Goedendag.
Het gaat om een Opel Kadett 1.6 automaat uit 1990. Ik wil testen of mijn ventilator wel werkt, maar heb geen idee welke draden ik moet doorverbinden rechtstreeks naar de ventilator. Kan iemand mij dat a.u.b. precies uitleggen?
BVD Peter
Geplaatst door Peter8723 (0) , lid sinds 18 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
6 Reacties
Hans4040 (310) PRO, 18 jaar geleden
Peter,
op de radiateur zit een temperatuuropnemer .
als je die draden met elkaar doorverbind gaat de ventilator draaien.(als die heel is tenminste).
De functie van deze temperatuuropnemer is , dat als de radiateur te heet wordt , bij ongeveer 97 graden celcius het contact sluit en zodoende de ventilator aanstuurd.
mvg,
Hans.
Peter8723 (0), 18 jaar geleden
Hans
Bedankt voor je reactie.Rechts boven aan de zijkant van de radiateur zit een stekker met 2 draden. Moet ik deze dus met elkaar in contact brengen?
Peter
Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden
Jep.
Willem
Peter8723 (0), 18 jaar geleden
Oke,ik heb de ventilator doorverbonden en hij draait. Dus neem ik aan dat de temperatuuropnemer stuk is? Kan ik gewoon de bout met aansluiting los draaien op de radiateur en vervangen, of komt daar meer bijkijken met waar ik rekening mee moet houden? Als ik de draden continu doorverbonden laat,kan dat dan geen kwaad?
mvg Peter
Hans4040 (310) PRO, 18 jaar geleden
Peter,
je moet ze niet continu doorverbinden want dan komt de motor niet op temperatuur.
Je kunt de temperatuurvoeler gewoon uit de radiateur draaien (voorzichtig).
Als je de nieuwe erbij houd , kan je dit snel verwisselen zonder dat je al te veel water verliest.
daarna wel even het waterpijl controleren en zonodig bijvullen.
PAS OP !! doe dit met koude motor.
mvg,
Hans.
Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden
Het thermocontakt kan je er zo uitdraaien er loopt dan wel wat koelvloeistof uit.
Wanneer de nieuwe er in zit wel de motor warm laten draaien om het koelsysteem te ontluchten.
De ventilator continu laten draaien moet je niet doen de bedrijfstemperatuur is dan te laag en het motortje van de ventilator is daar niet op berekend.
Hans