Opel Astra: Warmte probleem

Bouwjaar: 1991

Allereerst Welkom,

Ik heb me zojuist lid gemaakt, na vele goede reacties en serieus meedenkende personen.
En hoop dat jullie me als leek kunnen helpen met het volgende probleem.

Ik heb een opel astra gt 1.4i uit 1991 en bevat de volgende motor:
C1.4SE u9
Deze heeft pas een grote beurt gehad en rijdt ook perfect.
De kilometerstand staat nabij op 210.000 km.
Alleen ik zit met het volgende, sinds een paar dagen geeft de auto een hoge temperatuur aan.
Nu ben ik zojuist er achter gekomen, dan er bijna geen olie meer aanwezig was, heb er net 2L 15/40 erbij gedaan en de peil geeft nu weer alles normaal aan (peilstok) echter is het probleem nog niet verholpen.
Zodra ik rij zit de temp rond de 70 hooguit 90 graden.
Dit was voorheen ook zo alleen de laatste dagen bij het optrekken zie je gewoon de temperatuur sensor omhoog schieten.
Verder heb ik de koelvloeistof gecontrolleerd deze is gewoon van kleur en staat hij gewoon op max, ook de olie ziet er goed uit vloeibaar en geen drap ook geen drap op de dop.
De motor zelf is ook droog en in orde.
wat kan dit zijn, de temp ging na de 100 graden bij stationair draaien en ik hoor geen fan aanspringen dus heb ik de auto maar uitgezet om schade te voorkomen.

hoop gauw iets te horen.

mlfke

Geplaatst door mlfke (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hans4040 (390) PRO, 19 jaar geleden

Ja Michel , welkom .
Controleer eens de temperatuurschakelaar die aan de zijkant van de radiateur zit .
Die moet er voor zorgen dat de fan aanspringt als het te heet wordt.
Misschien draadje los?
Als je die 2 draadjes met elkaar doorverbind , moet de fan gaan draaien.

mvg,
Hans.

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Als de motor stationair loopt dan loopt de temp. altijd wat hoger op omdat er geen rijwind is.

100 graden is opzich niet zo'n probleem, pas als hij in het rode gebied (110 graden) komt kun je m beter uit zetten.

Maar t kan aan t thermo kontakt in de radiateur liggen, deze stuurt de ventilator aan.

Maar check eerst of de bovenste slang naar de radiator goed warm wordt, zo niet dan zal de thermosstaat niet goed open gaan.

Willem

sjaak10918 (0) PRO, 19 jaar geleden

lijkt me in eerste instantie een kapotte thermostaat, of er is geen circulatie van de koelvloeistof (waterpomp kapot)

mlfke (0), 19 jaar geleden

Allereerst bedankt voor de snelle reacties!
De bovenste slang (na radiator) en onderste slang vanaf radiator worden goed warm.
Dus bij de radiator aan de zijkant zitten 2 draadjes, die moet ik dus gewoon verbinden?

kasperht (0), 19 jaar geleden

Die 2 draadjes moet je even doorverbinden. Als het goed is gaat de fan dan draaien. Als zo is, dan is waarschijnlijk de thermoschakelaar in de radiateur defect: deze hoort normaal een signaal te geven bij 100grC om de fan aan te laten springen.

mlfke (0), 19 jaar geleden

bij 100 graden pas, is dit niet veels te hoog dan?
Kan ik er ook een temperatuur sensor in hangen die aanspringt rond de 90 graden.

kasperht (0), 19 jaar geleden

Er zijn temperatuursensor op de markt die volgens mij bij 92 graden schakelen. Maar 100 graden is geen enkel probleem...
Het systeem staat onder druk, waardoor het kookpunt van koelvloeistof pas ergens bij 120 graden ligt, dus 100 graden is geen enkel probleem voor je auto. Normaal gaat de fan aan bij 100 en slaat af bij 95 graden.

tijne (0), 19 jaar geleden

mijn ven gaat pas aan bij de 105 graaden ne stopt bij de 90 weer dus moet je je niet druk om maken.

maar dat jou meter met optrekken zeer snel oploopt klopt niet maar ik verwacht dat dat eerder een elektries probleem van je metertje is (printplaat achter de toerenteller kapot of senzor of massa van de motor).

gr tijne

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.