Opel Astra: verwarming en motorkoeling

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1700TD

Ik heb de tunnelbak van de kachelradiator uitgebouwd en ik stel het volgende vast:
De buizen aan de kachelradiator voelen direct heet aan.Zowel de kant aan het gaspedaal als de andere kant van de kachelradiator. De kachelradiator voelt ook na paar seconden vasthouden heet.
De bovenste radiatorslang naar de thermostaat voelt heet aan als ik erin knijp.De onderste radiatorslang van de grote radiator voelt warm aan dicht bij het motorblok,maar verder van het motorblok af voelt de radiatorslang koud aan.De radiatorslang van de klein radiator die naast de grote radiator is gemonteerd voelt koud aan zowel dicht bij het motorblok als veraf .De koude /warm draaiknop werkt.
Ik heb de motor laten warm draaien
tot de ventilator van de koelradiator aan gaat. Ik heb de motor nog 25 min laten draaien
maar de ventilator ging niet uit.
Als ik de motor uit zet en daarna onmiddellijk contract weer aanzet
Dan hoor ik de ventilator nog draaien maar na 2 min gaat de ventilator uit.
Nu na deze vaststelling heb ik twee vragen:
Als ik de verwarming aanzet na 30 min rijden heb ik maar een klein beetje warme lucht wanneer deze op de hoogste stand staat .Als ik even stop met de auto dan is de lucht lauw, eigenlijk koud.

Is dit omdat de radiatorkachel verstopt is ?
Is dit normaal dat de ventilator niet uitgaat tijdens het draaien van motor?

tommy_077

Geplaatst door tommy_077 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kleijn (0), 10 jaar geleden

Zet er eens een nieuwe thermostaat in

tommy_077 (0), 10 jaar geleden

een paar maand geleden kwam de wagen te warm
in de garage hebben ze dan een nieuwe thermostaat gestoken maar probleem was niet opgelost.
De koppakking van de wagen was lek.Toen ik vroeg om de koppakking te vervangen vroeg deze persoon teveel.
De garagist zij het is beter deze wagen niet meer te maken .
ik weet niet of de persoon terug de thermostaat eruit heeft gehaald ?
ik ben naar andere garagist gegaan en deze heeft dan gemaakt voor schappelijk prijs.
alleen was het zo in het begin dat de temperatuurmeter tot 100 graden ging.
garagist heeft de sensor in de radiator vervangen ,maar probleem was nog niet opgelost.
Hij zei de meter in het dashboard is defect ik heb dan het dashboard vervangen en nu gaat de meter naar tot 90 graden en tot 92 graden als de verwarming op staat.
Ik weet dus niet of de nieuwe thermostaat er nog in zit?

kleijn (0), 10 jaar geleden

Temp is wel goed mag tot 1oo graden gaan zeker na vervanging koppakking maar zoals je het probleem omschrijft denk ik toch aan je thermostaat je fan slaat wel aan zeg je je kachel slangen worden ook warm dus vandaar

tommy_077 (0), 10 jaar geleden

denk je dit omdat de radiatorslang niet heet wordt die van de grote radiator komt en maar enkel juist warm aanvoelt dicht bij het motorblok?
Als de thermostaat niet werkt zou de motor dan niet heet worden?

kleijn (0), 10 jaar geleden

ja als je thermostaat open gaat moeten de slangen onder en boven warm worden zo niet heet

tommy_077 (0), 10 jaar geleden

dacht ik ook.
Dus als ik de thermostaat vernieuw is er veel kans
dat de verwarming werkt?

Welke thermostaat bestel ik best van temperatuur?
als ik de radiatorslang onderaan aan de radiator
los maak is voldoende als ik enkele de slang van de intercooler verwijder?

ik me wel afvraag is :
Als de thermostaat niet werkt zou de motor dan niet heet worden?

Hans4040 (355) PRO, 10 jaar geleden

tommy_077;

Citeren heeft geen zin....bovenstaande berichten hebben we al gelezen, namelijk...
Gewoon direct antwoorden en 1x klikken op verzenden volstaat.

mvg.
moderator.

tommy_077 (0), 8 jaar geleden

nieuwe meter gestoken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.