Een vectra b van 1998 wil niet meer starten.De auto heeft kuren gehad, afslaan, contact uit, daarna
weer opnieuw starten, etc. Tot hij niet meer wilde starten.
Na uitlezen de krukassensor en de nokkenassensor vervangen. Meteen ook maar de distributie, bougies etc.
De oude krukaspositiesensor had de draden bloot liggen tegen de sensor aan, zat geen mantel meer om heen.
Nu dus alles vervangen, en na opnieuw uitlezen foutcode p1690 en p1503. Zou het kunnen zijn dat de ecu defect is doordat de bedrading van de krukassensor bloot aan elkaar zat? En dat hierdoor de sleutel/chip niet meer gelezen kan worden?
Bij het uitlezen geeft hij wel aan dat de ecu niet kan worden geidentificeerd, maar kan hem wel uitlezen....
Of heeft er iemand andere suggesties?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
C20SEL? Volgens mij heeft die geen P-codes, maar nog oude codes.
Als je uitgaat van een X20XEV kunnen de codes wel.
P1503 - Immobilizer Verkeerd Signaal. Kennelijk zijn de codes vergeten en moet de boel opnieuw ingeleerd worden.
P1690 - Motorcontrole lamp. Een of ander probleem met de aansturing hiervan. Lampje nog wel heel?
Waar lees je mee uit? Ecu niet geidentificeerd? Ooit een keer veranderd? Getuned? Wat is het ecu nummer(s) dat wel uitgelezen wordt?
Op de distributiekap staat c20sel, maar volgens het uitlezen is het inderdaad een x20xev.
Het lampje van de mil is er waarschijnlijk ui8tgehaald, brand ook iet bij het op contact zetten.
Ik heb vandaag de ecu uit elkaar gehad, aan de oxidatieplekken te zien is er vocht in gekomen.
Oxidatie weggeborsteld en hierna de boel ingespoten met electrobeschermer, maar nog steeds dezelfde foutcodes.
Een andere ecu zit er waarschijnlijk wel in vermoed ik, of toch iets anders?
Mijn scanner geeft voor de ecu de fout 0204 aan wat betreft identificeren.
Ik kan echter wel doorgaan om uit te lezen, ik kan ook wel het juiste vin nummer lezen.
Ook ziet de scanner dat het een ecu betreft van de x20xev en hardware versie is ook te lezen.
Vandaag de draadzijde pennen gemeten van d3e ecu stekker, wanneer de wagen op contact staat is er geen stroom op pen 5 regelmodule startblokkering.
Ik twijfel nu dus echt of het gaat om het kastje van de immobilizer onder het contact of het niet kunnen lezen van de transponder.
Waar lees je mee uit? En hoe kies je de auto aan? Als C20SEL? Probeer dan eens aan te kiezen als X20XEV.
Ik lees de auto uit met de FR704 waar ik ook opel in heb gezet.
10e karakter in de vin is een W dus 1998 en voor de motor heb ik beide geprobeerd.
Beide hetzelfde.
Die Autel speeltjes staan niet bekend als de meest betrouwbare scanners.
De software zal het nummer van de ecu wel niet kennen. Wat krijg je als Opel nummer? Twee letter en een reeks cijfers.
Die 02 04 waar je het over hebt is een korte identificatie voor de ecu en de auto.
02 staat voor Simtec 56.5 en die zit op een X18XE en X20XEV motor in de Vectra-B en op een X20XEV in de Omega-B.
De 04 geeft aan wat het exact is, maar die codering heb ik niet.
Ik krijg:
Partno: 90464731
Alpha code RT
Hardware version no: 2515G
ECU sw version: 2654
Existing ecu approval: S96008
Existing ecu type: X20XEV
Identifier: 0204
En het vin nummer.
Vandaag een andere immobilizer-unit en chip geprobeerd, hierna foutcode P1502.
Auto gaat nu naar de dealer om de code opnieuw in te leren.
Hopelijk start hij dan weer.
Inleren is niet gelukt bij de dealer.
Hierna heeft de eigenaar een andere ecu, immobilizer en bijbehorende chip voor in de sleutel gemonteerd.
Nu loopt de wagen eindelijk weer. Echter slaat de wagen nu soms af, nu de foutcodes p0201, 0202, 0203 en 0204.
Na wissen en opnieuw starten komen de codes direct weer. Kan dit komen doordat de wagen op lpg rijdt?
Foutcodes op alle injectors kan komen door LPG. Benzine-injectors worden uitgeschakeld bij rijden op LPG.
Weet je zo of het dat is als je een tijdje op benzine rijd en dan geen codes hebt, maar onmiddelijk na omschakelen naar LPG wel.
Ik heb dit al meer gezien, alhoewel het toen een Alfa betrof.
Is het afslaan op LPG of op benzine?
Kontroleer het relais van het LPG systeem dat de injectors afschakeld.
Kontroleer ook de voeding van de benzine-injectors.
Gevlg van de foutcodes is dat er allerlei regelingen uitgeschakeld worden. Onder andere de lambda-regeling - dat kan problemen bij de APK geven.
Op benzine is het net niet afslaan erger.
Kun je aangeven hoe de injectors gevoed worden, of zitten ze rechtstreeks op[ de ecu?
Inmiddels is het probleem verholpen, de bdp sensor had versmolten draden doordat er een lek in het uitlaatspruitstuk zat en de hete gassen tegen de bedrading kwamen.
Dit was de oorzaak van het stotteren.
De foutcodes van de injectors komen alleen wanneer de wagen op lpg staat, op benzine geen storing.
Momenteel dus alle problemen opgelost, dank voor het meedenken!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar