auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel astra 1.7dti: voorgloei probleem

Bouwjaar: 2000

Het gaat om een OPEL astra 1.7 y17TD uit maart 2000,kilometerstand 95000 KM.

Deze heeft het probleem dat ie af en toe niet wil voorgloeien,hij slaat hierdoor dus ook niet aan.

De auto is door ons circa 2 weken geleden verkocht,toen ik op de gloeikaarsen wou meten zag ik dat er al eens in de bedrading gestoken was om een meting te verrichten.

Ik had gisteren(maandag)de auto buiten gezet met aangesloten een proeflampje op de gloeikaarsen en een voltmeter op de temp. sensor.Vanochtend de auto op contact gezet en het proeflampje brandde niet,de voltmeter gaf een spanning af van zo 4,6 volt.De temp. sensor werkt dus wel goed.Als ik bijvoorbeeld een lage spanning van circa 1 volt had gemeten kon het probleem de zender zijn.In dit geval dus niet.later die dag heb ik nog een keer gemeten en nu brandde het proeflampje wel,gemeten spanning zender circa 4,58V,relatief het zelfde dus.Auto naar binnen gereden en een schema opgevraagd bij de dealer die hem tevens maandag ook had uitgelezen"geen foutcode".

Na het ophalen van de schema deed de gloeiinstallatie het niet meer.Heb op het kastje gemeten die de gloeikaarsen aanstuurt.hier zitten 7 draden op aan gesloten.

- voeding 30 ,deze is goed

- massa 31,goed

- geschakelde voeding van relais K18,goed

- 2 draden die naar de gloeikaarsen gaan,goed

- 2 draden die naar de ECU gaan,???????

Op deze draden meet ik het volgende:

op een draad met op het moment dat ik hem contact zet een spanning van 10,6 volt.,deze blijft erop staan.(blauwe draad)

- op de andere draad meet ik 0 volt continu,wat moet je hier op meten?

Na de laatste meting was het echter al weer tijd om naar huis te gaan.

Ik heb zelf 2 dingen gemeten en gezien wat ik ERG raar vind.

- Het voorgloeikastje wordt in mijn ogen niet aangestuurt door de comp.Waarom niet??

- het tweede wat ik zeker nog vreemder vond was dat in sommige gevallen toen de gloeiinstallatie niet werkte de KOELVIN. van de motor spontaan begon te draaien of ie nou op contact stond of niet. Doet dit de ECU?(heeft geen airco)

Lijkt in mijn ogen dat de regeleinheid (ECU) niet goed functioneert.


Ik kan iemand me misschien wat INFO geven betreft deze klacht.


De dealer bij ons in de regio heeft dit nog nooit meegemaakt.











Geplaatst door

alexander242 (0)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als de koelfan gaat draaien en de gloeierij niet deugt is het zeker de motor temp sensor die niet correct is. daarom zet de ecu uit veiligheid de koelfan aan. vervang deze eens en controleer de stekker goed.



Opeltje 0
badge

21 jaar

bedankt voor je reactie Ik heb echter de temp. sensor al uitgesloten.Ik heb op deze zender gemeten met een voltmeter zie eerste rubriek.Ook heb ik doormiddel van een variabele weerstand kastje een koude motor gesimuleerd,nog steeds werd er niet voorgegloeid.Ben wel iets verder met me metingen.

Op het moment dat de gloeikaarsen het wel doen wordt de bruin/grijze draad die tussen de ECU en voorgloeimodule zit door de ECU aan massa gelegd.Ik heb een aantal keer gehad dat ie het niet voorgloeide.Hier werd de voorgloeimodule ook NIET door de ECU aan massa gelegd.Ik heb daarom zelf met een weerstand kasje aan massa gelegd,hij deed het hierna wel!!!!
Mijn conclusie is dan ook dat de ECU zelf stuk is!!!Heb dit met de OPEL-dealer in regio besproken en zij hebben met deze INFO. contact opgenomen met OPEL Nederland.Die gaven als advies de massa van de ECU te controleren die op het motorblok zit.

Deze zat goed vast en kon geen corrosie waarnemen.Anders moest ik een nieuwe gloeimodule monteren,deze is naar mijn ogen goed.

Kan hem hem inschakelen zonder de ECU te gebruiken.

Een kapotte ECU hadden ze zelf nog niet vaak meegemaakt.Maar in mijn ogen is dit de enige en juiste concluise.Ik ga weer verder met meten.

Mocht

alexander242 0
badge

21 jaar

een defecte eu zou best kunnen. eens moet je de eerste zijn......overigens is er in de ecu dmv een tester wel te zien of hij een voorgloei opdracht geeft. en als hij dit wel doet en er geen aansturing is zal het waarschijnlijk inderdaad de ecu of zijn bedrading zijn.

overigens moet je eens vertellen hoe je de voltmeter exact op de temp sensor hebt aangesloten en wat de gemeten waardes exact zijn. dan kan ik er eens induiken.......









Opeltje 0
badge

21 jaar










Opeltje 0
badge

21 jaar

Je sluit de voltmeter aan op de draad die uit de ECU komt.

De ECU meet de temp.sensor op deze manier:

In de ECU zelf zit een WEERSTAND gemonteerd deze is verbonden met de temp.sensor EEN NTC-WEERSTAND.Hier wordt door de ECU een spanning op gezet van 5VOLT.Je hebt dus een spanningsdeler gecreërd.Als de motor koud is is de weerstand van de temp.sensor HOOG,hier valt dan ook de meeste spanning over.

Naarmate de motor warmer wordt neemt de weerstand van de temp.sensor af en ook dus de spanning.De ecu meet dus de spanning die over de temp.sensor staat.

Bij de OPEL gemeten:
De gemeten spanning bij een koude motor circa 10 graden koelvloeistof,meten ik een spanning van circa 4,3 Volt,hij gloeide toen niet voor.later gloeide ie wel voor de gemeten spanning was pricies het zelfde.Heb hem doormiddel van een variabele weerstand kastje bedient,wat opviel was dat zelf bij een redelijke warmer motor ook nog voorgloeit.

De gemeten spanning kan bij elk merk wat verschillen.Bij ons SEAT is de gemeten spanning circa 3,5 a 3,8 Volt bij een koude motor en in warme toestand circa 0,3 a 0,5 Volt.

De sensor werkt bij deze auto naar mijn ogen wel correct!

Wij doen ook redelijk veel aan amerikanen (GM),de ECU gaan ook nog weleens stuk,indien dat gebeurt gaat in de meeste gevallen ook de koelvin draaien.Alleen heb je ook vaak rare storingscode's (wij zelf ook TECH1/TECH2,alleen Amerikaanse software),dat is bij auto niet het geval.




alexander242 0
badge

21 jaar

ik stelde deze vraag om er zeker van te zijn of er correct gemeten werd. en dat is goed. ook je waardes kloppen. het stuurapp komt erg dichtbij..........


Opeltje 0
badge

21 jaar

Ik heb vandaag weer aan de astra gewerkt,echter kwam het voorgloei probleem NIET meer terug.Ik heb de auto mee naar huis genomen.Kijken of ik morgen naar me werk kan komen,anders heb ik wel een goed excuus om te laat te komen.Ik heb de temp. sensor nog bij een warme motor gemeten.de waarde die ie aangaf lag zo rond de 1 volt.



alexander242 0
badge

21 jaar

Het voorgloei probleem heeft zich niet meer voorgedaan.Wat nu?,info. gevraagd betreft kosten van een nieuwe ECU,deze was nogal duur €960,- excl..Als je ECHT zeker weet dat ie stuk is kan je hem vervangen.In dit geavl wist ik het niet voor 100% zeker.Heb nog van alles geprobeert op de storing er weer in te krijgen door sensoren los te koppelen,echter lukte me dit niet.

We hebben toen overlegd met onze andere filiaal waar de auto verkocht was,wat we er mee gingen doen.Hun hadden toen besloten om hem toch nog naar een OPEL dealer te brengen.Die kwamen tot de conclusie dat de koelvloeistof temperatuur sensor niet goed werkte,maar die had ik al uitgesloten doormiddel van mijn metingen.Ik weet ook niet of het probleem bij hun zich weer voor deed.Ze hebben de sensor in ieder geval vervangen.

Zelf gelook ik niet dat het probleem nu is opgelost,wat we opviel was dat het probleem alleen bij vorst temp. voor kwam.

We zullen misschien dus weer een jaar moeten wachten,voordat het probleem zich weer voor doet.



alexander242 0
badge

21 jaar

Dat het probleem alleen bij vorst voorkomt is correct. boven 0 graden werkt de voorgloeiinstalatie niet. dus dan komen deze klachten ook niet voor. overigens denk ik wel dat de dealer het aan het juiste eind heeft.



Opeltje 0
badge

21 jaar


Nog even een reactie,maar deze auto gloeide wel voor,ook als het boven de 0 graden is,zelfs als de motortemp. rond 50 graden lag gloeide hij nog voor.Wel wat korter dan ie kouder is,maar dat is logisch.Ik had op de gloeikaarsen een proeflamp aangesloten en de auto een aantal dagen meegenomen.

Voordat ik ging starten deed ik de motorkap open om te kijken of ie gloeide.Dit deed ie zonder problemen.Ook na het aanslaan ging hij nagloeien,dit deed ie door de gloeikaarsen pulserend aan te sturen.

Toen ie in het begin niet voorgloeide werd het kastje NIET door de ECU aangestuurd,ook niet toen ik de temp. sensor stekker los trok.Het kan dus de temp.sensor ECHT niet zijn.

Hij doet het echter tot op de dag van vandaag weer goed.Er zijn geen problemen meer.



alexander242 0
badge

21 jaar

graag gedaan alxander.

Opeltje 0
badge

21 jaar

Ooit nog weer wat van dit -keurig uitgelegde- probleem gehoord Alexander?

Siem Bijman 690
badge vip badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.