Opel Astra: witte rook uit de uitlaat?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7td

Hallo,

ik heb een probleem met mijn auto, waarbij de garage ook niet weet wat het is..

Sinds een aantal jaar rijd ik in een opel Astra (1.7diesel), maar sinds een paar weken komt er witte rook uit de uitlaat. Maar dit gebeurt pas als ik ca een half uur in de auto rijd. In ieder geval is het de koelvloeistof, want deze moet ik regelmatig bijvullen.

Nu zul je denken, het ligt aan de koppakking, dit leek mij ook, de garage heeft een test gedaan, maar uit deze test zijn geen problemen met de koppakking geconstateerd. Nu heb ik het een tijd in de gaten gehouden, maar als ik een aantal dagen rondrij (zonder files enzo) heb ik er geen last van, en verliest de auto ook geen koelvloeistof, maar zodra het filerijden wordt (zoals vanmorgen) dan begint hij te roken...

Heeft iemand nog een idee wat de oplossing zou kunnen zijn??

Vast dank,
Groeten,

Een trouwe opel rijder die het ook niet meer weet..

R. ten Dolle

Geplaatst door R. ten Dolle (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Witte rook is water wat mee de verbrandingskamer inkomt, als je in de file rijdt zal de motor warmer worden en meer druk op je koelsysteem komen als normale werktemperatuur.

Bovendien geef je ook al aan dat je koelvloeistof verliest.
Normaal kun je snuffelen met een tester in het koelvloeistof reservoir op uitlaatgassen.

Dit gaf geen resultaat, maar dat betekend niet dat er geen lek is, de voeistof verdwijnt nog steeds en je houdt witte rook, het is maar net de vraag hoe veel druk er teruggaat naar de koelvloeistof systeem.

Ik ben toch bang dat je aan een nieuwe koppakking zit..

Cor

astragsi (0), 17 jaar geleden

Een nieuwe koppakking hoeft toch geen ramp te zijn tenzij die gevlakt moet worden (ik zou ook ongelijik kunnen hebben natuurlijk laat het mij dan even weten)

Santa (0), 17 jaar geleden

Koppakkingen worden niet gevlakt hoor...
De cilinderkop ZELF vlakken volstaat.
Zoals Cor al aangeeft: door filerijden neemt de druk toe en het toerental meestal af.
Door de toegenomen druk lekt er dan dus WEL koelwater in je verbrandingsruimte.
't Kan de pakking zijn maar in het ergste geval ook een scheur in de kop of blok....

astragsi (0), 17 jaar geleden

Ja ik bedoel de kop zelf uitraad (bedankt voor de correctie)

R. ten Dolle (0), 17 jaar geleden

Hij verbruikt nu ongeveer 1 tot 1,5 liter koelvloeistof per week, ik rijd er ca 600 km mee. Kan het veel schade als ik er zo mee door blijf rijden??

Maar weten jullie ook hoe ik er achter kan komen wat het is, ik kan natuurlijk de koppakking vervangen om er vervolgens achter te komen dat het de kop zelf is.. Kan ik dit het best laten doen bij een originele (en dure) opel garage, of kunnen andere garages dit ook?

Vast dank!

Santa (0), 17 jaar geleden

Om de koppakking te kunnen vervangen, moet je TOCH de kop verwijderen.
Kun je direct OOK de kop ff laten testen op scheuren e.d.
Elke gerenommeerde garage moet zo'n klusje kunnen klaren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.