In onze bedford zit nu een Opel rekord 2.0S motor met varajet 2 carburateur. Ik heb het volgende probleem; wanneer ik een wat langere rit heb gemaakt blijft de motor verhoogd toerental draaien. Starten gaat prima, de choke gaat ook na korte tijd uit.
Van de motor is CO afgesteld, zowel op benzine als op LPG.
Ontstekingstijdstip en vervroeging is goed en afgesteld. Er wordt nergens valse lucht aangezogen.
Wanneer de motor helemaal is afgekoeld en ik start hem opnieuw is in eerste instantie het probleem over. De motor draait een mooi toeretal nadat de automatische choke is uitgeschakeld. Tot na een rit dus. Dan blijft het toerental hoog.
Wie heeft een tip en/of advies?
Ik heb nog een oud werkplaatsboek liggen van een kadett 1.6S met Varajet 2 carburateur. Is dit dezelfde type als van de opel rekord?
Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Johan, ik denk dat de versneld stationair regeling van slag is. Deze regeling laat de motor iets sneller lopen als de motor koud is. Denk dat ie blijft hangen.
Sytze
Johan ,
de Varajet II carburateur is uniek in zijn soort en zat op diverse opels ( Ascona , Rekord , etc. ).
Het afstellen behelst 7 kantjes in de vraagbaak van P.H Olving.
Als het afstellen in jou werkplaatsboek staat , kan je dit gebruiken.
Zo niet , dan hoor ik het wel , dan zal ik wat kopieen maken.
Er zijn ook nog reparatie sets te koop , echter wel in Australie !
zie : http://www.nardek.com.au/30-4.htm
Maar ook op E-Bay : http://search.ebay.com/varajet
mvg,
Hans.
Hans en sytze,
Dank voor je reactie.
Ik heb via een duitse opelclub de volgende info nog kunnen vinden.
Hans, lijkt dit op de afstellingen zoals in de vraagbaak?
http://www.senatorman.de/Varajet_II.htm
Wanneer jouw kopieën en nederlands en duidelijk zijn, zou ik graag een kopie willen. Mijn kennis van het duits is eigenlijk beperkt tot vakantie-duits.
De varajet 2 van de opel kadett lijkt toch net even anders te zijn. En waarschijnlijk ook de instellingen.
Ik ga deze middag eerst eens kijken of er iets blijft hangen en/of veertjes te slap zijn etc.
Moet ik overigens blij zijn met een carburateur die uniek in zijn soort is of niet?
Johan
18 jaar
Ik ben deze middag onder de motorkap gedoken. Uiteraard eerst eens op speling en veertjes etc gelet.
Tot mijn verrassing zag ik dat de trekstang die achter de vacuumdoos voor de choke zit niet helemaal uitschoof.
Na beter kijken zag ik dat de schuif wat krom was. Rechtbuigen en het heen en weer kunnen schuiven in de houders was opeens wel mogelijk. Kortom, ik denk dat de schuif bij het inbouwen van de motor wat krom gebogen is. Het hoge stationaire toerental is nu voorbij in elk geval. Nu kan het afstellen beginnen.
Hans, is het afstellen een beetje te doen, of zeg jij van:afblijven door een monteur laten doen!
Ik heb ervaring met solex, Zenith etc. En ook enige autotechnische kennis.
Johan
18 jaar
mailtje naar je toe gestuurd,
mvg,
Hans.
Heb je deze handleiding misschien nog, en zou je deze ook naar mij kunnen sturen?
3 jaar
Dank je Hans. Ik kon ermee uit de voeten. Carburateur is afgesteld, motor draait nu mooier dan tot nu toe. Op LPG heb ik het laten afstellen bij de gasboer.
Naast de kromme trekstang achter de choke doos stond ook CO echt fout.
Door die kromme trekstang bleef de chokeklep bediening regelmatig vast zitten.
Dat veroorzaakte het regelmatig te hoog stationair blijven draaien dus.
De carburateur is verder in prima conditie, geen lekke afsluitbusjes etc.
Johan
18 jaar
Het leven wordt steeds leuker met de varajet 2 carburateur. De motor met carburateur loopt als een speer. Draait lekker rustig en soepel. Met de ZF5 bak erachter al 110 km per uur(navigatie gecheckt) gereden. En dat terwijl in het begin de 4 al te hoog gegrepen was. Harder zal wel nooit lukken , het gaat om een bedford camper met opbouw, oftewel de stroomlijn van een Ikea vestiging.
Na het afstellen van de carburateur, was toch nog gemakkelijker dan ik overal hoorde, ging de motor merkbaar een stuk beter draaien. Oke, het is wat meer werk dan een solex, zenith etc, maar met de kopieën van hans was het prima te doen.
En je moet consequent werken, maar daar is dan he resultaat ook naar.
Het blijft wel een hele fabriek om te zien die varajet 2.
Johan
18 jaar
Harder Moet Je Ook Niet Rijden Met Je Bedford
Het Zijn Machtige Campers
Gr Luis
Eigenlijk rijden we nooit zo hard er mee. Een kruis van 90 a 95, net even sneller als vrachtauto's is de prettigste snelheid. Het is een vakantie voertuig ten slotte van rekening.
Johan
18 jaar
hallo,
ik lees hier boven net dat Hans in het bezit is van de nederlandse beschrijfing van de varajet 2 ?
zou het eventueel mogelijk zijn dat ik ook in het bezit kom van deze nederlandse beschrijfing?
ook mijn duits is niet super, red me er aardig mee maar er staat toch nog veel tussen waar ik niet uit kom
gr
hans
17 jaar
Hans , ik heb hem naar jou e-mailadres gestuurd.
mvg,
Hans.
Ghans,
opsturen is mislukt omdat ik het zaakie terug kreeg van de postmaster van hotmail.com (bestand te groot)
Heb je ook een "gewoon" e-mail adres?
mvg,
Hans.
hansenriet@wanadoo.nl
maar ik las later dat het ook vermeld stond in de vraagbaak van olving,
betreft jou nederlandse beschrijfing soms deze?
ik heb namelijk de vraagbaak wel ergens liggen
17 jaar
Inderdaad, het is een copie uit de vraagbaak.
Mocht je hem niet kunnen vinden , dan zeg je het maar .
mvg,
Hans.
ok.
in ieder geval bedankt
gr
hans
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar