close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: X20XEV Airco poulie maakt schrapend geluid

Bouwjaar: 1996, Motorcode: X20XEV

Hoi!

Ik heb een vraag over mijn airco poulie.

Ik heb gemerkt dat sinds een korte tijd de poulie niet helemaal meer draait van mijn airco, en er ineens een soort schrapend/snerpend geluid klinkt als ik stationair draai of even gas geef.
Als ik een heel klein beetje gas geef gaat het even weg tot ik het gas weer loslaat en dan komt het geluid heel even harder omhoog, dit is ook gewoon elke keer en verandert niet van geluid of lengte, maar in stationair klinkt het wel onregelmatig.
Voor zover ik weet zijn er 2 delen die op de poulie draaien, aan de voorkant nog voor de multiriem en de poulie zelf, en wat ik wel zeker weet is dat de hele poulie wel gedraaid heeft ook.

Dit is alleen dus niet het geval meer.. het voorste deel van de poulie draait netjes mee alleen de poulie zelf draait gewoon totaal niet meer.
Ik heb vandaag even geprobeerd wat wd40 ertussen te spuiten en de motor heel eventjes laten draaien voor een minuutje hopend op verschil, wie weet morgenochtend als ik naar het werk ga.

Ik neem wel aan dat de poulie gewoon kapot is of valt dit nog te repareren als ik de poulie er bv even af haal?

Ik heb trouwens ook even rondgespit op de forums en kwam bij een soortgelijk probleem (het geluid in ieder geval)
Ik meen ook zoals daar gesteld dat het vanaf mijn airco poulie komt en ik begreep in die forum post dat het ook de zelfspan poulie kon zijn oid.
Zoals ik het zelf hoor komt het meer vanaf de airco poulie alleen ik kan niet echt vaststellen dat het ook echt helemaal van beneden af komt want het klinkt redelijk hard en je zou ook zo zeggen dat het net een kleine 20-30 cm van boven de poulie afkomt.

Ook heb ik de airco aangezet om te kijken of het anders klinkt maar dit is niet het echt het geval, in stationair is het moeilijk te zeggen omdat het geluid vanaf de poulie dan dus best onregelmatig klinkt maar het word niet echt erger of harder.. ook word de airco gewoon netjes warm en koud en merk ik eigenlijk verder zelf niets.

Wie of wie kan mij op weg helpen?

Alvast bedankt!

Mvg,
Kevin

Geplaatst door

bossenburg (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kevin ontspan de spanrol en leg de snaar weg. Draai aan iedere rol of pouley om te horen welke geluid maakt wat niet normaal is. Je weet nooit hoe lang het duurt eer de rol blokkeert dus niet op zijn beloop laten. Laat de motor ook even draaien zonder snaar als je bij de multisnaar niets vindt. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Dank je voor de supersnelle reactie!

Helaas kan ik het nu niet meer proberen omdat mijn auto buiten staat en ik weinig licht kan maken op het moment maar ik ga het morgen zeker even proberen.
Je had het trouwens ook over het blokkeren, moet ik hier op uit maken dat ik maar beter even niet te veel moet gaan rijden behalve wat nodig is want ik neem aan dat dit idd ook niet lang goed kan gaan.

Alvast bedankt!

Mvg,
Kevin

bossenburg 0

13 jaar

Heb je goed begrepen. Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

Ik heb de riem eraf gehad en de motor klinkt dan echt superhelder, heb aan de dynamo, spanrol en de poulie boven de aircopoulie gedraaid en alles klinkt normaal, zodra ik aan de airco poulie draai hoor ik ook niets vreemds, maar zodra ik de voorste schijf draai en/of op de airco poulie iets indruk en draai dan hoor ik dus een lichte vorm van het schurend geluid wat ik hoor als hij aan staat.

Wat ik dus niet snap is hoort deze schijf op de poulie aan de voorkant te draaien of behoort hij stil te staan? Het lijkt mij namelijk dat deze apart meedraait oid aangezien de bout en moer apart van de poulie zelf zijn en ook individueel draaien naar elke richting.

Wat ik dus helemaal niet snap is waarom hij niet (meer) meedraait terwijl alles toch los zit en naar elke kant draait

Ik heb geprobeerd alsnog wat wd40 tussen de 2 stukken te spuiten en dit heeft enigzins geholpen, maar het geluid bestaat alsnog voort.
Ik heb wat getest met het gas geven en ik merk dat onder stationair, of tussen de 1500-1900 toeren het geluid bijna continu maar wel onregelmatig achter elkaar komt.
Dit stopt dus als ik over de 2000 toeren ga en de motor stabieler draait, ik denk namelijk dat zodra de motor wat meer begint te trillen de 2 platen van deze poulies tegen elkaar komen en dat geluid veroorzaakt.

Wat ik dus gek vind is dat er een herrie bij komt en dit dus alleen plaatsvind als de multiriem erop zit, het klinkt een beetje als een harde wesp/bij die langs je oor vliegt tesamen met het snerpend/schurend geluid.

Kan iemand mij verder op weg helpen?

P.s. Punt alvast heel erg bedankt, de goeie richting is iig ingeslagen!

Bvd!

Kevin

bossenburg 0

13 jaar

Ik ben nog even wezen kijken naar de dynamo, ik lees op een andere forum dat een dynamo poulie 1 kant op moet kunnen draaien en de andere kant niet, klopt dit ook voor mijn wagen?
Ik heb het getest namelijk en bij mij draait de poulie van de dynamo alle 2 de kanten op met hetzelfde zware doorrollende gevoel als ik een hengst eraan geef.
Wel hoor ik een heel licht geluidje wat een beetje op statisch elek. getik als ik de poulie laat uitdraaien maar ik heb zelf het gevoel dat dit gewoon zo hoort, waarschijnlijk de dynamo zelf die aangedreven word?

Voorderest kan ik alle poulies gewoon ook naar links en rechts draaien behalve dan de grote van onder die met geen milimeter naar links of rechts te verplaatsen valt , ik neem ook aan dat dit ook zo hoort omdat dit rechtstreeks vanuit het blok komt.

Wat ik ook graag zou willen weten is of mijn dynamo een vrijloop poulie heeft? ik lees er namelijk wat vaker over dat deze kapot gaat en een soortgelijk brommend/zoemend geluid maakt.

bossenburg 0

13 jaar

Die schijf en de draaiende pouley (van de airco ) vormen samen een koppeling . Nu je er zoveel wd40 tussen hebt gespoten kan hij alleen nog maar slippen. Een dynamo-vrijloopkoppeling heb ik nog niet gezien op een benzinemotor. Doe de riem weer op zijn plaats en houd een lange schroevendraaier tegen de verdachte lagers en het andere eind tegen je ooringang. Geraas moet dan duidelijk hoorbaar zijn. Als het de airco-pomp de veroorzaker zijn en het nu slecht uitkomt, neem dan een snaar voor een wagen zonder airco . Zo duur is zo'n snaar niet. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Ik heb even gekeken of het mogelijk is maar ik denk dat ik het niet helemaal vat.

Ik moet met draaiende poulies tegen de lagers duwen van de wat airco of dynamo poulie? voor zover ik kan zien kan ik niets aanraken van de dynamo aangezien alles draaiend is, het enigste wat wel kan is tegen het voorste deel van de koppeling op de airco poulie duwen en dit zorgt ook inderdaad voor het opkomen van het scherend/schrapend geluid.

Ik neem aan dat dit gewoon een nieuwe poulie word dan?

Het irritante harde gebrom wat erachter hangt word niet anders ook niet als ik alle lichten radio airco en raamverwarmingen aanzet.
De voorste kant van de airco poulie draaide overigens dernet wel ineens weer een paar slagen mee nadat ik een paar keer duwde tegen de poulie met een schroevedraaier om het geluid te creeren.

Wat ik me nu dus afvraag is waar dat harde irritante bijengeluid vandaan komt het lijkt of de airco of iets wat daar boven zit (op de autodata tekeningen genoemd de "PAS" poulie, waar staat dit trouwens voor?)

Is dit gewoon de pomp of de lagers die kapot zijn of moet ik toch verder zoeken?

Mvg,
Kevin

bossenburg 0

13 jaar

@Kevin ik kan effe niet meer volgen volgens je vermeldingen.
[quote]Ik heb gemerkt dat sinds een korte tijd de poulie niet helemaal meer draait van mijn airco[/quote]
Als die niet meer mee draait ! is de compressor vastgelopen en trekt onmiddelijk de multiriem over...
[quote]zodra ik aan de airco poulie draai hoor ik ook niets vreemds, maar zodra ik de voorste schijf draai en/of op de airco poulie iets indruk en draai dan hoor ik dus een lichte vorm van het schurend geluid wat ik hoor als hij aan staat.[/quote]
Dat is de vrijloop poeli van de compressor, de voorste schijf is de magneetkoppeling.
[quote]Wat ik dus niet snap is hoort deze schijf op de poulie aan de voorkant te draaien of behoort hij stil te staan?[/quote]
De magneetkoppeling wordt bekrachtigd door de spoel, deze zal moeten meedraaien als de airco aan staat, als de maximale luchtspleet speling is overschreden schiet de magneetkoppeling los.
[quote]het enigste wat wel kan is tegen het voorste deel van de koppeling op de airco poulie duwen en dit zorgt ook inderdaad voor het opkomen van het scherend/schrapend geluid.[/quote]
Dan is de maximale speling op de magneetkoppeling te groot en verklaard ook de rest van je bevindingen, dat deze wel een paar slagen mee draait als je er tegen duwt.

De maximale speling kan eventueel opgelost worden door een vulring weg te halen als de magneetkoppeling is gedemonteerd, let wel indien dit nog mogelijk of toepasbaar is.
Als de koppeling zover versleten is, komt de minimale luchtspleet afstand in het gedrang, met het risico dat de magneetkoppeling vast slaat.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Dank je voor de reply!

Ik zal het even wat beter uitleggen ik zei het inderdaad een beetje vreemd..
De poulie draait gewoon op topsnelheid mee, het is dus alleen deze magneetkoppeling die niet meedraait.
Gister toen ik dus het geluid maakte door er een beetje op te duwen merkte ik dat de magneet na een paar seconden ervan af te blijven ineens weer een paar slagen meedraaide.

[quote]De magneetkoppeling wordt bekrachtigd door de spoel, deze zal moeten meedraaien als de airco aan staat, als de maximale luchtspleet speling is overschreden schiet de magneetkoppeling los.[/quote]
Je had het hier over het meedraaien als de airco aanstaat, moet ik dan hier vanuit gaan dat zolang de airco niet aan staat deze gewoon stil blijft staan tot je de airco een paar minuten aan hebt laten staan? (ik ga het zowiezo straks alsnog even proberen)

Als dit echt alle bevindingen verklaart zou dus ook het gezoem weg moeten zijn zodra ik even een riem erop gooi voor zonder airco?
Het klinkt namelijk net opkomende wesp zodra je gas begint te geven en lijkt te reageren op hoeveel toeren je draait.
Ik persoonlijk vind dit een beetje een soort harde fietsdynamo geluidje klinken, zou er dan toch misschien ook iets zijn met de dynamo?
Alles werkt voorderest naar behoren en ik heb eigenlijk ook nooit startproblemen
Dit geluid was overigens ook gewoon compleet weg zonder de riem erop dus het moet ergens bij de poulies zitten.

Ik ga zowiezo nog even proberen te kijken of de magneet mee gaat draaien na een x aantal minuten de airco aan te hebben, ook heb ik begrepen dat ik de lagers van de airco kan testen door net achter de poulie tegen de airco zelf aan te duwen met een schroevendraaier? (ik neem aan dat Punt dit dus ook bedoelde)

Mvg,
Kevin

bossenburg 0

13 jaar

Heb net nog even gekeken maar de magneetkoppeling draait niet ook al staat de airco op volle toeren (en koud dat ie word!)

Heb ook nog even gekeken naar hoeveel ruimte er tussen de koppeling en de poulie zat en ik merkte dat zodra ik de schijf ronddraaide de ene kant dicht bij de poulie aan kwam en de andere een kleine milimeter ervan af stond.

Zou dit dan toch ook het harde gezoem veroorzaken doordat ie wilt pompen maar het niet lukt?

Ik heb trouwens nog even snel een offtopic vraagje, op het x20xev ecotec blok zitten links vanaf boven 2 slangen, een grote en een kleine, die kleine komt ergens uit net onder de gaskabelmechanisme en ik merkte dat het afvoertopje van het blok zelf dicht zat met olie en rotzooi.
Heb dit even goed schoongemaakt, alleen vraag ik me nu dus af waar deze (afvoer?) voor dient.. ik drukte namelijk de slang zelf in en merkte dat hij keihard was maar zachter werd naarmate ik harder drukte, neem dus aan dat deze slang nu ook vol met rotzooi zit en af begint te takelen.

bossenburg 0

13 jaar

Kevin die staaf of schroevendraaier gebruik je als stetoscoop. Je houd het eind bij een lager maar wel aan een stilstaand onderdeel. (natuurlijk) . Die koppelingschijf is veelal afstelbaar. Afstand < 0,5mm. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

[quote=Punt]Kevin die staaf of schroevendraaier gebruik je als stetoscoop. Je houd het eind bij een lager maar wel aan een stilstaand onderdeel. (natuurlijk) . Die koppelingschijf is veelal afstelbaar. Afstand < 0,5mm. Succes.[/quote]
Hoi!

Heb even alles nog een keer nagecheckt en kwam toch zelf al tot de conclusie dat het echt de pomp is die het geluid maakt, ben toch even snel naar de garage om de hoek gegaan en die konden (ook dmv het luisteren) niet echt zeggen of de pomp nou leeg was of dat het alleen de lagers waren.. maar de pomp deed het volgens hun dus helemaal niet meer.

Hebben even gekeken maar zag dat de goedkoopste nieuwe airco rond de 350 excl zit plus het ombouwen er nog bij, hij vertelde mij dat je dan met alles erop en eraan zeker rond de 900 tot 1100 zal zitten en je snapt dat ik dat een beetje overdreven vind voor een airco uit en inbouwen, de monteur zei ook "weet je wat we vroeger deden... een raampje open zetten" en daar heeft hij natuurlijk ook gewoon gelijk in.

Vind het een beetje doelloos om een pomp te vervangen die ik als ik mazzel heb 2 of 3x per jaar gebruik als het warm is, dan doe ik liever inderdaad een raampje open dan 1100 euro neerleggen.

Ben na de garage naar de speciaalzaak geweest in de buurt en heb een kortere riem gehaald, erop geknald... en het resultaat was verbluffend... leek net een nieuwe auto!

Punt en Theo, mijn dank is groot voor de aanwijzingen en uitleg!

Probleem opgelost.

bossenburg 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.