Opel Astra f 1.6i: vraag m.b.t. luchtslangetje

Bouwjaar: 1992

op het smoorklephuis zit een kap, hieruit komen 2 slagen, een gaat naar de luchtfilter en de ander(dunne slang) naar een ander slangetje dat uitkomt onderin het smoorklephuis(dikkere slang), deze 2 slangen zitten in elkaar, wanneer ik mn auto stationair laat draaien loopt ie slecht, wanneer ik deze slagen uit elkaar haal loopt ie als een trein, wanneer ik dan de slangen weer op elkaar zet loopt ie weer slecht. Hoe kan dit?

klaasvaak6320

Geplaatst door klaasvaak6320 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

even voor de duidelikheid,



de dikke slang gaat naar het luchtfilter. de dunnere naar het kleppendeksel. vanaf dit kleppendeksel gaat weer een andere slang naar het smoorklephuis. als dez motor slecht loopt als deze slangen aangesloten zijn, lijkt het mij dat de carterdruk erg hoog is......laat de motor eens lopen en draai de oliedop eens voorzichtig los. loopt de motor dan ook goed??


klaasvaak6320 (0), 20 jaar geleden

Klopt het dat er 2 slangen in elkaar gaan?



Wanneer het zo is dat ie beter loopt als de oliedop eraf is wat kan dan het probleem zijn?

cali-turbo (0), 20 jaar geleden

carterontluchting verstopt, controleer de carterontluchtingsslangen op verstopping, en ook de aansluitingen natuurlijk..

klaasvaak6320 (0), 20 jaar geleden

waar kan ik dit doen?

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

blijkt dat het niet om de carterontluchting gaat. het gaat hierbij om de voorverwarming, die niet meer aanwezig is door het niet originele filter. als je de slang lostrekt en hij loopt beter stationair, dan laat je meer lucht toe in het inlaattraject. mogelijk is je stationair regeling niet correct. bedoel je met slecht lopen te laag toeren stationair??


klaasvaak6320 (0), 20 jaar geleden

ja en uiteindelijk uitvallen, ik ben wel van plan z.s.m. weer het originele luchtfilter te plaatsen(die ik erbij kreeg bij aankoop auto) alleen ik mis 2 slangen zoals je kan zien.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

hier wordt het niet anders van ....overigens moet je het blauwe slangetje wel even dicht maken met bv een boutje. zodat er geen vacuum door kan lekken. ik denk dat het zwarte stappenmotortje in het injectie huis defect is. deze regelt het stationair toerental. (motor met zwarte schuifstekker met 5 draden)



ricardo9623 (0), 20 jaar geleden

De door jou omschreven slangetjes hebben niet met de carterdamp afzuiging te maken maar met de tempratuur regeling van de aangezogen lucht. De carterafzuiging is de dikke slang die naar je kleppendeksel gaat naast de distributieriem.

Het slangetje dat uit je smoorklephuis komt is een vacuum slangetje dat naar de tempratuurregelaar van de aangezogenlucht gaat dat in de kap zit. Als je dit langetje los trekt zuigt de motor valse lucht aan en gaat ie verhoogt stationair draaien. Het tempratuurregelaartje zit aan de binnenkant van de kap is van plastic +/- 5 cm lang met een koper schroefje er in, en regelt de tempratuur van de aangezogen lucht. De blauwe/groene slang gaat naar de plaats waar het originele lichtfilterhuis zat. In dit originele filterhuis zit een regelklep die koude lucht vermengt met warme lucht dat van het uitlaatspruitstuk afkomstig is. Dit voorkomt dat je originele luchtfilter bij koud en vochtig weer dichtslaat door vocht en en omdat je een monopoint injektiesysteem hebt heb je de verwarming nodig om bevriezing van je inlaatspruitstuk te voorkomen. Indien het lukt om met het door jou gemonteerde sportluchtfilter te blijven rijden moet je de blauw/groene slang afsluiten door middel dan een schroefje of tape.. De slechte stationaire loop kan worden veroorzaakt door defecte/vervuilde stappenmotor.

Het is aan te bevelen om je brandstofsysteem goed te reinigen en indien nodig vacuum slangetjes vervangen. Probeer de stappenmotor eerst te reinigen én weet zeker dat ie echt kapot is voor je 'm vervangt, want hij is vrij duur voor zo'm klein ding.... P.S. Het sportluchtfilter dat op de foto te zien is kan bij de rubberflens inscheuren en zo vuil en zand aan zuigen.

klaasvaak6320 (0), 20 jaar geleden

allereerst harstikke bedankt voor de uitgebreide info!



Is het stappenmotortje dat ding waar het stekkertje met 4 draden naast de gaskabel? hoe (makkelijk) is dit los te halen?



" Indien het lukt om met het door jou gemonteerde sportluchtfilter te blijven rijden moet je de blauw/groene slang afsluiten door middel dan een schroefje of tape"



ik ben van plan zsm het originele luchtfilter z.s.m. weer te plaatsen om dat iig uit te sluiten en om zeker te weten dat het dan goed is en geen 'scheuren' veroorzaakt. Wat bedoel je precies met 'indien het lukt?' (deze filter zat er nl. al op er heb er ca. 9 mnd mee gereden)

ricardo9623 (0), 20 jaar geleden

Om nog even op je laatste vraag terug te komen.....(ook al is dat erg laat)....

Die stappen motor is dat kleine zwarte elektromotortje dat als ik mij het goed herinner links van het inspuithuis zit en heeft ook een eigen kanaaltje naast de ingang van de smoorklep. Als het goed is dan zie je ook een klepje bewegen als je er in kijkt wanneer je motor draaid en gas geeft....



Ik bedoelde met "als het lukt om met dit sport luchtfilter te blijven rijden"...... dat ik in de veronderstellig verkeer dat met dit type (monopoint) injektie motor een koude lucht inlaat in de winter maanden kan bevriezen, maar kennelijk heb je daar geen last van gehad.....

ricardo9623 (0), 20 jaar geleden

Die stappen motor zit met twee thorax schroefjes vast, en volgens de vraagbaak moet je het O-ringetje altijd vervangen als je 'm los hebt gehad.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.