Geachte medeforummers, Problemcar,
Enige tijd geleden heb ik een Opel Vectra GTS gekocht met een Z18XE motor. Ik heb een paar korte vragen, waarop ik hier antwoord hoop te vinden:
1) Is het mogelijk om het in mijn ogen wat lage stationaire toerental te verhogen? Ik vind die circa 650rpm best laag en de motor loopt hierdoor stationair ook wat onrustig heb ik het idee.
2) De auto kan via het display de bandenspanning weergeven. Dit is mogelijk als ik het goed begrepen heb dmv speciale ventielen. Ben ik door deze ventielen gebonden aan montage nieuwe banden bij de Opel dealer of kan dat anywhere zonder dat deze functionaliteit verloren gaat?
3) De airco werkt als een trein, maar maakt een licht industrieel, soms wat turbineachtig geluid. Bekend iets bij dit type auto of bij dit type bouwjaar en zo ja, wat kan het zijn en is het schadelijk?
4) De aanzuigbuis naar het luchtfilterhuis toe ziet er goed uit, maar kent een kneep vlak voor het huis. Is de aanzuigbuis van een CDTI 1.9 of een Z32SE groter in diameter en kan dit gemonteerd worden op het luchtfilterhuis van een Z18XE? Zo ja, wat zijn de onderdeelnummers van deze buizen?
Alvast dank voor reactie en met vriendelijke groet,
Aad
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nr 1 gaat via tech afstellen bij dealer
nr 2 maakt geen verschil met of zonder
alles past .je kunt overal je banden kopen
nr 3 airco hoor je niet te horen
nr 4 ?? denk niet het past doorsnede is groter
mvg willem2
Wat wil je bereiken met die andere aanzuigbuis naar het luchtfilter?
Dank voor de snelle replies.
@oldlord: An sich weinig, het zal niet veel uitmaken, maar misschien dat de combinatie van een wat vrijere doorstroom in de aanzuigbuis, het derestricten van de luchtfilterkast. een K&N vervangingsfilter, chiptuning van EDS of DBilas en het aanpassen van de uitlaat wel wat oplevert? Of zijn er mensen met ervaringen op het forum met dit soort modificaties en raden mij dit af?
Thanx en grtz,
Aad ~ Doix
15 jaar
Vervangingsfilter (om het even welk merk) waar olie in zit kan de luchtmassameter vervuilen. En dan loopt ie niet echt lekker meer.
Verandering van de aanzuigbuis zie ik het nut niet van in.
Als je chip-tuning overweegt de volgende tip: maak eerst een proefrit voor je koopt. Als er winst is moet je dat onmiddelijk voelen.
Er is nogal wat kaf onder het koren.
Ik ga met Oldford mee..
Als je iets doet,laat dan een goede chip ervoor schrijven waar je duidelijk iets van merkt..bij vele aanbieders is amper wat merkbaar en je betaalt er veel voor..
Als je je uitlaat compleet veranderd,is daar ( bijna ) niks van merkbaar,ja op het geluid na dan.
Elke PK die je erna nog eruit halen wilt,kost letterlijk handen vol geld..
Gr Stefan
15 jaar
Een vermogenswinst van 5 a 8 pk is mogelijk.... alhoewel het het geld niet waard is.
Indien je de airco inschakelt ben je de pk's alweer kwijt............................. :-------(
Gr. paul
ruil hem in voor een 3.2 motor
ben je net zo veel kwijt
mvg willem2
15 jaar
@kleijn: klopt, alleen ben je meer kwijt aan brandstof en verzekering + dat mogelijk ook het onderhoud in kosten hoger uitvalt ...... en dat met 30.000km per jaar is dan toch geen overweging, maar ik geef je gelijk, een 6 cilinder is niet te versmaden ....... dat geluidje ....
Grtz,
Aad ~ Doix
15 jaar
Vaak als je een Z18XE laat chiptunen moet je 98 tanken wat de kosten opvoert.
Je kan dan beter 2 andere nokkenassen erin laten leggen, scheelt 15 pk en gaat de motor niet rauw van stationair lopen.
Verder rijd ik al geruime tijd met een K&N inlegfilter (180.000km) en heb ik nog niet 1 keer problemen gehad met mijn MAF-sensor, ook niet na het reinigen en opnieuw inolieen van het filter.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar