Opel Astra: Verschil tussen X18XE1 en Z18XE

Bouwjaar: 2000

Ben een beetje rond aan het kijken om mijn calibraatje in te gaan ruilen voor een astra coupe. Weet al dat het een 1.8 16v gaat worden, maar ik weet niet welk van de 2 motoren. Waarom zou Opel maar een half jaar astra's maken met een X18XE blok? Zitten hier veel kinderziektes in ofzo?

Het gaat mij niet om de pk's, maar meer om de betrouwbaarheid. Wat zou de beste keuze zijn?

Mijn dank alvast!!

Groetjes Roel

Roel22

Geplaatst door Roel22 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

een half jaar een x18xe blok? die is wel wat langer gevoerd...van 1997 tot 1999 meen ik....

waarschijnlijk bedoel je de x18xe1...dit blok is ook gewoon goed. dit is de voorloper op de z18xe..
beide motoren verschillen niets...op een electroniche gasklep bediening en de milieu eisen na..

overigens een z22se in een astra g coupe is nog leuker. dat motortje loopt heerlijk!

Roel22 (0), 18 jaar geleden

Die bedoelde ik idd ook, sorry!
Hoe zit het met het vebruik dan van een 2.2 dan opeltje, want die benzine prijzen van tegenwoordig zijn ook niet ook niet geweldig! Gr. Roel

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ligt totaal aan de recter voet, Ik heb wel van mensen die de 2.2 in de astra / zafira / omega hebben gereden, dat het meevalt, en een grotere motor kan zelfs zuiniger lopen dan een loichte motor omdat deze dan minder werk hoeft te verzetten.

Willem

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

sluit me hierbij aan..

Roel22 (0), 18 jaar geleden

Mannen, heel erg bedankt voor jullie reacties. Zal me eens gaan beraden wat ik zal gaan doen.

Bedankt!!
Gr. Roel

biomus (0), 18 jaar geleden

Willem,
vertel dat eens in AFrika! Ik kon de mensen dat nie aan het verstand brengen. Tevens vindt men dat een carburateur beter is dan injectie. Ik denk dat het is, omdat deze langer meegaan dan een injector. Maar goed, misschien wat monniken werk?

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Inderdaad, maar ik heb hier bewijs zat voor om het aan te tonen wat verbruik betreft.

Ik heb namelijk een logboek van een 2.0 16v vectra B bijgehouden omtrent onderhoud en verbruik. (moet van de baas)

En houd mijn eigen verbruik altijd in de gaten(vectra-B 2.5 v6), hier heb i dus gemerkt dat het verbruik allebij op 8.9l/100km uitkwam gemiddeld.

Dat betekent dat een auto van 120kg zwaarder met grotere motor en airco net zo zuinig loopt als een iets lichtere auto met lichtere motor.

Over de carburateur: deze kun je zelf nog repareren, dat kan bij een injector niet, en die afrikanen die willen alles rijdend houden met plakband touwtjes en blik dus daarom vinden zij dat dus beter.

Willem

biomus (0), 18 jaar geleden

Willem,

Een injector is goedkoper en het hele systeem is simpeler. MAar dat gaat er bij hen niet in!
Ik heb altijd al een hekel gehad aan vacuum potten en dergelijke!

Maar goed, met touwtjes en blik/plakband gaat het minder bij een Injectie.
Overigens heb ik op school er aan moeten rekenen. In theorie klopt het dat een grotere en zwaardere motor zuiniger kan zijn.
I ben blij dat het in de praktijk ook kan!

Bio

Roel22 (0), 18 jaar geleden

Ben al aan het rond kijken voor een 2.2, die liggen qua prijs natuurlijk ook iets hoger.Het is toch moeilijk om een goede keus te maken ivm opties, km-stand enzo. Kwestie van afwegen, maar moet toch nog een tijdje sparen! Ik heb nog het geluk dat ik altijd in Belgie kan gaan tanken, scheelt toch wel gauw 5 euro per tank. (en een euro per pakje shag, maar daar hebben we het niet over....) Is toch weer meegenomen.
Gr. Roel

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Biomus: Ik kan aardig overweg met carburateur systemen (ik ben 24 en heb nooit in een garage gewerkt, maar heb mijn auto's altijd uit elkaar staan slopen), maar dat vacuum vervroegen etc etc is echt een criem bij die carburateur zooi, geef mij toch maar een injectie motor. (c1.6nz was altijd wel simpel en lekker sleutelen.

Biomus/Roel Ik rijdt met mijn vectra 2.5 v6(x25xe) net zo zuinig als dat ik met een vectra 2.0 16v (x20xev) heb gereden, alleen rijdt dit 100x relaxter zo'n 6 pitter voel je niet eens lopen.

Roel: als ik in belgie wil gaan tanken ben ik 1/4 tank brandstof kwijt, maar het scheelt wel aanzienlijk inderdaad, en een euro op een pak shag klink wel aantrekkelijk (10 pakken shag is toch 10 euro). Roel succes bij het zoeken naar een coupétje

Willem

biomus (0), 18 jaar geleden

@willem,

Nog een tip: Stoppen met roken scheelt je nog meer ;-)

Willem, Ik heb ook niet als monteur gewerkt. Heb wel een Kop-klas MVT (1 jarig) gedaan, puur omdat ik weet dat geen enkele garage te vertrouwen is! Nu kan ik het meeste toch echt zelf. Ik ben het helemaal eens over het verhaal van de carburateur. Er valt nog een hoop te doen in Afrika!

Biomus

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.