Opel 0: Vibrerende Opel Astra Coupe

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 16V automaat

Beste allen,

Ik zit met een probleem waarvan niemand (bekenden en Opel garage) tot nog toe een oplossing voor weet.

Mijn auto kwam stil te staan met een kapot contactslot. Dat is allemaal vervangen en sindsdien startte de opel ook weer goed.
Vervolgens wilde ik er mee gaan rijden en kwam hij op gas bijna niet weg uit 0 en resoneerde de auto heel erg.
De gas installatie is inmiddels gemaakt. De opel garage gaf aan dat het resoneren waarschijnlijk in de gasinstallatie zat omdat
ze niets konden vinden. Echter bleef de auto ook resoneren nadat de LPG installatie weer goed werktte.
Vervolgens bleken een aantal schroeven van het hitteschild los te zijn/te ontbreken. Ook dat is inmiddels gemaakt.
Echter: het resoneren is er nog steeds. Wel in mindere mate en het maakt veel minder lawaai maar de auto resoneert tijdens het rijden.
Het voelt alsof de hele auto vibreert. De binnenspiegel is niet scherp omdat deze mee vibreert met de auto.
De vibratie is er continue, vooral bij het gas geven, bij hogere toeren maakt het ook best veel geluid.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Uitlaat is gecheckt motorisch schijnt alles ook nagekeken te zijn.

Astra2.2Coupe

Geplaatst door Astra2.2Coupe (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Ook als je wat gas geeft terwijl je stilstaat?

Astra2.2Coupe (0), 12 jaar geleden

Ja ook dan, het is het ergst als de motor koud is en wordt gestart.
Zodra de motor warm is is het geluid en de vibratie na genoeg weg.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

oei,, was niet de vervolgvraag welke ik wilde stellen... moet ik nog ff overdenken. zal alles nog eens goed lezen...

Astra2.2Coupe (0), 12 jaar geleden

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik probeer het probleem zo compleet mogelijk te omschrijven. Het is het ergst als hij koud is en stationair draait, dan hoor ik ook een onregelmatig tikken. Dat tikken is helemaal weg als de motor warm is en de vibratie praktisch ook maar soms bij hoge toeren merk ik het af en toe nog, vlak voordat de auto overschakelt naar de volgende versnelling zeg maar.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Loopt hij dan op 3 cilinders? Of als het een 6 cilinder is op 5? Dit kun je horen door pufjes in de uitlaat tijdens stationair draaien. Het tikken kan duiden op een klepstoter welke (nog) niet werkt. Als je denkt dat zelf niet te kunnen horen moet je de auto met koude motor laten controleren. Bij warme motor hoor je niets en de monteurs merken ook niets.

Wimski (0), 12 jaar geleden

Zou het misschien ook een moterophangrubber kunnen zijn die versleten is ??

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Zou kunnen, maar ik zie het verband niet tussen warm en koud. De rubbers slijten meestal niet, maar scheuren los van het metaal waarop ze aan weerskanten gevulkaniseerd zijn. En verplaatsing daardoor van de motor kan elders zorgen dat er iets elkaar raakt met het geluid en soms ook het resoneren tot gevolg. de motorrubbers zitten vastgeschroefd aan steunen en die steunen zitten ook weer vast met bouten aan het motorblok. Al deze bouten en moeren moet je controleren op vastzitten, ook die van de versnellingsbak.

Ik denk eerder aan het onregelmatig lopen door slechte vulling in 1 cilinder, bv doordat een hydrolische klepstoter tijdens het stilstaan leeglekt en later weer bijgevuld wordt.
Dat kan ook het tikken verklaren.

fonzyastraH (0), 12 jaar geleden

het tikken wat je hoort bij koude motor draait de wagen dan nog op benzine of al op gas .
als hij dan nog op benzine draait moet je hem als hij warm is ook eens op benzine zetten en eens kijken of je het tikken dan ook hoort
een vriend van me heeft ook zo'n astra en als die stationair draait hoor je de injectors tikken ,
misschien bedoel je dat geluid ?

gr bart

Astra2.2Coupe (0), 12 jaar geleden

Heb even goed geluisterd maar kan geen pufjes ontdekken uit de uitlaat. Het geluid uit de uitlaat klinkt eigenlijk goed/regelmatig.
Het tikken is zowel op gas als op benzine...

Ik denk dat ik 'm gewoon maar weer bij de opeldealer neer ga zetten met de mededeling dat het niet in de gasinstallatie zit en
dat het dus iets motorisch is. Dan maar veel betalen, als hij maar weer goed rijdt...

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

kun je een filmpje maken? het gaat om het geluid natuurlijk.

Astra2.2Coupe (0), 12 jaar geleden

Zal ik morgenochtend even doen, 's morgens (of na lang stil staan) is het nl. het ergst.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

luister morgenavond weer.

Astra2.2Coupe (0), 12 jaar geleden

Ok, hierbij dan een filmpje van hoe de auto klinkt als hij koud is, je hoort het tikken maar ook de vibratie die ik voel hoor je (een soort van ratel). Het lijkt onder de motorkap (die kap waar ECO tec op staat) vandaan te komen, er ratelt iets tegen die kap aan.
Aan het einde van het filmpje het geluid binnen, al hoor je dan niet zo heel veel.

Ik weet niet hoe ik het filmpje in mijn bericht moet plakken dus doe maar ff de link naar youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=e6i8tGgDy...

Daarna heb ik een kort stukje gefilmd tijdens het rijden. Het ratelen/de vibratie kan je vooral horen aan het begin van het filmpje, in de eerste 5 seconden

http://www.youtube.com/watch?v=avrUvoWn8...

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Zo te horen een probleem met de distributie, aan het onregelmatige geluid te horen, ketting, tandwiel, of kettingspanner. Kan me niet voorstellen dat het geluid de opel dealer niets zegt. Het is rammelen en geen resoneren.

Astra2.2Coupe (0), 12 jaar geleden

Kan dat dan ook de regelmatige resonance verklaren tijdens het rijden?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

van het 2e filmpje kan ik geen kaas maken... Maar kan best met elkaar te maken hebben.. Eerst de distributie maar bekijken, zou ik zeggen.

Astra2.2Coupe (0), 12 jaar geleden

Even een update: ben maandag bij de opeldealer geweest; hoogstwaarschijnlijk de distributie- en de balansketting die uitgerekt zijn. Daardoor
raakt je motor in onbalans en gaat hij schudden, het resoneren wat je voelt.
Nu gaat de auto vanmiddag weer naar de dealer omdat hij hem graag nog echt koud wilde horen, vanwege dat tikken.

Kosten: werd nogal vaag over gedaan, toen ik vroeg 1000 keek hij twijfelachtig, op 1500 kon hij ook nog geen ja zeggen? Ik verwacht dat morgen
definitief te horen

To be continued

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.