat het misschien wel in een stekker zou kunnen zitten, komt vaker voor bij auto's die een jaar of 8 zijn?!? Tip van hem is, alle stekker verbindingen schoonmaken.

De auto geeft ook regelmatig een melding op de boordcomputer dat een remlicht niet functioneert terwijl deze dat wel doet. Tevens is een jaar geleden de ruitenwisser achter er mee gestopt, terwijl deze het nu af en toe weer doet. De EGR-klep heeft ook al eens een storing gegeven.

Als ik deze storingen zo op som en er over nadenk zou het probleem inderdaad wel in een printplaat kunnen zitten. Vraag alleen waar en welke printplaat?!?

T'is een Zafira met 2.2Dti in OPC uitvoering, geimporteerd uit Dld. Deze is een beetje luxer uitgevoerd als degene die in NL geleverd zijn. Heeft zo'n type gelijkwaardige printplaten als degene die in NL geleverd zijn?

Gr

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

ECU is Electronische Conrol Unit.. Een algemene naam voor het brein waarin de berekeningen worden gemaakt.... In komende informatie is oa stand contact sleutel, Toerental en Bovenste dode punt...Motortemperatuur..turbodruk...stand gaspedaal enz enz.. De ecu regelt o a het inspuitmoment en tijdsduur van de inspuiting..

Waar de ecu bij de opel zit weet ik niet.. Ik heb er niet aan gesleuteld...

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Thijs; er zijn maar enkele zaken waarom een diesel niet aan wil slaan . De meeste niet werkende sensoren veroorzaken een noodloop om te laten zien dat er wat niet goed is en er daarom geen vol vermogen kan worden geleverd. De belangrijkste sensor die goed moet zijn is de toerental sensor ofwel de BDP sensor . Voor een leek is de werking te zien op het instrumenten paneel DE TOERENTELLER . Deze moet wat bewegen tijdens het starten. Sensor is gemonteerd midden in het cilinderblok vlak boven het carter voorkant. Weet niet of de 2.,2 motor veel anders is dan de 1,9 . Groeten.

T-shirt2.2 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de tip men. Punt,

Ik ben gisteravond begonnen met het schoonmaken van de contacten van de remlichtunits achter, omdat deze af en toe onterecht meld dat er een remlicht niet brand. Vandaag ga ik kijken of ik op de printplaat die onder het dashboard zit ik iets kan vinden en dan ga ik ook opzoek naar het toerental sensor.

Op het moment dat de storing zich voor deed heeft de auto geen melding gegeven op het display. Wij hebben een keer eerder een storing gehad met de EGR-klep maar deze werd ook zichtbaar in het dashboard dmv het oplichtende lampje van die auto met steeksleutel. Tevens heb je dan geen vermogen meer.

Ik ga al deze zaken bekijken, nalopen en laat weten of ik iets gevonden heb.

gr

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Je hebt wellicht gemerkt dat gas geven tijdens remmen niet mogelijk is !! Starten en de motor aan laten slaan is wel mogelijk . Ik zou eerst zien of de naald beweegt als de motor niet aan wil slaan . Ook de stekker van die sensor verdient aandacht . Groeten.

T-shirt2.2 (0), 11 jaar geleden

Goeie avond men. Punt,

Of het niet mogelijk was om gas te geven en tegelijk te remmen kan ik mij niet herinnneren.
Op een gegeven moment sloeg de auto af. De eerste gedachte die ik kreeg toen de auto begon te stotteren is dat we aqua-planning hadden (225-17inch). De auto gaf geen storing in het dashboard. De Zwitserse pechhulp heeft op een gegeven moment remreiniger net voor de turbo in de "luchtleiding" gespoten terwijl ik de auto moest proberen te starten. Hierop wilde die wel aanslaan, maar kreeg dus geen diesel waardoor deze niet "door starte". Ik heb vanmiddag het "relais bord" los gehad. Het "relaisrekje" onder de motorkap open gehad. Een aantal stekkers onder de motorkap "gereinigd".
Ik ben tot nu toe nog geen verrotte stekkers oid tegen gekomen, ik zoek verder, en laat weten of ik iets vreemds tegen kom.

gr

T-shirt2.2 (0), 11 jaar geleden

Goeie morgen,

2/6/12. Even een laatste up-date. De auto heeft het tot gisteren goed gedaan! Vorige week donderdag (24/5/12) heeft de vrouw de auto nog gebruikt tijdens een hevige regenbui. 45 km in de stromende regen, geen slag verkeerd!

Gisteren heb ik de motor tijdens het "lopen" nat gespoten. Met gesloten motorkap (door de radiateur), maar ook zo in het motorkompartiment. Geen slag verkeerd.
Echter vanmorgen wilde deze niet starten. De startmotor gaat rond en de toetental-meter komt "vrij", geeft iets aan dus.

Ik heb gisteren nog info gehaald bij [b]XXX[/b]. Deze reviseren dieselpompen etc. Zij kunnen met een draaiende auto net als de opel-garage ook niet zoveel.
Indien de pomp stuk zou zij dan zou het een €[b]XXX[/b],- kosten excl montage! Bij de opel garage zal de verwachte prijs richting de €[b]XXX[/b],- gaan, ik meen incl montage.

Hebben het besluit genomen op zoek te gaan naar een andere auto en onze huidige auto........?!??? Als deze het maandag nog niet doet, contact opnemen met de opel garage zodat ze hem op kunnen halen en evt repareren. Misschien neem ik zelf ook wel het besluit de pomp eraf te slopen en de elektronica na te zien als dit mogelijk is tenminste.
Daarna verpatsen via internet?!?

Men heeft mij bij de opel-garage verteld dat een pomp van de sloop niet op deze auto kan. De pomp zou nml vrij gegeven moeten worden voor deze auto. Het is een pomp met 2 stekker aansluitingen en deze schijnt nogal geavanceerd te zijn.

Indien er nog een volgende akie volgt, dan laat ik dit weten.

Zoals meneer van Jaarsveld gemeld heeft zal deze storing te wijten zijn aan vocht in de elektronica van,.....??!! De garage heeft op zaterdag niemand in de werkplaats die tijd heeft om de storing uit te lezen dus de auto zal tot maandag het niet moeten doen.


gr.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Thijs, Het natspuiten door de radiateur heen, heeft bevestigd dat het euvel nog steeds aanwezig is.. Nu is het zaak om het natspuiten (bv met een plantenspuit)te beperken tot 1hetonderdeel wat je verdenkt... Door de volgorde van de delen zodanig te kiezen dat er toch niet per ongeluk meerdere componenten nat worden , moet je er uit komen... een verder goed rijdende auto zou ik niet weg doen.. als je fatsoenlijk bent zul je de volgende eigenaar moeten melden waarom je de auto weg doet.... Als je weet dat de pomp inclusief de electronica vervangen moet worden. Kun je alsnog de keuze maken...

Overigens denk ik dat er bedrijven zijn die de electronica kunnen repareren,,,

primera p11 (0), 11 jaar geleden

De elektronica is te repareren,maar de ervaring leert dat de pomp inwendig ook gaar is.
Vandaar ook de storingen,het is een combi van.
ik twijfel aan de pomp.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

ik kan me voorstellen dat de kwaliteit van het mechaniek na jaren een stuk minder is geworden.. Daarom zal men altijd advizeren om dat deel ook onder handen te nemen.. Al is het alleen maar om later niet van de klant te horen dat er veel kosten aan de pomp gemaakt zijn en de levensduur toch beperkt is gebleven...

Ik ben er echter voor 100 % zeker van dat het mechanische deel van de pomp niet beinvloedt wordt door vocht onder de motorkap. Laat staan, dat het de storing kan veroorzaken..

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Dat denk ik ook niet,maar een elektronische storing kan ook veroorzaakt worden doordat het mechanische deel niet meer goed is.
Dat wil zeggen er gaat mechanisch iets verkeerd waardoor er elektronisch een storing gezet word.
Maar laten we even afwachten wat eruit komt bij de garage.

zafira2.2dti (0), 11 jaar geleden

Hey Thijs, ik heb dezelfde auto gehad als die van jou, en bij mijn is er ook gezeik geweest omtrent de dieselpomp, echter een dieselbedrijf in Mijnsheerenland is er toen achter gekomen dat het niet de pomp was, ik geef je wel het advies mee, er word bij de DTI diesels van de Opel Zafira's 2.0 en de 2.2 al gauw gezegd: o het is de pomp, maar of het echt zo is?? Je rijd voor de rest een gave auto laat er een vakman naar kijken/zoeken als je het zelf niet kan vinden, en verkoop aub geen kapotte auto. Het moet toch iets electronisch zijn zeker als het vocht gerelateerd is. Hoe komen ze nu eigenlijk bij de dieselpomp terecht? Die laat toch wel een storing achter zeker. Of zit ik er nu naast?

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Als een Bosch dienst de losse (droge) pomp op de testbank zet.. komt hij natuurlijk ook geen storing tegen... Ik kan me voorstellen dat ze de pomp 9inclusief de electronica erin. dan yen onrechte goedkeuren..

T-shirt2.2 (0), 11 jaar geleden

Goeie middag,

Ik zal even een up-date doen over de status van de Opel Zafira. Afgelopen zaterdag hebben we de auto ingeruild bij een garage. We waren er klaar mee. De vrouw rijdt er de meeste kilometers in en zij had er geen zin meer in om met samengeknepen billen haar woon-werk kilometers te maken. Ik heb de garage vriendelijk verzocht om mij op de hoogte te houden omtrent de storing van de Zafira. Ik heb ze tevens gevraagd of er van het defecte onderdeel een foto te maken is zodat ik deze op dit forum kan zetten zodat ook anderen op de hoogte zijn van de storing zodat anderen er ook mee geholpen zijn.

Mede een reden dat we de auto weggedaan hebben is dat mocht de pomp inderdaad defect zijn en deze zou gerepareerd worden à tweeduizend euro dan is dat de helft van de waarde van wat de auto bij inruil op zou leveren. Mocht de storing/reparatie eenvoudiger zijn dan hebben we "pech". Komt bij dat wij 1 auto hebben en als dan de auto er mee stopt je toch snel het gevoel hebt "gehandicapt" te zijn, wij wonen in een landelijk gebied dus vrij ver van voorzieningen ed verwijdert.

Ik ga jullie allen op de hoogte houden,want het geeft mij eigenlijk een zeer onbevredigend gevoel dat ik niet weet wat er precies aan de hand is/was. Ben werkzaam in de technische dienst van een vrij groot bedrijf dus van huis uit nieuwsgierig en altijd opzoek naar oplossingen van storingen.

gr

T-shirt2.2 (0), 11 jaar geleden

Goeiemorgen,

Hierbij een laatste up-date over onze Zafira (22/6/2012). Zoals te lezen is in de vorige berichten hebben wij de Zafira ingeruild. (We zijn wel bij hetzelfde merk gebleven.) Ik heb vanmorgen contact gehad met de garage waar we de auto ingeruild hebben. De storingen die men gevonden heeft zijn een defecte brandstofpomp, defecte retourleidingen van de brandstofpomp en men heeft een slecht gevoel bij de afdichtringetjes van de verstuivers. Ik kan helaas geen details geven of de elektronica stuk zou zijn van de pomp of dat dit een mechanisch defect is geweest. Indien de afdichtringetjes defect zouden zijn van de verstuivers dan moet het kleppendeksel en nokkenas etc verwijdert worden. Al met al een behoorlijke uitwisselaktie van onderdelen waarvan ons de kosten bespaard zijn gebleven. Als ik de bedragen van de vervangingspomp bekijk en daar zouden dan nog de retourleidingen bijkomen dan is dit bedrag al de helft van wat we voor de auto zouden krijgen als we hem ingeruild zouden hebben, dan heb ik de verstuiverafdichtingen nog niet meegenomen.

Ik hoop dat dit voor een ieder een bevredigend antwoord/oplossing is.

Ik wil iedereen danken voor het meedenken en het aandragen van oplossingen, en hoop dat dit een ander helpt bij zijn probleem.

mvrg J-TS

Jeroen Kruysse (0), 11 jaar geleden

Thijs
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Begin Juli stil komen te staan met min Zafira 2.2 DTI van okt 2004.
ANWB gaf aan iets met de brandstofpomp. Dag erop gewoon weer lopen en geen foutcodes meer.
Dus gewoon weer rijden. 2 weken later weer storing. Ook bij regen. Advies van ANWB EN Opel garage nokkenas sensor vervangen.
Vanochten ( 5 weken na 1e storing) op vakantie gegaan om 6:00 in de ochtend. 20 minuten later stond ik weer stil. Ook weer in de regen.
Afgesleept naar huis door ANW. Geen foutcodes aanwezig.
Gewoon lopen. Daarna ging hij weer in storing. Maar geen foutcodes. Afgesleept dopor de ANWB naar OPel garage. Sta ik morgen om 8:00 op de stoep. Weet niet wat ik ga doen.

sleutelkees (0), 11 jaar geleden

Bijna 100% zeker de lambdasonde !

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

door een defect aan de lambda sonde stopt de motor niet.
[quote=sleutelkees]Bijna 100% zeker de lambdasonde ![/quote]

sleutelkees (0), 11 jaar geleden

Hetzelfde probleem deed zich voor bij een Alfa 155 TS 8v. Hevige regenval en of rijden door een grote plas deed de motor bijna uitvallen.
Met horten en stoten kon je nog de 50 halen. De klant deed ook met regelmaat een chassiswas in de wasstraat, zelfde probleem, wel te starten maar niet op toeren kunnen krijgen. Na verloop van tijd steeds beter en na ong 5km probleem over. Met klant meegeweest voor chassiswas en direct onder de kap gekeken, maar alles was kurkdroog bij bobines, bougiekabels, enz. Ook bdp vervangen omdat die laag zit.
Bij Alfaspecialist diverse malen uit gelezen, geen storingen. Bij mijn opmerking dat de lambda als enige overschoot, zei hij dat die goed of kapot kon zijn. Nou niet dus !. Nieuwe lambda, nooit meer last gehad.
Later zei iemand dat er keramiek inzit, zoals bij een bougie. Door krimpen en uitzetten komen daar na een aantal jaren zoveel haarscheurtjes in, dat vocht problemen kan geven. Ze lassen bij sommige merken niet voor niets een beschermplaatje aan de voorkant.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=sleutelkees]Hetzelfde probleem deed zich voor bij een Alfa 155 TS 8v. Hevige regenval en of rijden door een grote plas deed de motor bijna uitvallen[/quote]
Dit zal niet een zelfde probleem kunnen zijn, we spreken hier over een dieselmotor....

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.