auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Combo: wisselstroom gelijkstroom????

Bouwjaar: 1994

ik heb een multimeter gekocht om het voltage van mijn gloeistiften te meten. moet ik hem nou op gelijkstroom of op wisselstroom zetten? en waar houd ik rood tegenaan en waar zwart.
niet verwacht dat dat nog zo ingewikkeld was.

alvast bedankt.

Geplaatst door

rstam (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe zit het nauw?
doe maar gelijk stroom
groetjes ceesie

ceesie1583 0
badge

20 jaar

Ja, gelijkstroom.
Enne....het lijkt mij wel handig als je zwart tegen massa houd (min dus) Rood is altijd PLUS!

Maakt voor een multimeter niet uit hoor (een digitale dan), krijg je er alleen een - voor ;)

Maar het is idd gelijkstroom, (DC op je multimeter waarschijnlijk).

Suc6

MartijnGR 0
badge

20 jaar

dus rood tegen stekker en zwart tegen chassis....???
dynamo wekt toch wisselstroom op? of heeft dat te maken
met meten voor diode en na diode?

rstam 0

20 jaar

Als het goed is loopt er een draad naar je gloeistiften, daar tegenaan hou je de RODE, en op de minpool van de accu hou je de ZWARTE (niet dat het veel uitmaakt zoals ik eerder zei je krijgt alleen een - voor je voltage).

De wisselstroom die de dynama opwerkt wordt omgezet in gelijktstroom zover ik weet!

Suc6, en gewoon blijven vragen hoor!!

MartijnGR 0
badge

20 jaar

De Dynamo wekt inderdaad wisselstroom (spanning) op. (AC=Alternating Current). Maar deze wordt door een gelijkrichter omgevormd tot gelijkstroom (DC=Direct Current). Anders had je accu er niks aan en kon ie niet opgeladen worden. Sterker nog, wisselstroom kan zo een twee drie niet opgeslagen worden in de vorm van een accu.. Dus vandaar.

remco9422 0
badge

20 jaar

ik weet dat ik veel vraag en waardeer de reacties maar hoe
kan ik dan eventuele draadbreuken doormeten.

wederom alvast bedankt voor reacties!

rstam 0

20 jaar

Het kan op een paar verschillende manieren, namelijk:

1 - Je meet met behulp van je multimeter aan het begin van de draad en ergens tussenin, en bijvoorbeeld aan het eind, soms kan je de meetpennen ook in de draad drukken zodat je de kern raakt. De plus hou je op je draad en de min op de minpool van de accu.
De meter moet hiervoor op DC staan en geeft dan 12v aan.

2 - Als je de draad helemaal kan demonteren (er mag geen stroom meer op staan namelijk!!! anders gaat je meter stuk) kan je met behulp van je multimeter de kabel doormeten.
Je houdt de ene pen van je meter op het begin van de kabel en de andere aan het einde van de kabel (of ergens in de kabel prikken).
De meter moet hiervoor op weerstand/ohm of de diode/test staan, de meter moet dan 0 of 1 aangeven (moet je ff testen als je de meetpennen tegen elkaar aanhoudt).

Duidelijk zo?

MartijnGR 0
badge

20 jaar

we komen er wel,
bedankt voor je tips Martijn.

rstam 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.