Hallo,
Hier wil ik het toch even vragen voor de dieselfilter vervang.
Ik heb een digitaal werkplaatshandboek van een Renault Trafic 3 maar de info is niet zo volledig.
Er staat dat ik eerst het filterhuis uit z'n beugel moet halen en dan pas de 2 brandstofslangen moet verwijderen.
Hierover heb ik 2 vragen:
-Is er iemand die weet hoe dit systeem van de Vivaro B 1.6 120pk (of 140pk is idem) in elkaar steekt bij de aansluitingen van de slangen op de brandstoffilter? Is dit een soort schroeffitting of iets dat bvb een kwart draai moet krijgen om los te raken. Op de afbeelding in het werkplaatshandboek moet na het verwijderen van het filterhuis en de brandstofslangen twee gaten zijn in het filterhuis waar bescherming/afdekpluggen moeten gestoken worden (zodat er wss geen brandstof kan uitlekken).
-Als de brandstofslang van de toevoer los is, kan er dan zomaar brandstof blijven uitlopen uit de brandstoftank of is die toevoer automatisch afgesloten als de sleutel uit het contact is?
De foto is niet zo duidelijk maar dat is het beste dat ik kan geven.
Alvast bedankt voor de hulp en tips!
Grtz!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ter info ik heb de dieselfilter vervangen. Dus toch even een korte uitleg:
De filter zit niet onder de motor maar meer naar achter in een open ruimte onder de bestelwagen.
Eerst moet het filterhuis uit de beugel voor je de toevoer-en afvoerleiding los maakt. Eerst de elektrische connector los klikken door het lipje bovenaan de connector in te drukken en connector achteruit te strekken.
Na het openmaken van de beugel en het verschuiven van het filterhuis uit de beugel kunnen beide brandstofleidingen makkelijk lost geklikt worden van het huis door tegelijk op de twee ontgrendelknoppen van de leiding tegelijk te drukken en de leiding/haaks stukje naar boven trekken. Opgelet: beste beide leidingen eerst uit hun dichtste bevestigingspunt (bij filterhuis) halen/klikken om het filterhuis wat bewegingsruimte te geven. Dit gaat heel makkelijk.
Er loopt wel wat diesel uit de leidingen maar het blijft er niet uitlopen dus als de sleutel uit het contact is en je houd een grote vod onder het filterhuis en de losse leidingen om de diesel die eruit loopt op te vangen. Opgelet: Het filterhuis zit boordevol diesel dus deze zo verticaal mogelijk houden (dus met aansluitingen bovenaan) want de diesel loopt er bovenaan zo uit als je deze een klein beetje schuin houd.
Tip: Bij de nieuwe filter (bij mij een Mann filter) zit een kunststof tool dat je onderaan het filterhuis kan inschroeven (wel eerst de stop onderaan eruit schroeven) om de oude filter makkelijker eruit te duwen.
Na de montage van de nieuwe filter gewoon het contact aanzetten en enkele minuten wachten tot alles ontlucht is (goed hoorbaar hoe de lucht ontsnapt en de filter zich vult met diesel).
Bedankt voor je bericht.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar