Opel Omega: waar is dat koelwater toch naar toe?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: C20XEV

Verleden jaar een Omega B gekocht voor belachelijk weinig geld, reden: motor snik heet gelopen en totaal in de vernieling gereden.

geen probleem dacht ik, andere motor zoeken en erin plaatsen. motor gezocht en gevonden, had wel wat kilometers maar de compressie en prijs was goed. dus de motor er in, nieuwe radiator (omdat deze gebasten was) en thermostaat geplaatst, bleek ook nog de verdamper stuk te zijn, ok geen probleem de gasman heeft deze vervangen door een nieuw exemplaar en afstelt.

een tijdje ging alles goed maar na een 2000km zijn de probleem begonnen. het koelwater verdween eerst wat langzaam, ik dacht eerst dat ik slecht ontlucht had, maar het water bleef verdwijnen ook begon het toertal van de motor op gas op 2000t/m te blijven hangen op benzine had de wagen het ook. dus gasklephuis eens onderhanden genomen en het probleem is op benzine verholpen maar op LPG zit de wagen nu op 2500t/m te draaien. en de motor heeft dit ook alleen maar als hij warm staat.

dus als ik met onbelaste warme motor op gas, even boven de 1500t/m kom dan blijft hij hangen en kruipt heel stilletje naar de 2500t/m (hij doet daar ongeveer een 1minuut over) een klein beetje belasten (dit is echt niet veel) tot onder de 1500t/m valt de motor terug naar stationair toerental.

ondertussen (na 5000km) verliest de wagen ongeveer 3 liter op 200km en is de katalysator ook al stuk (rammel rammel)
de wagen start heel moeilijk zowel koud als warm. maar heel soms slaat hij direct aan. ook is soms er bij koude start ook het gevoel dat er meer 3 zuigers gebruikt worden, maar dat is snel weg. op een koude motor gaat de wagen opmerkelijk beter als met warme motor, nu niet dat je mij hoort klagen over de prestatie van de warme motor. want op benzine gaat deze dan weeral wel goed. temperatuur blijft trouwens ook mooi constant tijdens het rijden. het wijsertje staat mooi op 90°c en zolang we niet stil staan blijft het ook daar.dus ook redelijk normaal

de uitlaat gassen zijn kleurloos, dus geen witte rook, ook bij het starten niet. ook de olie is zuiver. ik heb er al karton onder gelegd om te zien of er ergens een lek is maar dit gaf ook geen resultaat, tenzij enkele lekjes van de airco.

wat mij ook opvalt is dat het koelsysteem soms enorm onderdruk staat en andere keren dan weeral niets, maar dan ook echt niets., precies of het al eens open gedraaid is.

na een lange rit hoor je bij stilstaande motor, de koelvloeistof echt koken in het systeem. en dan kookt het ook over als je het expansievatje opent.

ik ben al een paar keer langs geweest bij de gasman en deze blijft beweren dat de lpg installatie goed afgesteld is en het toerental probleem elders van de motor moet komen.

wat ik ook al gevonden heb is dat er vloeistof ( olie/water?) in het spuitstuk zit, maar dat kan misschien nog elders vanaf komen.

de timing van de distributie is ook nog steeds goed. en er zijn geen motoralarmen.

ik vind ook dat de wagen redelijk veel benzine verbruikt om op gas te rijden. de wagen start nu wel op benzine en omdat hij moeilijk aanslaat is dit misschien de reden.

ik denk er aan eens de kop eraf te halen en de koppakking te vervangen.

iemand anders nog een idee waar het aan kan liggen? want mijn ideeën zijn op. ik heb altijd aan wagens gewerkt en heb ook wat redelijk veel materiaal ter beschikking dus hou jullie niet in :-)

DRJ

Geplaatst door DRJ (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

harnak (0), 14 jaar geleden

als je de kop er af hebt kijk dan ook naar de kleppen en laat hem testen of hij niet gescheurd is

DRJ (0), 14 jaar geleden

ik legt er een andere kop op. deze ligt al klaar (kleppen geslepen en gevlakt) en zo hoef ik niet te wachten. onderdelen genoeg.

kleijn (0), 14 jaar geleden

word dat belachelijk weinig geld toch in een ander pespectief gezet zo
groet willem2

DRJ (0), 14 jaar geleden

@kleijn: nou... omdat hier blijkbaar toch mensen zijn die mijn rekening willen maken , zal ik deze mensen even helpen. als ik naar de totaal prijs kijk met aankoop van de wagen, de andere motor en al kosten die ik er al aan gedaan heb, samen met de kosten die ik nog verwacht. dan kom ik juist aan de helft van de prijs wat er voor deze wagen van hetzelfde type en opties wordt gevraagd 2dehands particulier. dus ja dan is dat nog altijd goedkoop.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=DRJ]@kleijn: nou... omdat hier blijkbaar toch mensen zijn die mijn rekening willen maken , zal ik deze mensen even helpen.[/quote]
U Bedoelt ?

DRJ (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]U Bedoelt ?[/quote]
tja dat er hier precies mensen zijn die mijn financiële keuzes in vraag stellen. terwijl ze de situatie helemaal niet kennen. ik heb momenteel een wagen met een probleem waar de meeste garagisten die ik ken niet op kunnen antwoorden, ik dacht hier gelijkgestemde zielen te vinden om mee over het probleem te kunnen nadenken of die misschien ook al zoiets mee gemaakt hebben. hier kan het forum natuurlijk niets aandoen, maar ik geef deze mensen dan wel een antwoord.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

loopt ie niet op 2 brandstoffen
dit omdat je aangeeft dat er op gas rijdend een hoog benzine verbruik is
controleer eens of er geen koelmiddel in je inlaat traject komt via een lek in een gasklephuis voet(pakking)

DRJ (0), 14 jaar geleden

aan de 2 brandstoffen daar heb ik ook al aan gedacht maar de pomp valt uit van het moment de wagen naar gas overschakelt. misschien wel een lekkende injector waardoor de resteerde druk daar een uitweg zoekt?

dat van het gasklephuis is al reeds gecontroleerd bij het proper maken van de gasklep. maar misschien is een extra en nauwkeurige nazicht van dit stuk misschien wel een goed idee.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik denk dat kleijn het anders bedoelt heeft en jij het verkeerd hebt opgevat..

Kijk je hebt die auto goedkoop gekocht,en je weet niet wat ze er allemaal aan gedaan hebben,en niet dat je dalijk van het één in het ander probleem valt wat allemaal de nodige kosten met zich mee brengt.

Maargoed,auto rijden is nu eenmaal duur,en het wil niet zeggen dat je hem voor alles naar de garage brengen moet,maar soms is gissen > missen en meten > weten,om vaak onnodig onderdelen te vervangen,wat niet de bedoeling is.en we zijn er ook niet om iedereen een rib uit het lijf te trekken,maar om elkaar onderling te helpen.is mooiers is er niet,toch..

Gr Stefan

kleijn (0), 14 jaar geleden

natuurlijk zit ik hier niet om een ander te kleineren
waarom zou ik .
mijn zoon kreeg van opa een kadetje .
moest nog wel even voor 1300 euro aan verspijkert
worden dus nee laat maar .
mvg willem2

AsconaCVintage (0), 14 jaar geleden

ik heb eens een gelijkaardig probleem gehad met een oude peugeot 605: het bleek compressieverlies te zijn van de cylinders naar het koelwater. Daardoor wordt het water weggeduwd, loopt de motor warm en gaat het water koken. De garage heeft dan als test een soort fluorescerende kleurstof bij de benzine gedaan die dan terechtkomt in het koelwater. Oplossing: nieuwe koppakking.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.