Hallo,
Zo daar was ik weer eens.
De Omega moest voor de APK en jawel......afgekeurd.
De garage kon op de af febriek Xenon koplampen geen goed lichtbeeld krijgen en dus een afkeur.
Nu lijkt het alsof de blakers los in de kolampen hangen. Althans zo voelt het wel. Aan de kanten waar de stelmotoren zitten lijken ze wel vast te zitten maar aan de kant van de radiateur (dus aan de kant waar de grootlicht lampen zitten) lijken ze helemaal los te hangen.
Nu zoek ik me helemaal een ongeluk op e-bay en andere sites om een setje Xenon koplampen voor een acceptabele prijs en 2 keer aan het bieden geweest op een paar gebruikte exemplaren zodat ik de hele boel in één keer kan vervangen maar beide keren zijn de lampen op een haartje na aan mijn neus voorbij gegaan.
Maar.....nu wordt er een losse blaker op e-bay aangeboden met daarbij de mededeling dat het glas van de koplamp wel los gemaakt moet worden om de nieuwe blaker te kunnen monteren.
Ik meende te weten dat de koplampen uit 1 stuk zijn gemaakt en dat die niet open konden maar het ziet er naar uit dat ze dus wel open kunnen en dat het glas demontabel is. Als dat het geval is dan kan ik het probleem aan de binnenkant van de lampen zien en misschien ook verhelpen.
Mijn vraag is dus......Heeft er iemand ervaring met het demonteren van het glas van de koplampen en zo ja, hoe doe ik dat en is er ook een speciale manier om ze weer dicht te krijgen. Zal misschien iets van siliconenkit tussen moeten om lekkage te voorkomen??
Als er iemand ervaring heeft dan hoor ik dat graag en voor andere tips hou ik mij uiteraard ook aanbevolen.
Groet en alvast bedankt voor de reaktie's
Jan Marten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
op de sloop zie je anders genoeg
koplampen voor een omega ligggen
waarom doe je het niet via de onderdelen zoeker
op marktplaats zie ik ze ook regelmatig staan
je kunt het glas er ook uitsnijden maar dan ben je even
bezig maar lichtbeeld ?? staat je lamp toch gewoon verkeerd ?
mvg willem2
Hallo Willem,
Ja, klopt. Op de sloop liggen er zat maar geen Xenon exemplaren.
In Nederland zijn die krengen sowieso achterlijk duur t.o.v. de prijs die in Duitsland voor een setje wordt gevraagd.
Ja, volgens de garage hebben ze geen lichtbeeld en aan die rottige Xenonlampen kun je bar weinig (max 1% staat er op de koplampen) verstellen. En de blakers lijken er inderdaad los in te hangen.
Ik ben geen monteur en ik vertel alleen maar waarop de auto is afgekeurd. En volgens de garage hebben ze "geen goed lichtbeeld" en daar zal ik het dan vervolgens mee moeten doen. Voor hun was het in ieder geval genoeg reden om de auto voor de APK af te keuren!!!
Jij weet niet toevallig of die glazen op de lampen zijn gelijmd ofzo??
Groet en dank voor je reaktie,
Jan Marten
15 jaar
ja de glazen zijn gelijmd
je kunt ze er uit snijden maar dat is een rot klus
hier bij lubbers lag een auto met xenon
dat heb ik je verteld
toen je de hoogte verstelling zocht
maar die zijn weg was er vorige week nog
maar je ziet die omega,s best wel veel op de sloop met xenon
heeft bert de boer ze niet liggen ?
die zit daar ergerns bij jullie in het noorden
wat bedoel je met de blakers ? zijn dat de fittingen
ik zou gewoon even de onderdelen lijn bezoeken.
met een zoek opdracht
meestal heb je met een uur al een reactie
groet willem2
15 jaar
Hoi Willem,
Ja, ik heb nog even met weemoed gedacht aan die Omega die bij Lubbers lag.
Maar ja, toen had ik geen problemen met de koplampen en ik ga ook niet uit voorzorg een hele auto in onderdelen op voorraad houden voor het geval er iets stuk mocht gaan.
Ik bedoel met "blakers" (da's Fries zeker??) de reflector.
Dat mooie chromekleurige ding binnenin de koplamp dus.
Als ik die lijm nou eens flink warm stook zou dat glas dan niet los willen???
Ik zal inderdaad eens bellen Egbert de Boer.
Misschien heeft die wat liggen en anders toch maar even de onderdelenlijn proberen.
Groet,
Jan Marten
15 jaar
ja zal fries zijn hoewel een blaker een houder voor een kaars is dus het zou kunnen maar reflector begrijp ik gelijk.
ga wel even voor je zoeken op marktplaats heb toch niks te doen je hoort het nog
mvg willem2
15 jaar
Zelissen V.O.F. Autodemontage
Adres Milieuparkweg 14
6136 KP, Sittard
Provincie Limburg
Toon het Telefoonnummer
0464522361
die heeft er een misschien ook wel twee effe belle
15 jaar
Hey Willem,
Haal je die nou van Marktplaats??
Ik zit al dagen te zoeken op Markplaats, Speurders, e-bay in binnen en buitenland maar tot nog toe zonder
resultaat. En jij zoekt 1 keer en meteen raak? Je moet er blijkbaar wat gevoel voor hebben en dat zal ik dan wel niet hebben zeker.
Ik ga ff bellen en dan hoor je nog wel even wat het heeft opgeleverd.
Groet en dank voor de zoekerij,
Jan Marten
15 jaar
nee ik kijk op onderdelen voorraad online van de onderdelen lijn
je moet de weg weten he
15 jaar
Hey Willem,
Ik word echt niet goed.
Zelissen heeft die beide lampen inderdaad liggen.
En wat moet dat nou kosten dan?? 300,-- voor de beide!!!
Wat een geld jongens.
Ik vrees dat ik toch maar op e-bay in Duitsland moet blijven zoeken want die dingen zijn daar echt een
stuk goedkoper.
Ik had geboden op een set, incl. ballasten, sproeiers, lampen en motoren voor de hoogteverstelling.
Zat ik net 2,--!!! te laag. Zijn weg gegaan voor 162,-- !!! Ik baal als een stekker!!!
Ik blijf nog wel even zoeken en anders ga ik toch maar proberen die dingen uit elkaar te halen.
Wat los zit moet toch ook weer vast kunnen zou je denken.
Groet en nogmaals dank voor de moeite,
Jan Marten
15 jaar
ja dat is te gek
koop je haast een auto voor
15 jaar
Hoi Willem,
Waar is die te krijgen want ik begin de Omega zo langzaamaan wel zat te worden want die kost klauwen met geld. Voor 300,-- wil ik dus wel andere......... :-))
Mocht je tegen iets aanlopen voor een ietwat zachtere prijs dan hou ik mij natuurlijk aanbevolen.
Groet,
Jan Marten
15 jaar
Jan, heb je al gekeken op de Engelse Ebay bij Vauxhall? Is vaak de moeite waard.
Gr. Arjan
15 jaar
Hoi Arjan,
Ja daar had ik ook al gekeken en daar kwam ik dus ook die losse reflector tegen waardoor ik mij af ging vragen of die koplampen uit elkaar te halen zijn.
Nu zal uit elkaar halen misschien wel lukken maar de vraag is dan of ze ook weer in elkaar te krijgen zijn!!
Groet,
Jan Marten
15 jaar
ja die kun je weer lijmen maar zoals gezegd dat is wat werk
kennis die bij de opel werkt heeft het een keer gedaan .
mvg willem2
15 jaar
Hoi Willem,
Dan denk ik dat ik al weet wat ik met de Paasdagen ga doen.
Dit jaar maar geen eitjes zoeken maar de koplampen maar uit elkaar trekken.
Dan is het wel te hopen dat het ook reparabel is want anders heb ik dus echt een probleem.
Politie zal het, zelfs met de Paasdagen, wel niet goed vinden als ik zonder koplampen rond ga rijden ;-))
Weet je toevallig ook wat voor lijm hij heeft gebruikt?? Moet onderweg de glazen niet kwijt raken natuurlijk.
Groet,
Jan Marten
15 jaar
zover ik weet gebruikte die daar gewone sileconen kit voor .
kan het wel even navragen morgen
15 jaar
"Politie zal het, zelfs met de Paasdagen, wel niet goed vinden als ik zonder koplampen rond ga rijden ;-))"
Overdag geen probleem...
En wat de lijm betreft: aquarium kit.
of Sikaflex® 296
kijk eens aan hoef ik geen moeite meer te doen
15 jaar
Hallo Hans,
Tot zover bedankt mannen.
Maar heeft er ook iemand ervaring met het losmaken van die dingen.
Ik zag toevallig (nou ja toevllig??) een filmpje op Youtube van een gast die zelf een paar Xenonlampen maakte van een paar koplampen die niet voor Xenon bedoeld zijn. Wel knap hoe hij dat doet trouwens. Ik zal kijken of ik een linkje kan vinden want dan kun je zien dat er heel wat mogelijk is.
Die gast gooit de hele koplampen 2 minuten in een oven van 300 graden, dan wordt de lijm week en trekt hij die hele dingen zo uit elkaar.
Maar dat zal er ook wel een beetje van afhangen welke koplampen (lees: type auto) je hebt.
Zou ik de glazen los kunnen krijgen als ik ze flink warm maak met een verfafbrander???
Groet,
Jan Marten
15 jaar
Jan, kijk uit met lokaal verwarmen. Als het echt glas is en geen plastic zoals bij mijn Vectra dan kan je veel spanningen in het glas krijgen en heb je voor je het weet een scheur in je glas.
15 jaar
Hallo,
Hieronder de link.
http://www.youtube.com/watch?v=imIiglkq7...
Het totale verhaal staat in 4 stukjes op Youtube.
Groet,
Jan Marten
15 jaar
Arjan,
Ik heb voor de zekerheid maar even gekeken maar het is hardstikke echt NEPglas hoor.
Wat dat betreft zou verwarmen (niet teveel natuurlijk) niet al teveel problemen moet geven.
Desondanks toch bedankt voor de tip.
Groet,
Jan Marten
15 jaar
[quote=Bad-Omega1999]Arjan,
Ik heb voor de zekerheid maar even gekeken maar het is hardstikke echt NEPglas hoor.[/quote]
waarvan akte, succes!! Ik heb dat filmpje bekeken, engels/amerikaans. Oven voorverwarmen op 300 graden, waarschijnlijk Fahrenheit. Dat is 150 graden Celcius, voordat je hem oprookt....
15 jaar
[quote=longdude6634][quote=Bad-Omega1999]Arjan,
Ik heb voor de zekerheid maar even gekeken maar het is hardstikke echt NEPglas hoor.[/quote]
waarvan akte, succes!! Ik heb dat filmpje bekeken, engels/amerikaans. Oven voorverwarmen op 300 graden, waarschijnlijk Fahrenheit. Dat is 150 graden Celcius, voordat je hem oprookt....[/quote]
ja het is kunststof
15 jaar
En is het glas nu los gekomen ? of is de lamp nu een hoopje gesmolten plastic -:(
15 jaar
Hallo,
Arjan, bedankt dat je mij nog even wijst op het feit dat het Fahrenheit is. Daar had ik even niet bij stil gestaan en dat had best wel een vervelend resultaat kunnen hebben. :-8
En Stefan......ik weet niet wanneer de paasdagen in de Achterhoek beginnen maar hier in Friesland beginnen ze toch echt pas aanstaande zondag. In het weekend ga ik dus maar eens een poging wagen en mocht dat tot gevolg hebben dat er een hoopje gesmolten plastic in mijn oven ligt dan publiceer ik dat hier (met schaamte) natuurlijk.
Wordt vervolgd.......
Groet en tot horens,
Jan Marten
En mocht iemand van jullie een paar koplampen tegen komen of weten te liggen voor een redelijke prijs dan hou ik mij natuurlijk aanbevolen.
15 jaar
Mannen,
De oplossing tot nu toe.
Ik heb de koplampen afgelopen weekend uit elkaar gehaald en dat gaat best wel goed als je de lamp rondom met een verfafbrander (wel op een afstandje houden!!!!) verwarmt. Dat moest ik wel uit noodzaak want de koplampen bleken te groot te zijn voor de oven. Geduld is wel een schone zaak want als je te hard trekt dan denk ik dat de boel wel gaat afbreken. Dat is mij dus gelukkig bespaard gebleven. Aangekomen bij het binnenwerk kun je de boel (reflector) er zo uit pakken en dan kom je dus ook meteen bij het probleem.
Bovenaan bij het grootlicht zit een blokje op de verstelschroef en dat blijkt dus het zwakke punt te zijn. Die blokjes waren zowel bij de linker als de rechter koplamp in 3 stukken gebroken. Met EXACT dezelfde breuklijnen!!
Nu zou je denken dan een fabrikant als XXX toch een beetje kwaliteit aflevert maar dat blijkt dus niet het geval want hier hebben we duidelijk te maken met een constructiefout zo is mij gebleken. Ik zat namelijk wat de zoeken op internet naar een paar van die nieuwe blokjes (die overigens niet te krijgen zijn!!!) en kwam zodoende op een Duits Opel Forum terecht. En jawel hoor......allemaal hetzelfde probleem met diezelfde blokjes.
Gewoon waardeloos van XXX want je mag toch veronderstellen dat een paar koplampen ook een beetje op de levensduur van de auto zijn gemaakt. Niet dus.....
Maar om het mankement op te lossen heb ik dus de blokjes zo goed als dat ging met 2 componenten lijm weer in elkaar gelijmd. Veiligeheidshalve 24 uur laten drogen en toen de boel weer gemonteerd. Het eerste blokje brak meteen weer maar nu in 4 stukken en dat komt gewoon omdat dat spul (misschien door de warmte in de lamp) gewoonweg helemaal broos is. Met het tweede blokje nog wat voorzichtiger te werk gegaan en die heb ik heel kunnen houden. Maar duidelijk is wel dat dit geen oplossing is voor de langere termijn want dat spul gaat 100% zeker weer breken.
Daarom maar weer E-bay opgezocht en een paar koplampen (geen xenon maar wel met diezelfde lenzen) in Duitsland gekocht voor welgeteld 67,-- voor een complete set!!! Die zijn dus onderweg en ik hoop ze nog voor het weekend binnen te krijgen en dan ga ik de hele boel weer uit elkaar halen en de Xenon lampen overbouwen in die nieuwe koplampen. Wat ik er zo op de foto's van heb kunnen zien moet dat gaan passen. Ik heb in dit geval bewust gekozen voor een paar nieuwe omdat je er op kunt wachten dat bij een gebruikte set diezelfde blokjes ook af gaan breken.
Aangzien ik wel enigzins teleur gesteld ben in een fabrikant als XXX heb ik daar maar een mailtje naar toe gestuurd met het verzoek of ze niet in staat zijn mij een paar van die bewuste blokjes te leveren. Nog geen reaktie op gehad maar dat vast nog wel komen. Het is natuurlijk van de zotte dat je gedwongen wordt om een paar nieuwe koplampen te kopen terwijl het probleem in een paar lullige blokjes zit met een kostprijs van ik denk nog geen 1,00 per stuk!!! De waanzin ten top.....
Hoe dan ook heb ik me met de Paasdagen prima kunnen vermaken en aankomend weekend hoop ik dat weer te kunnen. Tot zover even de tussenstand en na het weekend doe ik nog wel even verslag van de definitieve (hoop langdurige) oplossing met de nieuwe koplampen.
Wordt nogmaals vervolgd.......
Groet,
Jan Marten
15 jaar
mocht het helemaal niet lukken kun je er altijd nog gewone koplampen inzetten
niet zo mooi als xenon maar stukken goedkoper
mvg willem2
15 jaar
Als ik dat gedoe met die xenon lampen zo allemaal lees, ben ik blij met het ouderwetse licht.
Niet zoveel licht misschien, maar ik weet niet beter.
Ook gezien de topics die lopen over problemen met xenon en ballasten en lampen en de kosten die er mee gemoeid zijn.
ik krijg ook de indruk dat het xenon zo goedkoop mogelijk erin moest komen fabrieksaf.
Of het stond leuk op de accesoire lijst.
15 jaar
[quote=primera p11]Als ik dat gedoe met die xenon lampen zo allemaal lees, ben ik blij met het ouderwetse licht.
Niet zoveel licht misschien, maar ik weet niet beter.[/quote]
Dit heeft niet zo zeer met xenon opzich te maken.... Bad-Omega1999 wil voor een kwartje eerste rang zitten.
Wil wel luxe maar mag geen knaken kosten, en zo kom je aan het martelen.
Gr. paul
Ook maar goed dat hij die Vauxhall lampen niet heeft gekocht, komt ie gegarandeerd ook niet mee door de APK.
Groeten Marcel
Hallo Paul,
[quote=paulkelder]Dit heeft niet zo zeer met xenon opzich te maken.... Bad-Omega1999 wil voor een kwartje eerste rang zitten.
Wil wel luxe maar mag geen knaken kosten, en zo kom je aan het martelen.[/quote]
Dat heeft dus niet zozeer met martelen te maken en voor een kwartje op de eerste rang willen zitten. Ik denk dat je eerst even moet kijken wat een paar van die nieuwe lampen kosten en dan praat ik dan graag weer even met je.
OP zich zou dat nog te verteren zijn als die lampen een beetje op de levenduur van de auto waren afgestemd maar dat blijkt in dit geval overduidelijk niet het geval. Ik vermoed dat fabrikant XXX geen rekening heeft gehouden met de warmte in de koplampen en dat daar het materiaal niet op is afgestemd. En dat zal mede te maken hebben met de Xenon verlichting.
Trouwens die auto is door mij 2e hands gekocht en toevallig zat daar Xenon op. Dat is dus geen bewuste keus geweest.
Maar ook al was het dat wel geweest dan nog mag je verwachten dat een setje AF FABRIEK koplampen langer mee gaan dan 10 jaar lijkt mij.
En uhhh Willem2......
Past die optie om er gewone lampen in te zetten zomaar op de bedrading van Xenon. Ik denk dat er dan toch wel wat bedrading moet worden vervangen toch?? En levert dat ook geen foutmeldingen op in de boordcomputer??
Groet,
Jan Marten
15 jaar
De vraag was: Heeft er iemand ervaring met het demonteren van het glas van de koplampen en zo ja, hoe doe ik dat en is er ook een speciale manier om ze weer dicht te krijgen. Zal misschien iets van siliconenkit tussen moeten om lekkage te voorkomen??
Het antwoord op deze vraag is nu wel bekend en het lijkt er op dat dit een vervolgverhaal gaat worden, waar niemand iets aan heeft.
Eventuele discussies omtrend wel of niet Xenon kan via de mail of MSN uitgevochten worden.
Daarom:[img]http://img138.imageshack.us/img138/4893/...[/img]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar