auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: Vervangen olie automatische versnellingsbak Vectra '05

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9tdci 110kw

Deze wagen heeft 127000km en ik zou misschien best eens de olie van de automatische versnellingsbak vervangen? Wie kan mij hier de juiste procedure uit leggen ? Motor warmdraaien en olie laten leeglopen. Hoe vullen en kontroleren?
Bart

Geplaatst door

Pauwels (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wordt deze versnellingsbak olie niet meer vervangen ?

Pauwels 0
badge

14 jaar

Olie wordt niet vervangen alleen bij zware omstandig heden zoals taxi of politie anders nooit,volgens TIS.

Kees

keesenco 0
badge

14 jaar

Om de 60.000 km of 4 jaar, automaat olie verversen.

venedijk 0
badge

14 jaar

Kent iemand de juiste werkwijze om deze versnellingsbak olie te vervangen ?

Pauwels 0
badge

14 jaar

Hoeft niet tekst net uit TIS gehaald,Transmissieolie (AF23/ AF33/ AF40/ VT20-E)

AF23/AF33
AF40
VT20-E

Oliekwaliteit
Speciale ATF-olie
Speciale ATF-olie
Texaco "GM CVT Fluid

Catalogusnummer:
19 40 771
19 40 773
19 40 713

Onderdeelnummer:
93 160 393
93 165 147
93 160 536

(1 liter):

Additief (VT20-E)
Catalogusnummer:
19 40 714

(spuit 8 stuks)
Onderdeelnummer:
93 160 537

Hoeveelheid:
7,2 liter
7,0 liter
8,07 liter

Vulhoeveelheid na het aftappen van de olie:

Attentie: De juiste manier van vullen wordt in de betreffende paragraaf beschreven.
ca. 3,0 – 3,5 liter
ca. 3,0 liter
ca. 4 liter

Olieverversing:

Onder zware bedrijfsomstandigheden elke 4 jaar of 60 000 km (AF23/ AF33). Elke 4 jaar of 60 000 km olieverversing met additief en elke 30 000 km verversing van het additief (VT20-E). Onder zware bedrijfsomstandigheden elke 80 000 km (AF40).
Leegmaken van de transmissie met aftapplug – geen vervanging van filterelement



Men spreekt van zware gebruiksomstandigheden als één of meerdere van de volgende situaties vaak voorkomen:

Koude starts, stop and go, rijden met aanhanger, rijden in bergen, rijden op slecht wegdek, bij een hoge luchtvervuiling, bij stuifzand en veel stof, op grote hoogte, bij grote temperatuurverschillen.

Van zware gebruiksomstandigheden is tevens sprake bij politiewagens, taxi's, lesauto's en bij veelvuldig zwaar beladen rijden over bergwegen en/of met aanhangers.


Dus alleen onder zware omstandig heden.

keesenco 0
badge

14 jaar

Mijn wagen is regelmatig zwaar geladen en ik rijd veel in de bergen. Hoe juist vullen en controleren ?
Dank

Pauwels 0
badge

14 jaar

Oliepeil transmissie controleren en corrigeren (AF40)

K638500

Attentie: De volgende werkzaamheden bevatten 2 werkmethoden:
1. Vulling: vooraf bij uitgeschakelde motor met transmissieolie vullen, na reparatiewerkzaamheden aan transmissie, uit- en inbouwen / vervangen van transmissie of aandrijfassen. Na het vooraf vullen bij uitgeschakelde motor moet te allen tijde het oliepeil van de transmissie bij een draaiende motor worden gecontroleerd.
2. Controle: transmissieoliepeil controleren en corrigeren bij een draaiende motor.

Aanwijzing: Het oliepeil mag mag alleen in combinatie met de olietemperatuur, zie TECH 2, na reparatiewerkzaamheden aan de transmissie, bij olieverlies, schakelproblemen of krachtoverbrengingsproblemen na het schakelen worden gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd. Gebruik voor de AF40 uitsluitend de juiste transmissieolie.

Controleren/visueel controleren

1. Testvoorwaarden:
• De auto moet op een vlakke ondergrond staan

• Selectorhendel in stand "P".

• Motor UIT

• TECH 2 aansluiten
– Foutgeheugen wissen



2. Olievulplug (1) eruit draaien




Attentie: Als uitsluitend het oliepeil van de transmissie wordt gecontroleerd, gaat u verder met stap 8.

3. Vooraf met transmissieolie vullen bij vervangen van de transmissie en na reparatiewerkzaamheden - motor uit
• Opvangbak plaatsen.


Attentie: Voor het controleren van het oliepeil mag de stijgbuis (3) niet eruit worden gedraaid. Na het losdraaien van de oliecontroleplug stroomt de olie uit de stijgbuis tot aan het oliepeil (6) aan de bovenkant van de stijgbuis.
De stijgbuis mag uitsluitend voor het leegmaken van de transmissie (1) worden losgedraaid. In dit geval moet de pakking (2) van de stijgbuis worden vervangen.

4. Oliecontroleplug (5) uit stijgbuis draaien

5. Transmissieolie bijvullen tot het uit de stijgbuis loopt
Aanwijzing: Transmissieolie laten weglopen tot het alleen nog maar druppelt.

6. Oliecontroleplug vasttrekken 8 Nm
Aanwijzing: O-ring (4) vervangen.



7. Transmissieolie via olievulboring bijvullen
• 0,5 liter transmissieolie bijvullen en met stap 8 verdergaan


8. Oliepeil transmissie controleren en corrigeren bij een draaiende motor:

Attentie: Voor een correct resultaat moet het oliepeil van de transmissie bij een draaiende motor en bij een temperatuur van de transmissieolie van 70 ° tot 80°C worden gecontroleerd.

9. Motor starten en tot aan het einde van de controle laten lopen

10. Trap de rem in en zet de selectorhendel in alle standen
• Selectorhendel van stand "P" in "D" en weer in "P" zetten, elke stand ten minste 2 seconden aanhouden
– herhaal dit proces 2 maal


• Temperatuur transmissieolie met TEC 2 controleren (zie parameters gegevenslijst)
– Oliecontroleplug uitdraaien

– Transmissieolie bijvullen totdat het uit de stijgbuis druppelt, in het andere geval transmissieolie bijvullen en dan weg laten lopen totdat het alleen nog maar uit de stijgbuis druppelt

– Oliecontroleplug met nieuwe O-ring vastdraaien 8 Nm

– 0,5 liter transmissieolie bijvullen

– Motor uitzetten



11. Olievulplug met nieuwe keerring aanhalen 40 Nm

saltastic 0
badge

14 jaar

Oliepeil transmissie controleren en corrigeren (AF40)

K638500

Attentie: De volgende werkzaamheden bevatten 2 werkmethoden:
1. Vulling: vooraf bij uitgeschakelde motor met transmissieolie vullen, na reparatiewerkzaamheden aan transmissie, uit- en inbouwen / vervangen van transmissie of aandrijfassen. Na het vooraf vullen bij uitgeschakelde motor moet te allen tijde het oliepeil van de transmissie bij een draaiende motor worden gecontroleerd.
2. Controle: transmissieoliepeil controleren en corrigeren bij een draaiende motor.

Aanwijzing: Het oliepeil mag mag alleen in combinatie met de olietemperatuur, zie TECH 2, na reparatiewerkzaamheden aan de transmissie, bij olieverlies, schakelproblemen of krachtoverbrengingsproblemen na het schakelen worden gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd. Gebruik voor de AF40 uitsluitend de juiste transmissieolie.

Controleren/visueel controleren

1. Testvoorwaarden:
• De auto moet op een vlakke ondergrond staan

• Selectorhendel in stand "P".

• Motor UIT

• TECH 2 aansluiten
– Foutgeheugen wissen



2. Olievulplug (1) eruit draaien




Attentie: Als uitsluitend het oliepeil van de transmissie wordt gecontroleerd, gaat u verder met stap 8.

3. Vooraf met transmissieolie vullen bij vervangen van de transmissie en na reparatiewerkzaamheden - motor uit
• Opvangbak plaatsen.


Attentie: Voor het controleren van het oliepeil mag de stijgbuis (3) niet eruit worden gedraaid. Na het losdraaien van de oliecontroleplug stroomt de olie uit de stijgbuis tot aan het oliepeil (6) aan de bovenkant van de stijgbuis.
De stijgbuis mag uitsluitend voor het leegmaken van de transmissie (1) worden losgedraaid. In dit geval moet de pakking (2) van de stijgbuis worden vervangen.

4. Oliecontroleplug (5) uit stijgbuis draaien

5. Transmissieolie bijvullen tot het uit de stijgbuis loopt
Aanwijzing: Transmissieolie laten weglopen tot het alleen nog maar druppelt.

6. Oliecontroleplug vasttrekken 8 Nm
Aanwijzing: O-ring (4) vervangen.



7. Transmissieolie via olievulboring bijvullen
• 0,5 liter transmissieolie bijvullen en met stap 8 verdergaan


8. Oliepeil transmissie controleren en corrigeren bij een draaiende motor:

Attentie: Voor een correct resultaat moet het oliepeil van de transmissie bij een draaiende motor en bij een temperatuur van de transmissieolie van 70 ° tot 80°C worden gecontroleerd.

9. Motor starten en tot aan het einde van de controle laten lopen

10. Trap de rem in en zet de selectorhendel in alle standen
• Selectorhendel van stand "P" in "D" en weer in "P" zetten, elke stand ten minste 2 seconden aanhouden
– herhaal dit proces 2 maal


• Temperatuur transmissieolie met TEC 2 controleren (zie parameters gegevenslijst)
– Oliecontroleplug uitdraaien

– Transmissieolie bijvullen totdat het uit de stijgbuis druppelt, in het andere geval transmissieolie bijvullen en dan weg laten lopen totdat het alleen nog maar uit de stijgbuis druppelt

– Oliecontroleplug met nieuwe O-ring vastdraaien 8 Nm

– 0,5 liter transmissieolie bijvullen

– Motor uitzetten



11. Olievulplug met nieuwe keerring aanhalen 40 Nm

saltastic 0
badge

14 jaar

Heb je soms ook een schets(foto) van de procedure ?
Dank

Pauwels 0
badge

13 jaar

je snapt het vanzelf als je ermee begint....

Mvrgr

venedijk 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.