Beste Techniekers,
Deze wagen had al maanden de probleem dat die in noodloop ging. Stationair en op autosnelweg brandde de motorstoringslampje. We hebben de LMM, EGR ,vaccuupomp, regelkleppjes (naast accu) vervangen, maar na het vervangen van de rembekrachtiger en het ledigen van de katalysator is de probleem volledig van de baan.
Mijn vraag is wanneer of waarom de wervelkleppen (onder de EGR) werken? In begin dachtten we dat hier de probleem was omdat de vaccuumpotje van de wervelkleppen nooit bewoog. Bij een ASTRA zie je wanneer je gas geeft en loslaat deze heel even intrekt en uitgaat. Werkt deze bij een ZAFIRA anders?
Met vriendelijke groeten,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Echt niemand?
Erdar ;zoals bij de astra hoort het te werken . Wat is dan de bedoeling van die klep in dat kanaal ?! De inlaat bestaat uit 2 kanalen . Er is een groot lengte- verschil. Bij lage toeren optrekken is een goede verbranden een eis . Korte kanaal wordt afgesloten en de inlaat -lucht stormt door dat lange kanaal naar binnen en we maken ook nog gebruik van de kenetisch energie ( massa in beweging. ) De vulling is dus ook met een kanaal voldoende en de luchtstroom wervelt in de cilinder met de zuiger op weg naar boven Dit alles in de verbrandingskamer samen gepakt gaat de verbranding super snel . Bij wat hogere toeren is het niet meer nodig en gaan de klepjes weer open . Die electrishe ventielen laten het wel eens afweten . Meet of er wel vacuum op dat leidinkje komt te staan met een vacuummeter. Zo niet waar is de lekkage. Vaak heb ik dat trekarmpje er af gezien of is het membraan in dat potje lek. Groeten.
Beste Punt,
Op de ventiel meet ik op de darm "VAC. IN" 0,7bar en bij OUT meet ik iets boven de nul "0,04bar. Zelfs hier heb ik een andere ventieltje, van die Astra, gemonteerd, maar het blijft dezelfde waarde geven. Op de stekker meet ik 12v, dus sturing krijg ik ook.
Groetjes,
12 jaar
Geef de waarde eens in absolute druk !!!! Dat vacuumpompje zuigt bijna absoluut 0 . Sluit dat membraanpje eens rechtstreeks aan . Kan je dat hefboompje met de hand wel bedienen ? Trouwens noodloop zal niet komen door het niet werken van die klepjes , alleen als ze gesloten blijven staan .. (adem tekort. ! ) Er is vanalles en nog wat aangesloten op dat vacuum van die rempomp . Ook de kachelkleppen!! Meet of het vauum tot bijna 0 komt absoluut.
Groeten.
Beste Punt,
Op m'n meter heb ik alleen de aanduiding "mmhg". Ik zal morgen terug alles eens nameten en je doormailen.
Na het vervangen van de rembekrachtiger brand de motorstoringslampje alleen s'morgens wanneer je de wagen start en zodra je een tikje gas geeft gaat de lampje terug uit. Deze gaat ook niet meer aan, ook wanner je de motor afzet en terug start.
Ik dacht dat het aan gaan van de lampje bij koud motor gebonden is met het niet bewegen van de wervelklep.
O, ja indien men de membraampje van de wervelklep rechtsreeks aansluit trekt deze wel in.
Groetjes,
12 jaar
Beste Punt,
Ik meet op de aansluiting van de vac.pomp 700 mmhg (0,9bar) en op de aansluiting van de waste gate meet ik 620 mmhg (0,8 bar).
Sorry maar weet niet hoe ik naar absolute druk moet omrekenen.
Met vriendelijke groeten,
12 jaar
In vacuüm is mmhg de meetwaarde van absolute druk...dus niks omrekenen
mm Hg
Millimeters kwik. In vacuüm is dit de meetwaarde van absolute druk, zijnde de hoogte van een kolom kwik dat de lucht of een ander gas zal dragen. Standaard atmosferisch is 760 mm kwik. Elke waarde minder dan dit geeft een mate van vacuüm weer.
Gevonden op http://oil-seals.info/nl/technische-info...
Hans legt het goed uit maar het komt hier op neer als er in een ruimte geen gas zit is de druk 0 bar . De atm. druk is EEN bar . Pomp je die aanwezige lucht uit die ruimte dan gaat de druk van 1,0 .... 0,9 ...0,8 enz. Om nu niet in de misverstand te geraken is het dus beter en voor een goed verstaander pff. makkelijker in de absolute druk te spreken . Je vacuumpompje op de motor is pas goed en de meeste halen dat moeiteloos als de druk onder de 0,1 bar kan komen.
Meet of trek met een pompje zoveel mogelijk vacuum in alle delen van de vacuum bediende delen en ontdek de lekkage. Succes.
Dank voor de theorie Hans,
Punt, deze wagen zal volgende week terug komen.
Ik hou je nog op de hoogte.
Alvast bedankt,
12 jaar
Beste Techneuten,
De waste gate was de probleem.
Alvast bedankt voor alle nuttige info.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar