close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel omega: verlichting

Bouwjaar: 1997

hallo, ik heb een omega staan waar van die nieuwe koplampen in zitten. (katte ogen?!)
nu vraag ik me af of hier ook 100watt lampen in kunnen of is de unit te klein en word het te heet?
ik vind de licht opbrengst n.l. nogal belabbert.
iemand ervaring mee of kan ik maar beter er gelijk xenon in zetten?
alvast bedankt.

Geplaatst door

jack007 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik denk dat het te warm word en daar door het glas (is kunstof toch) heel snel verkleurt .

Daar komt nog bij , dat 100 watt lampen geen "E" keur hebben en daarom niet toegestaan.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

18 jaar

het glas valt mee, die zal niet snel verkleuren....... wat eerder gaat verkleuren is je bedrading naar de lamp! die gaat mooi zwart van kleur worden.

arie549 0
badge

18 jaar

wat betreft de E keur. niemand kijkt bij de APK in de koplamp hoor en zolang je het zaakje niet te hoog hebt staan gaat dit wel goed.
bedrading zal ook wel mee vallen hoor.
er loopt standaard 4.58A en met 100watt lampen 8.33A
er zit 1mm2 draad aan waar 10A door kan lopen dus met het draad ben ik niet zo bang voor.
het word wel allemaal zwaarder belast dus misschien gaat de levens duur wel achteruit.?
misschien dan toch maar xenon.
alhoewel ik daar weer verhalen over hoor wat betreft een can bus of zoiets. computer op tilt?
iemand daar ervaring mee misschien?

jack007 0

18 jaar

Wat mogenlijk is een xenon set via marktplaats oid aan te schaffen, deze kun je gewoon op je licht stekkers aansluiten.

en dan melding koplamp defect weg laten programmeren

Willem

Willem12089 0
badge

18 jaar

hallo Willem, heeft mijn omega dat wel eigenlijk?
en kun je dit als ik het heb bij de opel dealer laten doen dan?
alvast bedankt.
Alex

jack007 0

18 jaar

Mocht je opel uitgerust zijn met trip computer (brandstof verbruik weergave en dergelijke), dan heb je ook check control.

deze controleerd je: verlichting - olie peil - ruitensproeier peil - koelmiddel peil - remblok slijtage - evt wat ik vergeten ben.

inderdaad dit kan door dealer weg geprogrammeerd worden

Willem

Willem12089 0
badge

18 jaar

dat heeft mijn omegaatje inderdaad.
maar..... als ik dat weg laat progammeren geeft hij dus niet meer aan wanneer 1 van de lampen de geest heeft gegeven of wel?
enig idee wat dat kost?

Alex

jack007 0

18 jaar

Geeft ie dan niet meer aan inderdaad

maar als het goed is moeten Xenon lampen heeell lang mee gaan.

Kosten zijn per dealer verschillend

hier in den haag kost het 20 euro om het te laten programmeren

Willem

Willem12089 0
badge

18 jaar

maar als je xenon gaat monteren(achteraf) pas dan wel op want er zijn nieuwe regels in de maak die waarschijnlijk ook voor de APK van belang gaan worden mbt ombouw van conventionele verlichting naar gasontlading (xenon).het kan zijn dat het in de toekomst verboden wordt als het niet aan alle eisen voldoet waaraan een af-fabriek systeem wel voldoet.

peerbmw 0
badge

18 jaar

even voor de duidelijkheid

Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden
dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met onze Xenon conversie set als accessoire uit te rusten.

Indien een XENONVISION conversie systeem achteraf word inbouwt bij een auto vanaf bouwjaar 2006, dient deze aan de zelfde eisen te voldoen als een affabriek systeem. Dat betekend dat deze dient te zijn voorzien van een koplampwiswasinstallatie en automatische niveauregeling.
Auto's voor 2006 waarbij al XENONVISION is aangebracht, of alsnog wordt aangebracht, zijn vrij van deze wetswijziging.

Voertuigen met een kenteken van voor 2006, vallen dus niet onder de nieuwe regels!

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

paul,
en hoe zit het met de goedkeuringscodes in de koplampen??

peerbmw 0
badge

18 jaar

hey..peerbmw

zoals je kunt lezen in het bovenstaande.

het lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Er zijn gewoon goed gekeurde lampen te verkrijgen.

Willem

Willem12089 0
badge

18 jaar

nou paul ik heb andere informatie binnengekregen en dat gaat over permanent aangebrachte goedkeurcoderingen in het koplampglas en dat er op die manier ook beter te zeggen valt welke koplampen wel en niet doed te keuren zijn.
maar dit speelt VOORLOPIG nog niet bij APK maar je kent de rdw
en veranderingen zijn niet uitgesloten!

peerbmw 0
badge

18 jaar

peerbmw...

over kleuren die worden weergegeven in de koplamp, daar moet je je maar eens in verdiepen..

de lamp is het niet alleen die de kleur bepaalt.. wel eens gedacht aan het SPECTRUM van een koplamp!

overgens! xenon lampen (glas) is kleurloos, dus we hebben met kleurcoderingen niks van doen! indien de xenonlamp 4500k (kelvin standard lamp) blijft kan men niks aan deze regel knabbelen! deze lamp (4500k) is in europa toegestaan.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

je moet wel lezen wat er staat: GOEDKEUR-coderingen permanent aangebracht in het glas van de koplampunit.(niet op het lampje)
en ja de rest van je verhaal is duidelijk!!

peerbmw 0
badge

18 jaar

op een xenonlamp zit geen kleurcodering! het aantal kelvin bepaalt de kleur! en deze is standard 4500k, (de code in het glas blijft met de aftermark xenon set gehandhaaft, nl, er veranderd niks aan het brandpunt in de koplamp..

deze zijn er ook in de (4500k standard wit)(6500k blauw)(8500k hard blauw)(1200k paars)

en voor de mensen die het allemaal niet vertrouwen! niet gaan monteren (stel je eens voor dat)

dan zeg ik vaak! iets wat men niet heeft ervaren, kan men ook niet missen!

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

ok ik stop met dit verhaal: als je steeds weer begint over kleurcoderingen en niet wilt reageren op de codering die door de fabrikant in het glas van de koplampunit moet zijn aangebracht. want dat wordt/is de bepalende faktor of de koplamp unit geschikt is voor gasontladingslampen.
Op dit verschijnsel wilde ik alex even attent maken want het KAN zijn dat dit de bepalende faktor gaat worden voor apk-keuring ook al is er nu nog geen speciale eis voor (behalve dan de correcte afstelling natuurlijk) gr. peerbmw.

peerbmw 0
badge

18 jaar

peer..

lees het nog eens goed (laat het tot je doordringen) ik begrijp jou gedachten wel!

die codering op het glas blijft hoe dan ook gehandhaafd nogmaals aan het brandpunt in de unit veranderd totaal niks (ik krijg het idee dat je een aftermark xenonlamp nog niet eerder hebt gezien) deze is juist daar aangepast waar nodig (dus speciaal ontworpen voor een bestaande koplamp) vandaar ook de naam aftermark mede daarom zijn ze europees toegestaan!

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

de sets die ik ingebouwd heb: h1/h7 lampen verwijderen en een gasontladingslamp teugplaatsen met een bijgeleverde trafo!
dit gebeurt dus in de originele koplampunit! maar in de allernieuwste informatie wordt gepraat over de koplampunits waar eventueel gasontlading ingebouwd mag worden aan de hand van de coderingen die op de originele koplampunit al aangebracht waren toen de auto de fabriek verliet..

peerbmw 0
badge

18 jaar

peer..

dat zal best zo kunnen zijn! maaaaaarrr dat heeft slechts betrekking tot de eerste toelating,

waar we nu over praten is een APK regel, toch net een ander begrip! daar gaat het zoals je weet om de veiligheid..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

klopt, maar wat niet is kan nog komen (ze zijn er niet voor niks mee bezig) en als je een advies moet geven moet je dat ook in overweging nemen. het is toch vervelend als je misschien over een jaar bij een apk-herziening de "omgebouwde" koplampunits moet gaan afkeuren! maar voor dit moment(met de huidige keuringseisen) is er inderdaad geen probleem !!!
gr.peerbmw

peerbmw 0
badge

18 jaar

peer..

voorlopig zijn de nieuwe regels duidelijk, adviseren toekomst gericht kan en doet niemand, dus ik ook niet....

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst......
haha,gr peer.

peerbmw 0
badge

18 jaar

peer..

dat geldt voor de gehele site! ;^))))

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

ik heb dus van die 100watt lampen afgezien en er xenon in laten zetten.(bedankt Paul Kelder) je hoort het van iedereen maar nogmaals, wat een wereld van verschil! het mag nu wel donker blijven. alles is goed gekeurd en afgesteld en de APK meester
zei dat het brandpunt niet is veranderd en het hele zaakje een goedkeurings nummer heeft. dit setje is voor dit type koplamp gemaakt en geeft alleen veel meer licht.
auto geeft ook geen melding van defecte lamp.
en ja, misschien gaat er in de toekomst wel wat veranderen wat betreft de APK maar misschien ben ik morgen ook wel dood.
niets is zeker op deze aarde behalve dat iedereen dood gaat. haha
iedereen bedankt en een goed nieuwjaar.

jack007 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.