Opel Vectra: versnellingsbak

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Ik heb een Vectra station van jan 2002, met 105000km gelopen.
Ik heb heb hem nu 4 weken. Is zeer goed onderhouden alleen ik vind dat de versnellingsbak "zwaar" schakeld.
Wie heeft ook dit probleem. Vooral terug schakelen naar de 2e gaat met een klein beetje "weerstand" als je hem in de versnelling "drukt". Ik ben er mee naar de garage geweest waar ik de auto heb gekocht, daar hebben ze het e.e.a. nagesteld onder de hoes bij de versnellingspook en aan de onderzijde auto. nu is het een stuk beter.

frank1234

Geplaatst door frank1234 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoe schakelt de bak met motor uit?

frank1234 (0), 13 jaar geleden

voordat deze is "nagekeken/nagesteld" gaf hij ook een beetje weerstand tussen de 1 en 2 versnelling.

Voor de rest "voel" je tandwielen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Maar schakelt de bak nu beter met motor uit of niet?
Indien wel, dan komt de koppeling kennelijk niet helemaal vrij.
Is het hetzelfde, dan moet toch de afstelling verbetert worden of er is een synchromesh in de bak versleten.

Als je tussengas geeft bij het terug schakelen, gaat het dan beter?

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Koppeling is niet te stellen.

Er kan speling zijn op het schakelmechaniek.

Willem

frank1234 (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Maar schakelt de bak nu beter met motor uit of niet?
Indien wel, dan komt de koppeling kennelijk niet helemaal vrij.
Is het hetzelfde, dan moet toch de afstelling verbetert worden of er is een synchromesh in de bak versleten.

Als je tussengas geeft bij het terug schakelen, gaat het dan beter?[/quote]
Tussengas geven heb ik niet geprobeert.

met de motor uit of aan maakt niet of geen verschil.

Ik vind de bak vooral stug als ik een rotonde nader en terug wil schakelen naar de 2e versnelling.
Soms geeft hij dan een beetje weerstand als ik hem in de versneling schakel.

verder dus met opschakelen vind ik soms het gevoel dat hij iets weerstand geeft, maar dat is nihiel.
Ik ken deze auto nog niet door en door omdat ik hem nog maar zo kort heb.

Kan een bak uberhaupt al zo snel problemen geven? 105000km terwijl ik hiervoor een vectra heb ingeleverd met 220000km.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Alles kan kapot, al dan niet toevallig. Kan ook iets te maken hebben met de vorige berijder.
Omdat je alleen maar klaagt over de 2 en met name bij terug schakelen, denk ik aan een synchromesh ring.
Vandaar de vraag, wat als je tussengas geeft.

Voor de zekerheid: koppelingspedaal kun je volledig intrappen? Ligt niet een stuk mat opgerold onder?

frank1234 (0), 13 jaar geleden

Nee ik kan hem volledig intrappen, de koppeling "pakt" halverwege.

Ik zal eens proberen met tussengas geven, waar moet je dan op letten?.

Hoe gaat het eigenlijk als een synchromesh ring vervangen moet worden?

moet dan alles vervangen worden?, koppelingsplaten/drukgroep enz?

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

De ZF F17 schakelt zowiezo wel wat hakerig.

en terugschakelen van 3 naar 2 en 2 naar 1 zijn niet de sterkste punten van deze bakken.

De Getrag bakken schakelen wat dat betreft Veel soepeler (F23 F25 F35 / voor de grotere motoren)

De F17 willen ook wel een kapot lopen

heb er al 2x een kapot meegemaakt in het kleine klubje Vectrarijders waar we mee zijn (50 leden)

Willem

frank1234 (0), 13 jaar geleden

Is inderdaad het juiste woord, hij schakeld hakerig.

Ik heb een garagebedrijf en nog een monteur een stukje in de auto laten rijden, beide hadden het erover dat er iets nagesteld moest worden (mechaniek). Ik ben met de auto toen terug geweest waar ik hem vandaan had, zonder iets te zeggen, en deze zij dat alles goed was en heeft inderdaad het e.e.a. soepeler weten te stellen.
Ander punt is mischien ook dat de auto sinds januari dit jaar stil heeft gestaan, hij heeft ruim 6 maanden te koop gestaan. Kan dit ook nadelige gevolgen hebben?.

Ik heb 3 maand garantie op motor/versnellingsbak/"remmerij". voor de rest had ik al bij de koop inbedongen dat de riem/waterpomp/spanrollen moesten worden vervangen. Ik dacht dat ik dan alle gevaren uitgesloten had.

het is gewoon klote dat ik niet vde zekerheid heb of het gewoon het type versnellingsbak is qua schakelen of dat er wat mis is. Ik rij straks met de vakantie wel 3600km mee naar Oostenrijk.

DDNiko (0), 13 jaar geleden

Aan Frank 1234

Lees mijn berichten van tijdje geleden (en vergelijk): http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...


success

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.