Hallo!
Ik wil graag elektrische ramen in mijn Astra F uit '95 monteren. Ik ben bij de dealer langs geweest om te laten checken of mijn auto door al op voorbereidt is; dit is echter niet het geval.
Nu las ik op internet dat, wanneer je de deurstekker loshaalt en de bovenste twee gaten bedraad zijn, in principe met de juiste kabelboom in de deur, er toch elektrische ramen op kunnen. Dit is namelijk wél het geval.
Nu is mijn vraag; klopt het dat, als ik een goede kabelboom in de deur legt, ik dan naast de centrale vergrendeling, de audio en elektrische spiegels, ook mijn elektrische ramen kan laten werken?
Mijn huidige kabelboom is in feite nu helemaal door deze drie bezet en biedt dus geen mogelijkheid voor elektrische ramen.
Iemand een idee voor de oplossing?
Groeten,
R. Boxum
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat met je deurstekker klopt, bovenste 2 pinnen is electrische ramen
kijk ook of er in je zekeringkast al voetjes op de plek zitten waar later een (30A) zekering in past, of dat de zekeringvoetjes ontbreken.
en een kabelboom van een astra f met electrische ramen, is volledig, en deze zet je over in je deuren.
daarop zitten dus aansluitingen voor: electrische ramenmotor, bedieningspaneel, speaker, tweetertje, centrale vergrendeling, electrische spiegels. dat is dus geen probleem.
je zoekt nu dus een set van de sloop of internet, dat uit een astra f komt. geen station, geen corsa, geen combo. moet echt astra f zijn. de complete set bestaat uit : deurpanelen zonder raamslingergat, en met bedieningspaneelte, de 2 raammotortjes met mechanisme, en de kabelboompjes uit de deuren.
een compleet setje is meestal niet duurder dan 150,-
per jaartal zijn de setjes iets anders, sommige hebben wel een datastick aan beide kanten, sommige aan 1 kant, sommige aan geen kant. datastick zorgt dat als je de knop voor bv naar beneden langer dan 1 sec. inhoud, dat het raam uit zichzelf helemaal opend of juist sluit. zonder datastick moet je dus zelf de knop in blijven houden.
maar ik heb dus links wel, en rechts niet,. nou maakt dat niet uit maar niet dat je denkt dat er iets kapot is.
voordat je de boel overzet test je je setjes ( liefst al bij aankoop)
huidige deurstekker even losdraaien, nieuwe kabelboomstekker erop, motortje en bedieningspaneeltje eraan, zekering erin, contact aan en testen maar.
overzetten is simpel. je haalt je deurpanelen eraf, boort de 3 popnagels los van je huidige raammechanisme, haal de geleiders los, schuift de oude schaarmechanismes van je raam, en je houd je raam op zn plek door tape op je raam, op je deurstijl vast te maken.
je haalt je kabelboom los en eruit, en vervangt deze door de nieuwe. schuif de nieuwe mechanismes met motortje op je raam en pop het vast op de 3 zelfde plekken als je oude zat. stekkers weer aansluiten, deurpaneel erop, 30a zekering erin. en gaaaan
succes. vooral succes met het vinden van een set. die zijn nogal gewillig onder astra f (gsi) rijders :)
Bedankt voor de goede info alvast!
Ik heb vanmiddag even naar de zekering en die pinnen gekeken in de deurstekker, maar het vreemde is dan er GEEN zekering in de zekeringkast zit, maar dat er WEL spanning op de twee pinnen staat in de deurstekker!
Ik heb daarna de zekering er gewoon in gezet (30A) en er blijft gewoon spanning op staan.
Weet u zeker dat deze twee polen (de bovenste, naast elkaar) voor de electrische ramen zijn? Het zou natuurlijk prima kunnen, maar ik vind het wat vreemd dat ze zonder zekering óók spanning geven. Of werkt dit niet op deze manier?
Dan vroeg ik mij ook nog af, dat kleine zwarte paneeltje waar de schakelaars v/d ramen in horen, die heb ik natuurlijk nu niet. Er zit bij mij nu een soort gleuf/uitsparing in. Is het de bedoeling dat ik straks alleen het gleuf/uitsparing eruit haal en daar het schakelpaneel in zet? Of moet ik dan gelijk het hele paneel inclusief handvat veranderen? (in feite de hele deur aan de binnenkant vervangen)
Dat ik dan nog steeds zit met het gat in het paneel van de raamslinger dan weet ik, maar ik heb er blijkbaar zeldzame bekleding in en dus wil ik het paneel graag houden en alleen dat schakelstuk vervangen. Kan dit?
In ieder geval bedankt voor uw moeite.
M.v.g. Rutger Boxum
17 jaar
nee ik dacht dit eerst ook, alleen bedieningspaneeltje overzetten, maar dat gaat niet
het beste is gewoon de andere panelen erop zetten,
buiten het feit dat je raamslinger gat dan weg is, je kan WEL het paneeltje met knopjes uit een deurpaneel halen, maar deze kan je NIET in jouw deurpaneel zetten. die uitsparing kun je niet los krijgen. je moet dus echt je hele deur aan de binnenkant vervangen.
2 opties als je perse je zeldzame motiefje wilt houden,
of je moet erin gaan zagen, waar het nieuwe bedieningspaneeltje komt, maar dat zal je ook altijd blijven zien.
je zou ook de beklede delen kunnen overzetten van nieuwe en huidige paneel, dat is opzich simpel. dat zou ik doen als ik jou was. ben je wel wat uurtjes mee bezig hoor. allemaal smeltverbindingen aan de achterkant die je moet losbranden of wegknippen met n tang. na het overzetten weer vastzetten met kit en kleine parkers.
maar probeer eerst maar eens aan een complete set te komen, zal je niet snel lukken...
ik ken er zat die al maanden internet en sloperijen in de gaten houden
en hoe het zit met spanning op de deurstekker, ook zonder zekering erin, snap ik ook ff niet : )
of het hoort zo, of je hebt de verkeerde zekering, of je deurpinnen hebben een andere functie.
dat zou ik dan bij mn eiges even moeten doormeten
gr. Roy
17 jaar
Is dit misschien een optie?
[url=http://imageshack.us][img]http://img211.imageshack.us/img211/3526/...[/img][/url]
? das ook wel grappig en nog nooit gezien
als je het knopje indrukt draaid je raamslinger dus rond
ik heb het meer op de originele dingen overzetten, dan weet je cker dat alles past en werkt, maar opzich lijkt me zoiets ook een oplossing
17 jaar
Ik denk dat ik dan maar de originele bekleding overzet op het nieuwe paneel. Ineens een heel anders soort; dat vind ik ook niet echt wat.
Ik heb al hand weten te leggen op de raammechanismen, nu alleen de kabelboom er nog bij vinden op de sloop + de panelen en dan moet het goed komen. De verkoper van de mechanismen had zelf jammer genoeg geen kabelboom erbij, dus die moet ik nu ergens anders vinden.
Dat van die zekering is toch echt zo; zonder zekering deze de bovenste polen het, met zekering (logischer) ook.
Ik heb zekering nummer 10 eringestopt, dat staat ook duidelijk op het afdekkapje en in de boekjes dat deze voor de elec. ramen is. In de zekeringsdoos zaten namelijk gelukkig al de pinnen (hij doet dus echt wat).
Maar nu is het dus de vraag; zijn deze pinnen in de deurstekker (bovenste twee) wel echt van de electrische ramen. Deze werken in ieder geval afzonderlijk van de zekering, anders zouden ze helemaal geen spanning geven. Ietwat vreemd niet?
Bedankt maar weer.
17 jaar
ik hoop dat je niet veel hebt betaald voor die motortjes, want het zal je haast niet lukken om apart nog goede deurpanelen te vinden, en: kabelboom wordt eigelijk altijd verkocht bij de motortjes. want je hebt kans dat een andere kabelboom net wat anders is.
waarschijnlijk als je wat te koop ziet, is het een hele set (zoals het hoort) en zijn je mechanismes die je nu hebt overbodig.
ik zal nog ff rondvragen voor die deurpinnen
17 jaar
Kijk, heb ik van astragsiclub. maar inbouwen is hetzelfde als jouwes
Electrische ramen inbouwen in een Astra GSi.
Bijna Alle Astra GSi's zijn helemaal voorbereid voor electrische optie's als CV en Electische ramen. Dit is te controleren door te kijken of de deur stekker aan de kant van de auto bijna volledig bedraad is!
Wat heb je nodig:
Electrishe raammechanisme voor links en rechts.
Kabelboom links en rechts die bedraad is voor Elec. ramen.
Zekering.
Voor het monteren:
Boor (voor het uitboren oude mechanisme)
Dopppenset
Grote popnagels en tang OF Carosserie schroeven 6,3x16
LET OP! elec. Ramen zijn in de MEESTE gevallen plug en play! Echter is er een uitzondering! Er zijn 2 verschillende type's. ALtijd kan het linker raam automatisch naar beneden en boven zodra dit ingeleerd is. Motors vanaf 94 kan dit ook met het RECHTER raam! Echter werken deze NIET op een auto voor 94! De bedrading IN de auto is hier niet voor geschikt en het rechter raam zal daardoor NIET gaan werken! Je herkent een NIEUW type rechter raam motor aan de bedrading. Het nieuwe type heeft 4 draden in de stekker en oude type's maar 2. Oude type's werken ALTIJD! op alle bouwjaren! De nieuwe ALLEEN op auto's Vanaf 94!
Demonteren:
Plak het raam vast met tape! zodat het keurig op zijn plek blijft zitten.
Haal alle stekkers (indien aanwezig) los in de deur (speakers CV etc)
Boor de oude popnagels van het raammechanisme uit.
Zodra het mechanisme los is van de deur kun je het mechanisme uit de raam geleider en uit het raam zelf schuiven. Er kan een rubbertje in de geleider van de ruit zitten. Verwijder deze.
Verwijder de ruit gelijder van de deur.
TESTEN:
Haal de deur stekker los in de deur opening en klik je nieuwe kabelboom er aan. Klik de stekkers van het raammechanisme en schakelaars aan beide kanten van de wagen in het mechanisme en schakeraars. Wanneer de zekering geplaats is en het contact aan staat zouden de mechanismen moeten werken. Ga niet verder totdat beide kanten werken! Het is zonde om later het manuele mechanisme weer terug te moeten plaatsen wanneer het elec. mechanisme niet werkt.
Monteren:
Nieuwe kabelboom van Buiten naar binnen door het gat in de deur stoppen. Doe je dit andersom dan klikt de stekker niet in de deur.
Schuif het electrische mechanisme weer met de bovenste twee "armen" in het raam.
het rubbertje in het midden weer terug stoppen op zijn plek.
Zorg dat het mechanisme voor de 4 "bovenste" gaten valt en popnagel deze vast. (of gebruik de caros. schroeven).
De geleider ook weer aan de arm van het mechanisme hangen en deze weer bevestigen aan de deur.
Alle stekers van CV elec ramen etc weer bevestigen.
Test het mechanisme door het een paar keer op een neer te laten gaan en controleer dat het raam vrij op en neer kan!
Alles weer dichtbouwen en deurpanelen er weer op!
Inleren:
Laat het raam helemaal naar beneden gaan en hou het knopje vast totdat je het motorje hoor klikken. Daarna het raam helemaal omhoog en ook nu het knopje vasthouden totdat het motortje een klikje geeft. Het mechanisme kent nu zijn uiterste standen en het is nu mogelijk om het raam vanzelf naar te openen en te sluiten door het knopje langer dan een paar sec. in te drukken.
Indien het rechter mechanisme hier ook voor geschikt is het zelfde uitvoeren met rechts.
Troubelshooting:
Ramen werken niet:
Controleer of er spanning is d.m.v een mulitmeter of spannings meter.
(dikke rode draad die het linker motortje in gaat) Is dit niet het geval vergelijk dan de kabelboom met de stekker in deur, en controleer of de + draad op de zelfde positie zit als waar hij in de kabelboom van de deur zit. Zoniet dan de pin in de deurkabelboom verzetten.
Rechter raam werkt niet:
het rechter raam doet het in de meeste gevallen niet wanneer Links het ook niet doet! of niet is aangelsoten Zorg dat bij het testen beide ramen zijn aangesloten (zowel mechanismen als schakelaars)
Rechter raam werkt niet:
Zie bovenaan de tutorial onder LET OP! of je GSi wel geschikt is voor het type mechanisme wat je probeerd aan te sluiten.
17 jaar
Hallo,
Ik had zelf nog helemaal niets gekocht dus ik ben vandaag maar eens gaan kijken of ik niet het hele setje kon krijgen.
Vandaag op de sloop geweest en er stond zowaar nog een geschikte Astra met elektrische raampjes. Het was een 5-deurs, dus helemaal top (ik heb zelf een 4-deurs sedan) Ik heb het terplekke getest in mijn eigen auto en het werkte perfect! De sloopauto kwam uit '97 en had slechts 70.000 km gelopen, dus nog goed spul.
Ik heb ook maar de deurpanelen meegenomen, waren allebei nog mooi zwart en in goede staat.
Kabelboom eruit, het hele zaakje in de auto en morgen inbouwen.
Alles bij elkaar moest het 70,- kosten, goede prijs niet? (kabelbomen, motoren, deurpanelen en bedieningspanelen)
De mechanismen hebben ook de datastick en ramen gaan vanzelf open als je iets langer het knopje inhoudt.
Volgens mij heb ik dus nog mooi geluk gehad als ik het zo hoor dat anderen er maanden naar op zoek zijn en er rond de 150,- voor betalen.
RoyGsi en de anderen, bedankt nog voor alle informatie, die van astragsi.nl had ik zelf ook al gevonden maar is zeker handig om erbij te hebben tijdens het inbouwen.
Gr, Rutger
17 jaar
goed gedaan!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar