Opel Gt: Vragen over een CIH motor

Bouwjaar: 1973, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9

Graag zou ik opheldering zien in het volgende:
Ik lees verschillende verhalen over de CIH motor van Opel.
Zo staat er ergens beschreven dat wanneer het gaatje in het nokkenastandwiel precies boven staat de 1e cilinder op ontsteken moet staan. Echter, er gaan ook verhalen rond dat op die positie de 4e cilinder juist moet ontsteken.
Welke "diehard' verschaft hier enige duidelijkheid in.
Thx. Rini.

Opel GT

Geplaatst door Opel GT (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Gt? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Gaatje hoort boven te staan, verdelerkap demonteren en kijken of het streepje op de rotor, overeen komt met het streepje op het verdelerhuis.

Opel GT (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord, Harry. Maar als ik deze .pdf bekijk staat er weer heel wat anders beschreven.
http://www.opelclub.com/TuneUpPart1bJune...
Mocht je deze niet kunnen bekijken daarin staat ondermeer het volgende:
"To inspect timing marks for #1
TDC alignment, the camshaft dowel pin needs to be in the lower-center
“6 o’clock” position, at the same time that the small ball marker on the
flywheel is lined up with the pin in a window, on the lower passenger-side
rear of engine.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Jou pdf. heeft hetr goed. Gaatje onderin, dan staat de 1e op ontsteken.
Als je goed op de voorzijde van het nokkenastandwiel kijkt, zie je daar ook ergens een centerpunt staan bij de tanden. Onder de nokkenas zit een blikken steunplaatje met een inkeping. Als alles goed optijd staat, staat de centerpunt ter hoogte van de inkeping v/h steunplaatje. Als ik het goed heb, is dat ongeveer op 7 uur, klokswijs gezien.
De krukas kun je optijd zetten dmv. het kogeltje op het vliegwiel tegenover de pijl te zetten. Dit teken kun je zien aan de rechterzijde onder het uitlaatspruitstuk. Daar zit een gat in het blok, kort in de buurt van de oliedrukzender.

Gr.

ernst2884 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je het engels goed vertaald dan klopt het verhaal precies, om de ontsteking op tijd te zetten moet het merkteken bovenin staan, dan staat hij op ontsteken voor cilinder 1. Let wel op, het gaatje dat als merkteken gebruikt wordt moet niet helemaal op 12 uur staan, maar op 1 uur. (zie de tekening) De paspen moet wel op 12 uur staan. Daarna de ontsteking afstellen op het merkteken op de ontsteking of met een timinglamp op het merkteken op het vliegwiel of op de krukasopoelie.

Succes, Nico.

Opel GT (0), 15 jaar geleden

@Petje57: Als het pasgaatje voor de nokkenas op 6 uur staat, dan staat de centerpunt op 1 uur, volgens de PDF.
@Nico: Als het merkteken op 1 uur staat het pasgaatje voor de nokkenas op 6 uur volgens de PDF.

LOL...nu zeg ik eigenlijk twee keer hetzelfde...maar bekijk de PDF nog maar eens goed.
Jullie hebben allebei dezelfde mening, maar op die PDF staat het juist anders.
Opel heeft destijds goed z'n best gedaan om het ingewikkeld te krijgen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Rini.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je het dus goed bekijkt, maat het dus geen fluit uit of de paspen nu op 12 uur staat of op 6 uur. Het enige wat er dan aangepast moet worden is de stand van de rotor in de verdeler: nokkenas een halve slag anders dan ook de verdeleras een halve slag verder OF de bougiekabels een halve slag anders in de verdeelkap steken. Hoezo ingewikkeld ?????????? Simpeler kan het haast niet............

Gr.

jethro (0), 15 jaar geleden

Vanwaar de vraag??
Ontsteking cq de stroomverdeler inbouwen??
De vierde cilinder op tuimelen.
Kogel vliegwiel bij klinkje.
Dan de stroomverdeler met de vacuumdoos recht naar achteren monteren,en rotor bij streepje stroomverdeler.
Simpel.
Kind kan de was doen ;-)

Opel GT (0), 15 jaar geleden

Omdat ik bezig ben een blok te reviseren en het graag in elkaar wil steken zoals het hoort. Ik heb in het verleden vaker gesukkeld met een motor die niet lekker draaide. Als je dan gaat kijken en je ziet dat er ergens iets niet klopt raak je alleen maar verder van huis.
En met dat ingewikkeld doelde ik op een fout in de FSM van de Opel GT. Hierin staat een tekening waar de spie van de krukas beneden staat (cilinder 2 en 3 dus op BDP), de nokkenas met de paspen boven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Gt of stel zelf een nieuwe vraag.