close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Kadett E: Vreemd koelprobleem

Bouwjaar: 1991

Hallo,
Ik heb al een tijd een Kadett E waarvan ik een probleem niet opgelost krijg. Het betreft de koeling van de motor. Als ik in de file sta, krijgt de motor te weinig koeling door rijwind. De dashboard-sensor geeft hoge temperatuur aan; uit de blower in de auto komt (heel vreemd) geen warme lucht.

Ik denk dat er ergens een lek in het koelsysteem zit, maar verklaart dit ook de koude lucht in uit de blower?

Als ik de motor stationair laat lopen en net zolang wacht tot de fan van de radiator aanspringt (simulatie van rijwind lijkt me) spuit er nergens koelvloeistof uit de motor oid.

Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt, groet Rudolf

Geplaatst door

rudolf10578 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Opeltje ? lijkt mij op een koppaking.

oldtimer 0
badge

20 jaar

wat je kan doen is eerst het koelsysteem geheel bijvullen,doe dit met de beide voorwielen op een verhoging {stoep} zodat het hoogste punt bij de vuldop is.
laat de motor warmdraaien tot dat de kachel warm wordt en de vin gaat draaien.
Rij hierna een stuk met de auto,als de auto na die tijd erg wit rookt en de koelwater slangen hard worden is de koppakking lek.

Je kunt hem ook met ingeslagen ventilator helemaal afvullen, als er dan luchtbellen blijven komen is de koppakking lek.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Koppakking? Lekt de koelvloeistof dan uit de pakking? Die "witte rook", dat moet dan koelvloeistof zijn die verdampt?

rudolf10578 0

20 jaar

Het is een lek tussen de verbrandingsruimte en het koelsysteem.Vroeger toen de Peugeots op de trailer tijdens het transport al een lekke koppaking kregen noemden wij dat interne waterlekkage.Nu praat ik over 1972-73.Tegenwoordig zijn ze wat dat betreft prima.

oldtimer 0
badge

20 jaar

ik lees hier niet echt of het peil ook te laag was. en wat versta je onder hoge temperatuur?

Opeltje 0
badge

20 jaar

zit de kachelradiateur niet verstopt?
Dan geeft ie ook geen warmte,lijkt mij.
En te warm kan ie dan ook worden want geen koelvleistofcirculatie.
Of zit ik helemaal fout,Opeltje?

als de kachelradiateur dicht zit bljft de rest wel gewoon circuleren....

Opeltje 0
badge

20 jaar

je hebt de handel van de kachel toch wel op rood gezet

sarabande99 0
badge

20 jaar

Bedoel je met hoge temperatuur? is dat tegen het rode aan? of erin? Je vertelt dat je koelvin wel aanslaat.Dit is normaal bij langer stilstaan. Maar is je handeltje van warm/koud nog wel goed, met andere woorden bedient ie nog wel de klep van de kachel? Dan kan je de kachel wel warmer zetten maar dan blijft ie koud staan?
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

-De handel van de kachel werkt zeker. Dit had ik al gecheckt bij mijn pedalen :)

-Met "warm" bedoel ik dat de sensor in het midden staat op het dashboard. Hoger heb ik hem pas 1 keer gezien. Toen kwam er rook onder de motorkap vandaan. (Ik was vergeten de blower in de auto de hele tijd laten draaien in de file.)
Ik heb dus het idee dat er op dat moment iets goed mis is, want er komt dan geen warme lucht meer uit de blower. Het lijkt me dus dat er dan geen vloeistof meer circuleert.

rudolf10578 0

20 jaar

Voor de duidelijkheid: het lijkt er dus op dat bij een bepaalde temperatuur van de motor er geen koelvloeistof meer circuleert en dus raakt de motor over-verhit...

rudolf10578 0

20 jaar

misschien is de waterpomp versleten, dan circuleert het alleen als je rijdt op de natuurlijke werking, als je stilstaat moet de temperatuur heel hoog oplopen

Ramon9280 0

20 jaar

Ik heb mijn waterpomp onlangs vervangen met een nieuwe :), wegens een lek in de oude waterpomp...

rudolf10578 0

20 jaar

Is de motor door dat de waterpomp lekte een keer te heet geweest?
Zit je nu met de gevolgen er van een lekke koppakking.

Hans4037 0
badge

20 jaar

Ja, dat zou goed kunnen. Maar hoezo heeft een lekke koppakking gevolgen voor de koeling vd motor? Is een pakking lastig te vervangen?

rudolf10578 0

20 jaar

De compressie druk komt dan in het koelsysteem met alle gevolgen van dien.
Koppakking vernieuwen ik weet niet hoe handig jij bent,en de cilinderkop moet ook gevlakt worden.
De kopbouten moeten vernieuwd worden.
De bouten moet ook op een speciale manier worden aangetrokken.

Hans4037 0
badge

20 jaar

afvlakken van je cilinderkop, daar wordt je niet blij van. kost om en nabij de 250 euro's bij de opel dealer

mvdkant 0

20 jaar

250 euro ?????? Toch maar liever naar de echte dealer. En dat terwijl ze het zelf niet eens kunnen en naar een revisie bedrijf moeten. Een kop vlakken kost hooguit 50 Euro.

succes Rene

Rene9571 0

20 jaar

Ik lees hier in mijn vraagbaak dat het inderdaad behoorlijk wat werk is. Daarnaast lijken de reacties die ik kreeg niet allemaal te duiden op een lekke koppakking. Als de pakking lek is, dan heb ik toch koelvloeistof in mijn carter?
Zijn er verder nog ernstige gevolgen van het rijden met een lekke pakking?

rudolf10578 0

20 jaar

Ligt er aan hoe de koppakking lek is soms komt er koelvloeistof in de olie,maar bij jou komt de compressie druk in het koelsysteem.
De druk in het koelsysteem kan daardoor zo hoog worden dat er een waterslang of de radiateur barst

Hans4037 0
badge

20 jaar

Aha...nou dan heb ik dus een serieus probleem met een lekke koppakking...het is dus geen kwestie van het kleppendeksel losdraaien en een nieuwe koppakking-plaat (want zo ziet zo'n ding er toch uit) erin zetten?

rudolf10578 0

20 jaar

hallo, als je er zelf zo weinig verstand van hebt raad pleeg dan in ieder geval een deskundig iemand om erger te voorkomen. succes Rene

Rene9571 0

20 jaar

Ik twijfel sterk of het wel aan de koppakking ligt, want:

1. - Je zegt dat ie een keer te heet werd en ging roken in de file, dat duidt meestal op een niet werkende ventilator van de radiator. Dat kan af en toe voorkomen, soms wel draaien en soms niet. 9 van de 10 keer is het roestvorming op de stekkers van de bedrading. Kan natuurlijk inderdaad ook zijn gekomen door de lekke waterpomp.

2. - Als de koppakking lek is, en dus druk opbouwt in het koelsysteem, dan werkt de kachel normaal gesproken nog WEL. Bovendien moet dan je koelvloeistofpeil langzaam zakken (zoals Opeltje al zei) en moeten er luchtbellen in je expansievat komen bij draaiende motor.

3. - Je zegt dat de temperatuurmeter in het midden blijft staan en dat de fan ook wel aanslaat, dat is normaal.

Mijn conclusie/vermoeden:

OF de kachelkraan / bedieningskabel is kapot (je had het "gechecked met je pedalen", wat bedoel je daarmee?) OF er zit lucht in de verwarmingsradiator (veel minder waarschijnlijk maarje weet nooit)

Ik zou dat eerst donders goed controleren voordat je een koppakking laat vervangen..

Groeten Ronald

rfbroek 0

20 jaar

Dank voor je antwoord.
-Ik heb zelfs al de sensor van de radiator vervangen, om er zeker van te zijn dat hij bij de juiste temperatuur aanspringt. De fan springt zeker iedere keer aan, contactjes heb ik allemaal gecontroleerd.
-Wat ik bij de pedalen gecheckt heb is of de warm/koud schakelaar in de auto zeker werkt en dit klopt.

Het lijkt er dus op dat bij een bepaalde temperatuur van de motor de vloeistof niet meer circuleert. Dan trekt de blower alle warmte uit de kachel.
Dat lijkt inderdaad op lucht in de kachel op dat moment...

rudolf10578 0

20 jaar

Wat Opeltje al zei - de rest van t koelsysteem blijft circuleren. Heb je werkelijk de kachelkraan open en dicht zien gaan als ie bediend wordt? Dus ik bedoel niet dat je de voorruit / voeten(verwarming) -hendel voelt werken door de lucht die geblazen wordt daarnaartoe, maar de kraan zelf! Die zit namelijk opgenomen in het koelcircuit.

Als die ECHT goed is zit misschien toch je verwarming dicht, of (ZEER onwaarschijnlijk)lucht in die radiator.

Groeten, Ronald

rfbroek 0

20 jaar

Mmmm...ik had het inderdaad over die hendel. Ik voel op een gegeven moment geen warme lucht meer uit de blower komen. Waar zit die kraan dan? Dan ga ik dat nu ff controleren...

rudolf10578 0

20 jaar

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waar die kraan precies zit. Meestal zit ie in de motorruimte vlakbij het schutbord waar de dunnere slangen de passagiersruimte ingaan (naar de kachelradiator), maar hij kan ook in die ruimte zelf zitten in het dashboard. Maar ik durf te wedden dat Opeltje precies kan vertellen waar ie zit.

Overigens kan het inderdaad zo zijn dat de kachel met een niet meer bediendbare kraan (die toevallig nog een beetje open staat) toch eerst even warme lucht geeft en daarna niet meer.

Zo'n kraan ziet er uit als een vierkant blokje, altijd met 2 slangen en een kabel van de bediening eraan.

Succes! Groeten Ronald

rfbroek 0

20 jaar

Nou hij geeft dus altijd warme lucht behalve in de file...schakelt die kraan zichzelf uit oid?

rudolf10578 0

20 jaar

Net nog even de motor lang stationair laten draaien, zodat de temperatuur van de motor omhooggaat. De fan springt meerdere keren achter elkaar aan, maar het blijft vreemd dat er geen koelvloeistof door de kachel lijkt te spoelen...

rudolf10578 0

20 jaar

Niemand??

rudolf10578 0

20 jaar

Tegenwoordig zit er geen kachelkraan meer tussen er stroomt altijd warme koelvloeistof door de kachelradiateur.
Warm of koud wordt geregeld door een klep die de aanvoer lucht door of niet door de kachel laat gaan.
Als er veel lucht in het koelsysteem komt door bijv. een lekke koppakking blijft de kachel koud

Hans4037 0
badge

20 jaar

Ik heb dit probleem ook een keer gehad en bij mij was het een heel simpel probleem. De kabel van de schuif waarmee je je verwarming op warm of koud zet was bij mij uit die schuif gebroken. Ik heb dit verholpen door die kabel er weer aan vast te maken met een Ty-rip

Peejee 0

20 jaar

je kabel van de schuif kan kapot zijn!! Mij lijkt gewoon dat je je koelsysteem niet geod gevuld en ontlucht hebt!

bij het opnieuw vullen (door jou of vorige eigenaar) kun je de leiding naar de kachel meestel met een onlucht schroef even ontluchten..doe je dit niet dan blijft daar lucht inzitten en warmt de kachel vaak helemaal niet of inderdaad in de files bij gestationeerd toerental ook niet! Dat je auto veel te warm wordt ligt er dan waarschijnlijk aan dat ook in de rest van je koelsysteem t water niet goed circuleert!

Eeen lekke koppakking zou kunnen maar onlucht eerst maar eens die kachelleiding en als ie dan nog te warm wordt dan controleer gelijk of je thermostaat wel opengaat!

grt tim

thei11316 0

20 jaar

Hoi Tim, bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad nog steeds hetzelfde probleem. Ik ga meteen kijken of ik die ontluchtschroef kan vinden.

rudolf10578 0

20 jaar

Heeft mijn Opel Kadett uit 1991 wel een ontluchtschroef in het koelsysteem?????????

rudolf10578 0

20 jaar

Nou mensen, ik ben van het probleem af.
De auto is gestolen. Snik, ik slaap er zelfs slecht van...

rudolf10578 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.