ik heb een multimeter gekocht om het voltage van mijn gloeistiften te meten. moet ik hem nou op gelijkstroom of op wisselstroom zetten? en waar houd ik rood tegenaan en waar zwart.
niet verwacht dat dat nog zo ingewikkeld was.
alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe zit het nauw?
doe maar gelijk stroom
groetjes ceesie
Ja, gelijkstroom.
Enne....het lijkt mij wel handig als je zwart tegen massa houd (min dus) Rood is altijd PLUS!
Maakt voor een multimeter niet uit hoor (een digitale dan), krijg je er alleen een - voor ;)
Maar het is idd gelijkstroom, (DC op je multimeter waarschijnlijk).
Suc6
dus rood tegen stekker en zwart tegen chassis....???
dynamo wekt toch wisselstroom op? of heeft dat te maken
met meten voor diode en na diode?
20 jaar
Als het goed is loopt er een draad naar je gloeistiften, daar tegenaan hou je de RODE, en op de minpool van de accu hou je de ZWARTE (niet dat het veel uitmaakt zoals ik eerder zei je krijgt alleen een - voor je voltage).
De wisselstroom die de dynama opwerkt wordt omgezet in gelijktstroom zover ik weet!
Suc6, en gewoon blijven vragen hoor!!
De Dynamo wekt inderdaad wisselstroom (spanning) op. (AC=Alternating Current). Maar deze wordt door een gelijkrichter omgevormd tot gelijkstroom (DC=Direct Current). Anders had je accu er niks aan en kon ie niet opgeladen worden. Sterker nog, wisselstroom kan zo een twee drie niet opgeslagen worden in de vorm van een accu.. Dus vandaar.
ik weet dat ik veel vraag en waardeer de reacties maar hoe
kan ik dan eventuele draadbreuken doormeten.
wederom alvast bedankt voor reacties!
20 jaar
Het kan op een paar verschillende manieren, namelijk:
1 - Je meet met behulp van je multimeter aan het begin van de draad en ergens tussenin, en bijvoorbeeld aan het eind, soms kan je de meetpennen ook in de draad drukken zodat je de kern raakt. De plus hou je op je draad en de min op de minpool van de accu.
De meter moet hiervoor op DC staan en geeft dan 12v aan.
2 - Als je de draad helemaal kan demonteren (er mag geen stroom meer op staan namelijk!!! anders gaat je meter stuk) kan je met behulp van je multimeter de kabel doormeten.
Je houdt de ene pen van je meter op het begin van de kabel en de andere aan het einde van de kabel (of ergens in de kabel prikken).
De meter moet hiervoor op weerstand/ohm of de diode/test staan, de meter moet dan 0 of 1 aangeven (moet je ff testen als je de meetpennen tegen elkaar aanhoudt).
Duidelijk zo?
we komen er wel,
bedankt voor je tips Martijn.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar