Hallo,
Ik heb een Vectra 2.2 Diesel station Sportedition II uit 2000 en heb het volgende probleem. Als ik met de caravan rijd dan loopt de temperatuur naar mijn mening te hoog op. De eerste 15 minuten blijft de temperatuur hangen rond de nomale waarde van 95gr. Daarna loopt het op naar rond de 100Gr. Lager komt ie dan niet meer. Mochten we dan bergopwaarts gaan dan kan moet ik enorm op het toerental letten, het mag niet onder de 2000RPM komen, komt het wel lager dan schakel ik terug. Tot dus ver gaat het dan nog redelijk goed. Als we tegenwind hebben dan is de snelheid nog steeds vast te houden maar de temperatuur loopt dan wel de spuigaten uit. De meter schiet omhoog en komt zelfs in het rood. Oké, de motor moet harder werken maar de koeling moet dat toch bij kunnen houden? Ook bij vals plat, d.w.z heel flauwe hellingen waarbij de snelheid gemakkelijk behouden kan worden, ontstaat dit probleem.
Mijn auto heeft inmiddels 250000Km op de klok staan en loopt verder nog als een zonnetje.
De dealer zegt dat het mogelijk de tweede trap zou kunnen zijn van de koelventilator, die zou sneller moeten draaien als de temp boven de 104gr uit komt. De ventilator doet het in de eerste trap. Heeft iemand dezelfde ervaring als ik en eventueel een oplossing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
probeer eens de radiator uitwendig te reinigen met een geschikt reinigingsmiddel, wij hebben hiervoor een reinigingsmiddel op basis van een verdund zuur, en je scdhrikt wat er dan uit zo'n ding komt gelopen. wel GOED naspoelen met de tuinslang ofzo.
na 250.000 km lijkt me dit een logische stap.
groeten Marcel
Marcel,
Bedankt voor je reactie.
Kan dat uitspoelen met ingebouwde de radiator? Wat voor zuur is dat en kan ik dat eventueel ook in de buurt van Groningen bemachtigen. Ik heb overigens onlangs de radiator bekeken en kan niet zeggen dat er veel troep te zien was, tijdens het wassen van de auto heb ik de radiator met een waterstraal bespoten, er kwam toen niets noemenswaardig uit. Bij de garage zeggen ze dat de radiator invendig verstopt zou kunnen zitten. Is dat ook uit te spoelen?
17 jaar
Muggelijken bakken vast in de kleine doorlaatkanalen van de radiator, een muggenlosweker en de radiator goed uitwendig behandelen en met een niet te harde straal water de hele radiator van achter naar voor doorspuiten,met eeen te harde straal buig je het dunne materiaal van de radiator om en vererger je het probleem.
Voor de inwendig vervuilde radiator zijn er schoonmaakmiddelen waarmee je de radiator kunt flushen, maar een oplossing ,met huishoud soda werkt ook prima, na een tijdje ermee te ebben gereden weer vervangen door normale koelvloeistof.
Cor
Wij gebruiken voor het uitwendig reinigen een product dat door volvo wordt voorgeschreven, maar ik denk dat elke truckdealer in jouw omgeving je tegen een geringe vergoeding je wel een een half litertje van dat spul kan helpen. ( wij gebruiken ongeveer 1/4 liter voor het complete koelblok van ca 1vierkante meter). Met een gewone waterstraal zonder reinigingsmiddel begin je niets, het is wat cor zei, er zit van allerhande rommel, incusief muggelijken vastgebakken tussen de lamellen, ook gewoon rijstof en olie/vet/zoutafzettingen werk je met water niet weg.
De afzetting is met het blote oog nauwelijks te zoen, maar als je het middel gebruikt, laat inweken voor een paar minuten, en dan het spul grondig uitspoelt, sta je versteld van de zooi die eruitkomt. en ja, je kunt het bij een gemonteerde radiatuer gebruiken, aanbevolen is wel de motor te laten lopen, en wachten tot de vin ook gaat meedraaien, zodoende het middel vanaf de voorkant DOOR de radiator gezogen wordt.
Groeten Marcel
Dank voor jullie advies, ik zal binnenkort eens kijken of ik dat spul kan bemachtigen. Dat schoonmaken kan immers nooit kwaad.
Ik kwam al Googlend een advertentie tegen van een Vectra die een versterkte koeling heeft. Ik heb de adverteerder gevraagd wat hij ermee bedoelde. Hij melde mij dat hij af fabriek een afneembare trekhaak heeft laten monteren en dat zijn auto toen is uitgevoerd met een grotere radiator. Nou vraag ik mij meteen af waarom Opel niet standaard die grotere radiatoren toegepast heeft.
Over het inwendig reinigen met een soda oplossing ben ik toch enigzins sceptisch. De radiator is opgebouwd uit aluminium en aluminium lost in soda op. Oke, dan zou je dus kunnen denken dat hij schoon wordt van binnen. Maar wat voor schade kan je dan wel niet oplopen? Ik denk dan niet alleen aan de radiator maar ook aan onderdelen van de motor of zo.
Over mijn vragen betreffende de koelventialator dat die een tweede trap zou hebben zou ik graag ook reactie van ervaringsdeskundigen krijgen. Tijdens mijn vakantie sprak iemand over een dubbele fan in plaats van een enkele. Is hier ook iemand ervaren mee?
Groeten
Steve
17 jaar
Hoi Steve,
Als je hier zoekt, vind je veel van dit soort problemen, ik had zo'n zelfde probleem met mijn Zafira en de caravan, twee maal bij de grote beurt aangegeven dat ik dit probleem had, de garage vond dit niet zo erg, bij mij liep de meter tot het tweede rode streepje.
Ik heb de radiateur goed doorgespoeld met water, vervolgens heeft een monteur nog een keer de auto aan de computer gehangen, daar bleek dat dat een sensor een verkeerde waarde van mijn koelvloeistof aangaf, namaelijk 87 graden, terwijl de vloeistof 92 graden was.
Nadat deze vervangen was (16 euro) zie je de dat de auto bij 97 graden begint terug te koelen, schijnbaar begon mijn fan te laat, waardoor hij niet teruggekoeld kon worden, zolang ik niet rustiger ging rijden.
Hier de link, http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... waar meerdere mensen met problemen en oplossingen hebben gereageerd.
Succes Richard
soda in het koelsysteem kan geen enkel kwaad.
Je moet er geen maanden mee blijven rondrijden, maar zo een dag of 2 is een uitstekende manier om alle troep uit het systeem te kunnen spoelen. Ik gebruik het zelf al sinds jaar en dag, als een koelsysteem is behandeld met een radiatorpil, om de zooi na reparatie eruit te spoelen, en ook na een lekke koppakking, als er olie in het koelsysteem terecht is gekomen.
Alu lost inderdaad wel op, maar als je een nieuw gebouwd motorblok met soda zou vullen, duurt het wel een paar jaar voordat het blok zover dun is dat hij begint te lekken.
Ikzelf laat er twee dagen mee rijden, daarna goed uitspoelen met de tuinslang. afvullen met water, weer laten aflopen en daarna vullen met een goede kwaliteit koelvloeistof.
Eventueel is er van Kroon, ook een speciale reiniger te krijgen, maar ik weet niet wat die kost, en of dat net zo goed werkt als soda.
Groeten Marcel
Het volgende probleem heeft zich inmiddels voorgedaan, mijn airco doet het niet meer. Gisteren bij een airco en radiotoren specialist geweest en hij melde me dat het gas er uit is. Hij adviseert me om gezien de "problemen" met het caravan rijden de radiator te vervangen. Spoelen zou volgens hem niet helpen. Hij heeft me een prijs gegeven voor een nieuwe radiator én een condensor voor de airco (ondanks we niet eens zeker weten of die stuk is) van 300,-- incl BTW. Bij de Opel garage heb ik daar nog geen eens de radiator voor.
Maargoed, spoelen of vervangen doet er nu niet toe, we gaan toch pas volgend jaar weer met de caravan op stap. Ik zou graag willen weten of er mensen zijn die ervaring hebben met het stuk gaan van de airco en wat er aan de hand zou kunnen zijn met die van mij. Zomaar een condensor vervangen is wel leuk natuurlijk maar als daar niet het probleem zit dan is dat zonde van mijn geld en tijd. Wie weet wat het kan zijn? Ik hoor het graag.
Groeten
Steve
17 jaar
je airco kan ook uitgaan als je moter te warm word
17 jaar
Nee, dat is het niet, de airco is defect, hij koelt gewoon niet meer. De compressor draait nog maar het systeem wordt niet koud. Dit heeft niet te maken met een te warme motor. We rijden nu niet meer met de caravan en dit probleem heeft zich onlangs voor gedaan. Zelfs bij een koude motor doet de airco het ook niet.
17 jaar
Is het niet zo dat de pomp niet eens MAG KUNNEN draaien als er te weinig koelmiddel in zit, want met te weinig koelmiddel gaat je pomp ook kapot (koelmiddel zorgt ook voor koeling en smering van de pomp).
Inderdaad dat klopt Sjaak, de compressor mag niet draaien als het systeem niet meer koelt, de lage drukschakelaar treed op bij een druk lager dan 2 bar ofwel heeft het systeem een temperatuur van 0 °C.
Deze zorgt ervoor dat de compressor wordt uitgeschakeld!!! Wanneer er te weinig koudemiddel inzit (dus geen gas) krijgt de compressor ook geen smering meer.
Maar er is een maar er kan nog wel genoeg druk en een te weinig koudemiddel aanwezig zijn, waardoor opgemerkt wordt dat de airco niet meer genoeg koelt en de compressor gewoon aanslaat.
Dan wordt het een ander verhaal en blijft de compressor door draaien totdat het systeem voor 95% is leeg geraakt, de compressor raakt oververhit (geen smering) einde verhaal van de compressor.
Ofwel de lage drukschakelaar werkt niet en blijft de compressor gewoon door draaien.
@Steve Mansveld hetgeen de airco en radiatoren specialist vermeld kan kloppen dat het koudemiddel eruit is, MAAR om nu te zeggen dat je de radiator en condensor moet vervangen dat is ONZIN.
De radiator en condensor staan los van elkaar das punt 1.
punt 2: Als er geen drukproef is gedaan op het airco systeem kan er geen lek op gespoord worden, als de condensor kapot is komt het wel uit of daar een lek zit, misschien zit het lek wel elders? want zeker is... dat als er geen koudemiddel meer in het systeem zit er een lekkage ergens in het systeem zal zitten..
Je hebt groot gelijk niemand wil zomaar geld uitgeven als het niet nodig is, wellicht zit deze om werk verlegen en zomaar iets zeggen zonder duidelijke diagnose durf ik zelfs niet te zeggen.
Ik kan je helaas geen bevredigend antwoord geven wat er bij jou aan de airco scheelt, hiervoor zal een duidelijke diagnose gemaakt moeten worden.
Toch geef ik je dit advies: Ga niet af wachten tot de zomer er weer aan komt om met een leeg airco systeem te blijven rond rijden, want het aanwezige vocht wordt alleen maar meer en zorgt voor corrosie, daarbij alle O - ringen drogen uit en wordt het kwaad tot erger, waardoor je wel ééns met een vette streep door de rekening te maken krijgt.
Theo, Stek erkend gediplomeerd Auto Airco Monteur.
Kan iemand de naam van die muggenlijk spray geven???
dank
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar