hallo ik heb mijn vliegwiel laten afdraaien toen ik het vliegwiel er weer op zette heb ik voor het indraaien van de boutjes het vliegwiel geborgt door er een lijmtang op te zetten . en gewoon klem gedraait nou bleek het vliegwiel krom te zijn. dit kan toch niet door die lijmtang komen een vliegwiel krijg je toch niet zomaar krom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een vraagje:waarom heb je het vliegwiel laten afdraaien?
Waarschijnlijk om de motor vlotter op toeren te laten komen.
ik denk toch dat een licht (niet afgedraait) vliegwiel kopen veiliger is.
er hebben op het opelforum al foto's voorbij geschoven van een gesprongen vliewiel.
de delen daarvan (en stukken versnellingsbak) zijn DOOR de onderste frontbalk. radiateur en bumper heen gegaan.
als dit dus de andere kant op gaat ben je je voetjes kwijt, of erger!!!!
Let daarom goed op met afdraaien van vliegwielen.
>> Zorg eerst maar weer eens voor een goed vliegwiel
vliegwiel word toch niet zomaar krom:
je spant hem in lijnmtangen, bepaald drukpunt.
je gaat m afdraaien
vliegiwel word warm tot zelfs heet
heet metaal vorm en vervormt makkelijker
dus ja, het kan door de lijmtangen komen.
Willem
Yep, en als je staal (te veel) verwarmd kan de structuur veranderen en wordt het slapper. Een heel klein scheurtje is dan al genoeg om......inderdaad.
Maar dan praat je toch over een paar honderd graden, en die temperatuur haal je niet met afdraaien. Ik vind het toch een vreemd verhaal, wees voorzichtig!
15 jaar
zoals jij het beschrijft kan dit niet aan die lijmtang liggen,jou vliegwiel is afgedraaid op een draaibank (wordt niet echt bloedheet als een koppeling slipt wordt hij veel warmer)afgekoeld op de krukas gezet toen een lijmtang erop gezet om er voor te zorgen dat het vliegwiel niet kan rondraaien als je de boutjes wil vastdraaien,jij krijgt het nooit voor elkaar om een vliegwiel krom te krijgen door met je hand een lijmtang aan te draaien,een lijmtang heeft 2 drukpunten dus als je oersterk zou zijn zou je er 2 putten indraaien en je snapt wel dat dit niet kan,heb je wel goed het vliegwiel in de draaibank gezet(slingerloos)en is de krukas goed schoon.
15 jaar
aan welke kant is ie afgedraaid?
en hebben ze t hard ook meegenomen!!!
bij opel tuning vroeger draaiden we alleen de achterkant af tot max aan een milimeter voor de starter krans
t hard en de drukzijde moetje afblijven
na t afdraaien moet je m wel opnieuw(laten) balanceren
maar opel tuning was vroeger bij jetten conversions maar ook steinmetz leveren compleet afgedraaide en gebalanceerde vliegwielen in verschillende stages
race/rally en competitie
hier zit dan ook een bijpassende kopeling en druklager bij
kost iets maar is veilig en betrouwbaar
en je vliegwiel tegenhouden
een bout in een montage gat draaien
dan een schroevendraaier tussen de tanden v h vliegwiel en er kan niets gebeuren
wel met loctite en een momentsleutel vastzetten
sorry dat het alweer een tijdje is geleden .ik durf zo niet meer te zeggen waar het vliegwiel is afgedraait heb het bij een goed bedrijf laten afdraaien. maar kan volgens hun niet krom zijn. ik heb het vliegwiel vast gezet door een lijmtang op het vliegwiel te zetten en door dan de bouten aan te draaien draaide 1 kant zich klem tussen het vliegwiel en het onderblok maar dan kun je toch nooit zoon vliegwiel krom krijgen bedankt voor reageren
15 jaar
aha.......dus de lijmtang zat klem tussen het vliegwiel en het blok......en jij maar doordraaien?
Ja, daar kan ie wel krom van worden, denk ik
ja zo is het een beetje gegaan maar op deze manier heb ik het wel vaker gedaan. en nooit geen last ik kan mij zelf niet inbeelden dat dit kan zoon brok staal als het nou warm gestookt was.
15 jaar
tja......er is toch IETS gebeurd wat hem krom gemaakt heeft.
Het lijkt mij ook sterk dat het vliegwiel krom geraakt is door het "lijmtangincident", hier zijn hele grote kachten voor nodig. Is het vliegwiel niet krom terug gekomen vanaf de draaibank?
15 jaar
[quote=longdude6634]Het lijkt mij ook sterk dat het vliegwiel krom geraakt is door het "lijmtangincident", hier zijn hele grote kachten voor nodig. Is het vliegwiel niet krom terug gekomen vanaf de draaibank?[/quote]
Lijkt mij ook. Het aanligvlag misschien niet schoon gehad of speling op de bank. En een vliegwiel dat afgedraaid is, moet, als je het goed wil doen, nadien geslepen worden. Maar meestal wordt dit "vergeten"
Gr.
ja dat zeg ik ook maar ze blijven beweren dat dat zeker niet zo is .dus ik twijfel nou dat ik dit zelf heb gedaan maar daar geloof ik zelf niet zo in.dat het op deze manier kromtrekt ik weet wel dat zoon lijmtang er goed tussen drukt maar dan nog kan dit volgens mij niet. gr
15 jaar
Meet eens even met een schuifmaat (of nog beter, met een micrometer) of ie overal even dik is, rondom.
wat te denken van controle op slingering
het vliegwiel is overal even dik. controle op slingering dat doet het wel heel weinnig maar hij doet het wel het is zeker dat het vliegwiel krom is .maar ja wie heeft het gadaan ik blijf er een beetje bij dat het niet door zoon lijmtang kan gebeuren.
15 jaar
verkeerd afdraaien
maar ant woord eens op mn vraag uit 6
aan welke kant is ie afgedraaid
en is t hard /pasvlak ook afgedraaid
alleen is de achterkant afgedraaid en balanceren is ook gebeurd.
15 jaar
ook t pas vlak vd krukas
ja dat ook
15 jaar
gooi maar weg
dat is dus een deel wat je nooit moet afdraaien
je merkt nu t gevolg
slingeren vh vliegwiel
op een gewone draaibank gaat dit niet lukken om dat ze m niet goed op (kunnen) spannen
Johan
Ik zou gewoon je origineel vliegwiel monteren en lkkr verder rijden..zoveel scheelt het echt niet hoor..
En geloof me,je kan beter een goede chip ( software ) voor je motor laten schrijven,hier heb je veel meer aan,want elk paard die je erna extra wilt,zal je duur komen te staan,letterlijk..
Sommige denken dat ze met een remus demper + open filter alweer 10 pk erbij krijgen,maar schijn bedriegt..het geluid zal het hem doen en het zit tussen de 'oren'
Wil je echt wat vermogen winnen,denk dan aan een turbo of kompressor..maar zoals ik al zei,kost dit met de nodige aanpassingen enorm veel geld en dat voor,zeg eens 100pk extra..
15 jaar
ja ik ga gewoon weer mijn origineel vliegwiel gebruiken. bedankt.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar