Ik heb het volgende probleem. (niet het eerste met deze auto).
Ik heb vorig jaar juni mijn versnellingsbak vervangen omdat de 5e versnelling kapot was.
Op de sloop een andere bak gehaald, en let wel: zogenaamd met een wiel voor elektrische snelheidsmeter.
De bak vervangen, rijden met dat ding. GEEN SNELHEID! In het begin sloeg de meter nog wat uit, daarna was het klaar. Nu rijdt ik dus al een tijdje zonder snelheidsmeter (gebruik GPS van mn telefoon btw) maar dat vindt de APK-keurmeester niet goed.
Ofwel: nu is de nood aan de man en moet de snelheidsmeter gefixt worden.
Ik heb de oorzaak al te pakken: op de sloop hebben ze me een bak voor een mechanische snelheidsmeter verkocht (ik trof een wokkel-wieltje aan in de 'nieuwe' bak ipv een magneetwieltje).
Mogelijke oplossingen:
1) bak vervangen
2) circuit vervangen (omzetten naar mechanisch)
3) mechanisch-elektrische sensor in de bak zetten.
Heeft iemand ervaring/ kennis van dit probleem, en wat is de beste/snelste oplossing?
Mvg, bvd,
Willem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik had begrepen dat de RDW een werkende GPS snelheidsmeter wel accepteert voor de APK.
Zoek eens op dit forum, meen me te herinneren dat er een topic over is.
Groeten,
Koos.
Bedankt voor de tip!!!
Ik heb de RDW gebeld, en gps blijkt inderdaad toegestaan. Bij de technische helpdesk zeiden ze dat alleen een agent in een tunnel me erop kan aanspreken, maar verder niemand.
Dus.. enorm bedankt voor de tip!
15 jaar
Neemt trouwens niet weg dat de vraag nog steeds staat.
Hoe is de snelheidsmeter het makkelijkst/goedkoopst te maken?
15 jaar
Keuringseisen Wijze van keuren
Personenauto's die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is. 1. De afleesbaarheid wordt visueel gecontroleerd, waarbij de verlichting wordt ingeschakeld.2. Indien op grond van een ander keuringsvoorschrift een rijproef wordt uitgevoerd, wordt daarbij de werking van de snelheidsmeter gecontroleerd.
(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
Maar dit zegt de apk wetgeving vreemd dat het mag met gps voor mij nieuw
gr jan
Nou opzich is het niet vreemd natuurlijk: want met GPS kun je aan de gestelde eisen voldoen.
Het artikel laat alleen wel ruimte over voor discussie. (evenzo met half afgebroken wijzers)
In ieder geval hoop ik hiermee ook weer bijgedragen te hebben aan de kennis van menig keurmeester :P
15 jaar
het staat er al
moeten zijn voorzien van
er staat negens
deze moet in het dash vastzitten achter een ruit
dus ook een losse meter die voldoet aan de eisen is goed
en die mag je overal in het zicht plaatssen
ja, inderdaad, maar de apk-meester dacht daar anders over.
goed dak de rdw gebeld heb.. scheelt me een hoop stresswerk.
er zullen wel meer artikelen zijn die vrij interpretabel zijn..
15 jaar
makkelijkst is een pulse omzetter te plaatsen (mechanisch >naar> elektrisch)
Willem
Ben 2 jaar gelden met onze old-timer camper aangehouden voor technische controle van vakantiegangers. De Kmteller kabel was geknapt tijdens onze vakantie, en dus geen snelheidswijzer. Ze zagen de wijzer op vol (140) uitslaan staan. Wilden een bon geven, maar middels mijn GPS kon ik kenbaar maken dat ik wel degelijk mijn snelheid kon zien en aantonen. Er kwam wel een opmerking dat wanneer ik de route zichtbaar had, dat dan de gereden snelheid niet zichtbaar zou zijn. Maar ook dat gepareerd met de sprekende aanwijzingen en tegelijkertijd zichtbaar snelheid. En ik kon schermverlichting constant aandoen, ook dat checkten ze.
Na enig overleg tussen de agenten geen bon gekregen, GPS snelheid meter zou voldoen aan de wetgeving.
RDW weet ik niet, maar dit was mijn ervaring met niet werkende snelheid meter/GPS en aanhouding/technische controle.
Johan
15 jaar
[quote=Willem12089]makkelijkst is een pulse omzetter te plaatsen (mechanisch >naar> elektrisch)
Willem[/quote]
Ik neem aan dat dat dus een mechanische pulsteller is, die meteen het signaal omvormt naar elektrisch zodat de pulsteller op het bestaande elektrische circuit aangesloten kan worden?
Bestaat dat voor opel? (combo?)
15 jaar
ja, deze inderdaad
origineel had je zo'n pulse staaf.
had ik ook op de originele combo bak (Benzine combo), en op de F15 die nu achter de 1.6 16V hangt heb ik dat ook weer.
Willem
Is gewoon bij de Opeldealer te bestellen?
Enig idee wat zo'n mechanisch-elektrische pulsteller kost?
15 jaar
zou het niet weten wat hij kost, ga altijd naar de sloop om dat soort dingen te zoeken.
Willem
aha.
lijkt me niet echt een onderdeel dat op de gemiddelde sloop te vinden.
meeste auto's zullen lijkt me de originele puls/teller nog bevatten.
of valt dat mee?
15 jaar
deze zijn dan ook alleen in de kadett (andere gever voor digiteller) en corsa B (overgangsmodellen ('95 t/m '97) geleverd.
Willem
hetgeen betekent dat als ik zo'n mech>digi wil, dat er een zal zijn die origineel uit de kadett of corsa komt?
en jij hebt dat zelf ook gedaan op je combo's en dat werkt?
15 jaar
ik bedoel dat de corsa-B overgangs modellen een pulse gever hebben.
en de kadett's met digitale tellerunit.
maar als ik het goed heb ,gaat de tellerpulse gever van een kadett niet passen
ik zal Opel ns bellen.
mn auto is inmiddels goedgekeurd, na de uitlaat en fuseekogelhoes vervangen te hebben.
GPS als snelheidsmeter wordt dus goedgekeurd.
thanx voor de tip!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar